Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1401806_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 24. september 2014
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: DEPSHM
Sags nr.: 1404935
Dok nr.: 1521229
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 27. august 2014 stil-
let følgende spørgsmål nr. 1078 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine
Brix (EL).
Spørgsmål nr. 1078:
’’Vedrørende tiltaget på efteruddannelsesområdet, der henvises til i satspulje-
aftalen på psykiatriområdet, vil ministeren da oplyse:
– Hvilke typer af efteruddannelser, der konkret er tale om?
– Hvor mange ansatte, det vurderes, at der konkret kan komme på efterud-
dannelse?
– Om der i finansieringen af efteruddannelserne er medregnet midler til vikar-
dækning, mens medarbejderne er borte på uddannelse?
– Hvad der i givet fald sker med efteruddannelsesmidlerne i fald vikardækning
ikke er indregnet, og de respektive afdelinger derfor ikke har ressourcer til at
sende medarbejdere af sted på uddannelse?”
Svar:
Med satspuljeaftalen for 2015-2018, som spørgerens parti, Enhedslisten, ikke
er en del af, er der prioriteret i alt 200 mio. kr. til flere og bedre kompetencer i
psykiatrien. Det fremgår af aftalen, at kompetenceløftet og tværfaglighed i
psykiatrien kan omfatte:
Anvendelse af fysio- og ergoterapeuter m.fl. med henblik på bl.a. øget fy-
sisk aktivitet
Generelle tværfaglige kompetencer hos alle faggrupper baseret på evi-
densbaserede metoder fx vedr. recovery, patientinddragelse, dialog mv.
Specialiserede kompetencer medarbejderstaben fx vedr. konflikthåndte-
ring og deeskalering
Specialiserede kompetencer hos specifikke faggrupper fx uddannelse af
specialsygeplejersker, specialpsykologer mv.
Puljen fordeles på baggrund af bloktilskudsnøglen, og den konkrete udgift til
efteruddannelse og dermed antallet af medarbejdere, som vil kunne få efter-
uddannelse, vil afhænge af den enkelte regions valg af metode, omfang og fo-
kus (fx om fokus er på specialiserede og/eller generelle kompetencer).
Såfremt vikardækning i forbindelse med efteruddannelse er en forudsætning
for gennemførelse af relevant uddannelse fx i forbindelse med specialsygeple-
jerskeuddannelsen, vil dette kunne falde inden for puljens formål.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Sandra Cecilie Husted Manata