Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1409598_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 17. oktober 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: DEPFRE
Sags nr.: 1404767
Dok nr.: 1546087
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 21. august 2014 stil-
let følgende spørgsmål nr. 1054 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Özlem
Sara Cekic (SF).
Spørgsmål nr. 1054:
Hvordan sikrer det offentlige, at man får den kvalitet, man betaler for, når man
indkøber tolkeydelser og herunder, hvordan kontrolleres det, at pengene bru-
ges hensigtsmæssigt på den ydelse, det offentlige indkøber?
Svar:
Det er regionerne, der er i henhold til sundhedslovens § 50 afholder udgifterne
til tolkebistanden, og som i den forbindelse skal sikre rammerne for, at lægen
har adgang til at bestille tilstrækkelig og kvalificeret tolkebistand, herunder bl.a.
sikre, at de anvendte tolke og de tolkebureauer, der indgås aftaler med, har en
høj faglig standard.
Det er samtidigt regionerne, der skal sikre, at der i tilstrækkelig grad tages
hensyn til pris og kvalitet, når der erhverves private ydelser. Det kan gøres
ved f.eks. at fastsætte kvalitetskrav i de aftaler, man indgår med tolkeleveran-
dører. Jeg går selvsagt ud fra, at regionerne i forbindelse med indgåelse af
disse aftaler tager højde for disse forhold og vælger det bedste tilbud til den
bedst mulige pris.
Til brug for besvarelsen har jeg desuden indhentet bidrag fra Danske Regio-
ner, der oplyser følgende:
”Regionerne sikrer dels gennem udbudsforretning, at der stilles krav til
kvalitet og såvel som at området konkurrenceudsættes og at pris her-
under kan vægtes. Dernæst sikrer regionerne, at der i driften er et kla-
gesystem, hvor der følges op på klagerne med eventuelle konsekven-
ser i forhold til procedurer eller lignende. Der er desuden fokus på pris-
niveau, faktureringsmetoder, fakturakontrol og afregningsmønstre –
elementer, som indgår i en løbende økonomisk kontrol af området.”
Jeg har noteret mig det af Danske Regioner oplyste.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Frederik Rechenback Enelund