Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1402873_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 29. september 2014
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: SUMBBM
Sags nr.: 1405129
Dok nr.: 1531237
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 5. september 2014
stillet følgende spørgsmål nr. (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyg-
gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott
Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 1091:
’’I forlængelse af Sundhedsministeriets pressemeddelelse ”Kommuner får 27,5
mio. kr. til rygestop for storrygere" af 4. september 2014, vil ministeren da op-
lyse, hvilke regioner der har flest storrygere og har den laveste gennemsnitlige
levealder, samt om pengene til at hjælpe storrygere er fordelt efter hvor
der er de største problemer, eller om det er de, der har leveret den bedste an-
søgning, der har fået pengene?”
Svar:
Som en del af regeringens indsats mod ulighed i sundhed har regeringen med
det sundhedspolitiske udspil fra maj 2013 ”Mere borger, mindre patient – et
stærk fælles sundhedsvæsen” afsat 42 mio. kr. i perioden 2014-2017 til at give
en hjælpende hånd til storrygere, der gerne vil holde op med at ryge, og som
ønsker hjælp til det.
Heraf er der afsat 27,5 mio. kr. til en kommunal ansøgningspulje, der skal styr-
ke den kommunale rygestopindsats gennem formaliserede henvisningsstruktu-
rer fra sygehuse, almen praksis og kommunale forvaltninger til kommunale ry-
gestopforløb og, hvor relevant, tilbud om betalt rygestopmedicin.
Det er Sundhedsstyrelsen, der varetager udmøntningen og administrationen af
den kommunale ansøgningspulje, og som har foretaget en faglig vurdering af
ansøgningerne i sin helhed ud fra en række opstillede kriterier. Til brug for min
besvarelse har jeg derfor indhentet følgende udtalelse fra Sundhedsstyrelsen,
som jeg kan henholde mig til:
”Hvert år gennemfører Sundhedsstyrelsen i samarbejde med Kræftens Be-
kæmpelse, Danmarks Lungeforening og Hjerteforeningen en undersøgelse af
danskernes rygevaner.
Undersøgelsen gennemføres hvert år i december. De seneste data fra 2013
viser følgende geografiske fordeling af storrygere (dvs. med et forbrug på
mindst 15 cigaretter dagligt eller en tilsvarende mængde tobak røget via pibe,
cigarillos, cerutter og/eller cigarer) i Danmark:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402873_0002.png
Side 2
Område
Hele landet
Hovedstaden
Sjælland
Syddanmark
Midtjylland
Nordjylland
Andel storrygere i
befolkningen
8.1 pct.
8.7 pct.
9.1 pct.
8.4 pct.
6.7 pct.
7.1 pct.
Uddrag af Tabel ”Rygehistorik”, Tobaksrøg, 2013. Krydstabeller s. 25
Danskernes Rygevaner 2013, gennemført af TNS Gallup i samarbej-
de med Kræftens Bekæmpelse, Danmarks Lungeforening og Hjerte-
foreningen.
Tabellen viser, at der er flest storrygere i Region Sjælland (9.1 pct.) og færrest
storrygere i Region Midtjylland (6.7 pct.).
Danmarks Statistik opgør årligt den forventede middellevetid i Danmark. Mid-
dellevetiden beskriver det gennemsnitlige antal år, som en generation på fx
1000 nyfødte har tilbage at leve i. Den geografiske fordeling af middellevetiden
for 0-årige drenge og piger for 2012-13 fremgår af følgende tabel:
Område
Hele landet
Region Hovedstaden
Region Sjælland
Region Syddanmark
Region Midtjylland
Region Nordjylland
I alt/år
80.0
79.8
79.4
80.2
80.5
80.0
Tabellen viser, at den forventede middellevetid i Danmark varierer fra 80.5 år i
Region Midtjylland til 79,4 år i Region Sjælland.
Fordelingen af midlerne fra Storrygerpuljen på 27.5 mio. kr. til forstærket ind-
sats over for storrygere er ikke fordelt efter et enkelt kriterium. Sundhedssty-
relsen modtog i alt 29 ansøgninger fra i alt 71 kommuner. Samlet blev der søgt
om ca. 91 mio. kr. Ni projekter er bevilget midler fra puljen. Disse projekter om-
fatter i alt 27 kommuner.
Sundhedsstyrelsen har vægtet flere kriterier i vurderingen af, hvilke projekter
der skulle indstilles til at modtage støtte, og hvilke projekter der ikke skulle
modtage støtte fra puljen.
Kvaliteten af ansøgningerne var generelt høj. Næsten alle projekterne levede
op til de krav, der var skitseret i opslaget til puljen. Stort set alle ansøgninger-
ne redegjorde tydelig for relevansen af projektet i forhold til forekomsten af
storrygere i de involverede kommuner og areaner.
Følgende elementer blev der lagt særlig vægt på i udvælgelsen:
Geografisk spredning
I udvælgelsen af projekter har Sundhedsstyrelsen lagt vægt på, at pro-
jekterne så vidt muligt skulle fordeles over hele landet. Men det har ik-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
ke været et selvstændigt kriterium, at midlerne skulle fordeles lige mel-
lem de fem regioner.
Samarbejde mellem flere kommuner
Sundhedsstyrelsen har vægtet det positivt, når kommuner er gået
sammen om et projekt. Sygehuse har patienter fra flere kommuner, li-
gesom det kan være tilfældet for almen praksis. Det er en styrke for
projekterne, når flere kommuner, der hører til eksempelvis samme
hospital, arbejder sammen og dermed understøtter, at sygehuset (og
almen praksis) kun skal indgå i ét samarbejde omkring løsning af op-
gaven.
Organisering og forankring
En del af formålet med projekterne under den kommunale ansøg-
ningspulje er at etablere eller udbygge samarbejdet mellem almen
praksis, sygehuse og kommuner omkring storrygere, der gerne vil ha-
ve hjælp til rygestop. For at understøtte dette samarbejde har Sund-
hedsstyrelsen vægtet det positivt, når almen praksis og sygehuse er
repræsenteret i styregruppe og arbejdsgrupper.
Kompetenceudvikling og implementering af opsporing
Som del af indsatsen skal kommunen, sygehusene og almen praksis
opspore storrygere og gravide, der ryger, og som ønsker at modtage
hjælp fra kommunen til rygestop. Det betyder, at almen praksis, syge-
huset og/eller kommunen skal gennemføre en kort opsporende samta-
le eller lignende med den enkelte ryger. Det er vægtet positivt, såfremt
ansøgningen har indeholdt en beskrivelse af, hvordan man i projektet
planlægger at understøtte kompetenceudvikling af personalet, de ste-
der, hvor der er behov.
Plan for implementering af henvisningsstrukturen mellem almen prak-
sis, sygehuse og kommune
Som del af indsatsen skal der implementeres en elektronisk henvis-
ningsstruktur til kommunale rygestoptilbud fra sygehusafdelinger,
praktiserende læger og kommunale forvaltninger. Der er både en tek-
nisk del af implementeringen – fx hvordan forskellige systemer snak-
ker sammen – og en implementering af nye arbejdsgange. Det er
vægtet positivt, såfremt ansøgningen har indeholdt en beskrivelse af,
hvordan man i projektet planlægger at understøtte implementeringen
af de elektroniske henvisningsstrukturer og de nye arbejdsgange.
Tildelingen af puljemidler er sket på baggrund af en vægtning af ovenstående
kriterier. Sundhedsstyrelsen vurderer, at det har resulteret i en rimelig fordeling
af midlerne set i forhold til både geografi, behov og kvalitet i ansøgningen.”
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Brit Borum Madsen