Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1404430_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 2. oktober 2014
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMTK
Sags nr.: 1405243
Dok nr.: 1537841
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 15. september 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 1102 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fo-
rebyggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ik-
kemedlem af udvalget (MFU) Erling Bonnesen (V).
Spørgsmål nr. 1102:
”Det fremgår af svar på SUU alm. del spørgsmål 1034 af 10. september 2014,
at ”det fremhæves i notatet, at sikkerhedsniveauet ved slutdeponeringen af det
danske affald først vil kunne dokumenteres i forbindelse med den specifikke
vurdering, der udføres, når et depotkoncept og en lokalitet er udpeget, og un-
der hensyntagen til alle relevante egenskaber af affaldet, herunder betydnin-
gen af enheder med forskellige aktivitetskoncentrationer, halveringstider og en
række andre fysiske og kemiske egenskaber”. Ministeren bedes med henvis-
ning hertil:
A) uddybende kommentere dette afsnit og redegøre for, hvorfor man først vil
udpege stedet til deponering og først derefter konkret gå i gang med at fast-
lægge hvordan et sådant anlæg skal konstrueres?
B) redegøre for, hvad ministeren vil gøre, hvis det efterfølgende viser sig, at
man ikke kan lave en tilstrækkelig sikker konstruktion til deponeringen i det
udpegede område?”
Svar:
I
Beslutningsgrundlag for et dansk slutdepot for lav- og mellemaktivt affald
fra
2008 er redegjort nærmere for formålet med sikkerhedsanalyser. Det fremgår
heraf, at ”før der etableres et slutdepot for radioaktivt affald, gennemføres sy-
stematiske vurderinger af sikkerheden (sikkerhedsanalyser) i hele anlæggets
driftslevetid og efter lukning. Sikkerhedsanalyserne er essentielle i vurderingen
af et slutdepots konsekvenser overfor sundhed og miljø og anvendes til at de-
monstrere og dokumentere, hvorvidt depotet lever op til myndighedernes krav.
I de tidlige faser anvendes sikkerhedsanalyser til vurdering af sikkerheden for
de overordnede depotkoncepter. Senere i forløbet anvendes de til at planlæg-
ge feltundersøgelser, og endeligt anvendes de ved udformning og placering af
slutdepot. Under detailudformningen af slutdepotet anvendes sikkerhedsana-
lyser til udarbejdelse af kravsspecifikationer og systemoptimering. Endeligt kan
sikkerhedsanalyserne anvendes til fastlæggelse af monitoreringsprogrammer.”
Det er disse senere sikkerhedsanalyser, som først kan ske på konkrete projek-
ter med en helt konkret placering, der omtales i min besvarelse af 10. septem-
ber 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Det indgik i den daværende ministers redegørelse om beslutningsgrundlaget,
som alle Folketingets partier bakkede op eller tog til efterretning, at næste
skridt var at udarbejde 3 parallelle studier:
Et for depotkoncept, hvor formålet var ”at fremskaffe det nødvendige
beslutningsgrundlag til valg af hvilke depotkoncepter, der skal arbej-
des videre med i processen omkring etablering af et slutdepot.
Et om transport af det radioaktive affald.
Et om regional kortlægning, hvor formålet er at ”tilvejebringe materiale
om regionale forhold, der kan anvendes til at karakterisere områder
som egnede eller uegnede til lokalisering af et slutdepot. Det er såle-
des første skridt i en lokaliseringsproces, der skal sikre, at efterfølgen-
de arbejde fokuseres i relevante områder.”
Forstudierne har omfattet en teoretisk gennemgang af tre overordnede depot-
koncepter samt indledende sikkerhedsanalyser for disse.
Den regionale kortlægning med udpegning af egnede områder har fokuseret
på at finde områder med en geologi, som forventeligt kan omslutte et depot el-
ler udgøre et underlag for dette, uanset hvilket af de tre overordnede depot-
koncepter eller kombination af disse der vælges.
Processen med udpegning af egnede områder inden valg af depotkoncept er
således helt i overensstemmelse med det beslutningsgrundlag, den daværen-
de regering fremlagde, og som alle Folketingets partier ved en redegørelses-
debat den 29. januar 2009 bakkede op eller tog til efterretning.
Der spørges videre til, hvad jeg vil gøre, hvis det efterfølgende viser sig, at
man ikke kan lave en tilstrækkeligt sikker konstruktion til deponeringen i det
udpegede område.
Jeg kan hertil oplyse, at de udpegede områder har en betydelig størrelse, så
det vil være muligt at undersøge forskellige konkrete placeringer inden for
hvert område. Dertil kommer, at der udpeges to områder til videre undersøgel-
ser i projekteringsfasen, så der være mulighed for at vælge det andet område,
hvis det viser sig, at der ikke er egnede placeringer i det ene af områderne.
Under alle omstændigheder vil jeg gerne endnu en gang slå fuldstændigt fast,
at sikkerhedsanalyserne
skal
vise, at depotets konstruktion og brug lever op til
kravene om strålebeskyttelse som udtrykt i referencedoserne for depotet i drift
og efter lukning, jf. i øvrigt min besvarelse af SUU alm. del spørgsmål 1037.
Ellers vil depotet ikke blive bygget.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Tove Kjeldsen