Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 16. september 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMMSB
Sags nr.: 1404952
Dok nr.: 1527477
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 28. august 2014 stil-
let følgende spørgsmål nr. 1083 (alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine
Brix (EL).
Spørgsmål nr. 1083:
’’Vil ministeren oplyse, hvad man som patient kan gøre, hvis man oplever, at
der er sket en lægefejl i forbindelse med en behandling, men at de(n) involve-
rede læge(r), ikke refererer korrekt til den situation, hvor fejlen opstod, og man
dermed som patient bliver frarøvet muligheden for at få anerkendt fejlen og få
erstatning? Der henvises til SUU alm. del – bilag 586.”
Svar:
Jeg har ikke mulighed for at kommentere på den i SUU alm. del – bilag 586
omtalte konkrete patientskadesag.
Generelt kan jeg dog oplyse, at det er Patienterstatningen, der i første instans
modtager, oplyser og afgør sager om patientskadeerstatning.
Når en patient indgiver en anmeldelse, er det således Patienterstatningens
opgave at indhente alle relevante oplysninger i sagen, herunder oplysninger
hos patienten selv og hos behandlingsstedet i form af patientjournalen.
Patientjournalen er udtryk for sundhedspersonens arbejdsredskab og skal
blandt andet indeholde oplysninger om iværksat behandling og indtrådte kom-
plikationer og bivirkninger m.v., herunder også eventuelle fejl og forsømmelser
i forbindelse med behandlingen m.v. Overtrædelse af journalføringspligten er
strafpålagt og kan medføre tilsynsmæssige foranstaltninger.
Når Patienterstatningen har indsamlet alt relevant materiale, vil sagen of-
test blive vurderet af en læge tilknyttet Patienterstatningen. Nogle gange beder
lægen om yderligere oplysninger f.eks. en vurdering foretaget af en speciallæ-
ge.
Herefter træffes afgørelse i sagen. Hvis patienten ikke er tilfreds med afgørel-
sen, kan afgørelsen ankes til Patientskadeankenævnet eller Lægemiddelska-
deankenævnet.
Når ankenævnene modtager en klage, anmodes behandlingsstedet om en ud-
talelse og udlån af sagens akter. Når materialet er modtaget, får patienten til-
sendt kopi af udtalelsen med anmodning om eventuelle bemærkninger. I de