Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1407674_0001.png
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 10. oktober 2014
”Mener ministeren, at Herning Kommune har levet op til sit ansvar i sagen om
Jonas Holbøll?”
Jeg vil indledningsvist gøre opmærksom på, at jeg ikke har kendskab til den
konkrete sag ud over, hvad der er fremgået af medierne, og at jeg ikke har mu-
ligheder for at gå ind den konkrete sag. Jeg vil derfor alene redegøre for kom-
munens generelle forpligtelser på det sociale område.
Ud fra hvad der er fremgået af medierne, lyder det som en meget ulykkelig sag.
Børn og unge, der har behov for særlig støtte, skal naturligvis have den nødven-
dige hjælp. Det følger således også af serviceloven, at kommunen skal give støt-
te til børn og unge under 18 år og deres familier, hvis der er behov herfor. Støt-
ten skal sikre, at børn og unge med behov for særlig støtte kan opnå de samme
muligheder for personlig udvikling, sundhed og et selvstændigt voksenliv som
deres jævnaldrende.
Hvis en kommune vurderer, at et barn eller en ung kan have behov for særlig
støtte, skal kommunen iværksætte en børnefaglig undersøgelse af barnets eller
den unges forhold. Undersøgelsen skal munde ud i en begrundet stillingtagen
til, om der er grundlag for at iværksætte foranstaltninger og i givet fald hvilke.
For unge, der er fyldt 18 år gælder, at kommunalbestyrelsen skal tilbyde en sær-
lig indsats til personer med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
særlige sociale problemer. Kommunalbestyrelsen har således pligt til at sikre, at
personer, der midlertidigt eller varigt har behov for personlig og praktisk hjælp i
hjemmet, kan få tilbud om hjælp til disse funktioner. Der er således mulighed for
at give støtte i form af hjælp til eksempelvis at huske at tage sin medicin efter
servicelovens § 83.
Da kommunalbestyrelsen altid skal behandle en anmodning om hjælp i forhold
til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning,
skal der samtidig tages stilling til, om der er behov for andre former for hjælp og
støtte. Socialpædagogisk bistand efter servicelovens § 85, i form af rådgivning
og støtte til udvikling af egne ressourcer, vil ofte være en ydelse, der gives i
sammenhæng med personlig hjælp og pleje efter § 83.
De forskellige former for socialpædagogisk bistand eller personlig hjælp og pleje
skal tage udgangspunkt i den enkelte borgers særlige behov og forudsætninger.
Tildeling af ydelser skal derfor altid ske på baggrund af en konkret og individuel
vurdering af den enkeltes behov for hjælp, ligesom hjælpen skal tilrettelægges
ud fra den enkeltes behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte.
Såfremt forældremyndighedsindehaveren eller børn og unge på 12 år og derover
ikke mener, at de får den nødvendige støtte efter serviceloven, har de mulighed
for at klage til Ankestyrelsen.
Desuden har Ankestyrelsen mulighed for at tage sager om særlig støtte til børn
og unge op af egen drift. Dette betyder, at også personer, som ikke er parter i
sagen, har mulighed for at underrette Ankestyrelsen. Ankestyrelsen kan pålægge
kommunerne at handle i sagen.
Manu Sareen
/ Dan Holmgreen
2