Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 22. september 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: DEPMAKI
Sags nr.: 1405202
Dok nr.: 1530627
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 10. september 2014
stillet følgende spørgsmål nr. 1101 (alm. del) til ministeren for sundhed og fo-
rebyggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kari-
na Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 1101:
”Ministeren bedes redegøre for, hvornår en autoriseret sundhedsperson, der
ikke handler efter normen for almindelig anerkendt standard og overtræder de
relevante bestemmelser i lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed, bliver registreret på Sundhedsstyrelsens tilsynsli-
ste? Ministeren bedes i den forbindelse oplyse, om det er tilstrækkeligt grund-
lag for registreringen, at der er tale om en enkelt sag, eller der skal flere over-
trædelser til?”
Svar:
I forhold til første del af spørgsmålet kan jeg oplyse, at der i autorisationsloven
(§ 13) og i sundhedsloven (§ 215) er fastsat regler for bl.a. offentliggørelse af
Sundhedsstyrelsens tilsynsforanstaltninger i forhold til konkrete sundhedsper-
soner. Sundhedsstyrelsen skal således bl.a. offentliggøre tilsynsforanstaltnin-
ger om skærpet tilsyn, fagligt påbud, midlertidig fratagelse af autorisation eller
indskrænkning af virksomhedsområde samt fratagelse eller indskrænkning af
retten til at ordinere afhængighedsskabende lægemidler.
Sundhedsstyrelsen offentliggør endvidere domme om endelig fratagelse af au-
torisation eller indskrænkning af virksomhedsområde efter autorisationsloven,
samt domme om sundhedspersoner, der efter straffeloven frakendes retten til
at udøve sundhedsfaglig virksomhed.
Offentliggørelse af ovenstående sker på sundhed.dk og på Sundhedsstyrel-
sens hjemmeside, herunder bl.a. på Tilsynslisten og i Autorisationsregistret.
Jeg kan herudover oplyse, at der også er fastsat regler om offentliggørelse af
visse afgørelser, der træffes i patientklagesystemet af Sundhedsvæsenets Di-
sciplinærnævn. Det er afgørelser, hvor en sundhedsperson får kritik for alvorlig
eller gentagen forsømmelse, og kritik i forbindelse med kosmetisk behandling.
Afgørelserne er offentlige i to år.
I forhold til anden del af spørgsmålet kan jeg oplyse, at det er et centralt ele-
ment i forbindelse med Sundhedsstyrelsens tilsynsvirksomhed i forhold til
sundhedspersoner, at der fortages en sundhedsfaglig vurdering af, om en gi-
ven sundhedsperson udgør en risiko for patientsikkerheden og i givet fald hvor