Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1396933_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 8.september 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMBGB
Sags nr.: 1404708
Dok nr.: 1519174
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 19. august 2014 stil-
let følgende spørgsmål nr. 1046 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sund-
heds- og Forebyggelsesudvalget.
Spørgsmål nr. 1046:
’’I artiklen "Industri råber vagt i gevær efter fund af falske lægemidler", offent-
liggjort på www.medwatch.dk den 7. august, fremgår det, at Sundhedsstyrel-
sen ikke har etableret et kontrolsystem til kontrol af parallelimporterede læge-
midlers ægthed, sådan som EU-reglerne på området pålægger Sundhedssty-
relsen. Kontrollen skal ske af hensyn til sikring af lægemidlernes kvalitet og
dermed af hensyn til patientsikkerheden. I forbindelse med import af lægemid-
ler fra andre EU-lande er der ifølge bekendtgørelsen om distribution af læge-
midler krav om, at kontrolbevis skal medfølge hver batch. Hvis der ikke forelig-
ger et kontrolbevis, er der krav om re-analyse og kontrol af den importerede
batch.
Ministeren bedes på denne baggrund redegøre for:
a) hvornår Sundhedsstyrelsen forventes at have etableret og håndhæver et
system til kontrol af parallelimporterede lægemidlers kvalitet og ægthed
m.m.?
b) hvorledes regionernes indkøbsorganisation AMGROS fører tilsyn med de
indkøbte lægemidlers kvalitet og ægthed?
c) hvorledes personalet på de private apoteker forventes at sikre kvaliteten og
ægtheden af de lægemidler, der udleveres til patienterne?”
Svar:
Jeg har anmodet Sundhedsstyrelsen om bidrag til besvarelse af punkterne a-c
og regionernes indkøbsorganisation Amgros til besvarelse af punkt b.
Sundhedsstyrelsen har oplyst følgende vedrørende punkt a:
Reglerne i lægemiddeldirektivet er bl.a. implementeret i bekendtgørelse om di-
stribution af lægemidler (GDP-bekendtgørelsen). Reglerne suppleres af en
vejledning om god distributionspraksis for humanmedicinske lægemidler fra
Europa-Kommissionen.
Lægemiddeldirektivet stiller krav om, at lægemidler leveret fra et andet med-
lemsland skal være fulgt af et kontrolbevis. Kravet er implementeret i GDP-
bekendtgørelsens § 24, stk. 1.
Ved kontrolbevis forstås en attest underskrevet af den sagkyndige person hos
fremstilleren, hos den ansvarlige for indførslen eller hos kontrakttageren om, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396933_0002.png
Side 2
lægemidlet, herunder mellemprodukter og aktive stoffer, er fremstillet i over-
ensstemmelse med god fremstillingspraksis samt opfylder de krav, der ligger
til grund for markedsføringstilladelsen. Pligten til at sikre, at kontrolbeviset fo-
religger, hviler på den modtagende virksomhed.
Imidlertid har en dom fra EU-domstolen (de Peijper-dommen - Case 104-75)
fra 1976 undtaget kontrolbeviser i forhold til parallelimporterede lægemidler,
da det blev anset for at være en handelshindring. Fremstillere og engrosfor-
handlere af original medicin kunne således effektivt forhindre parallelimport
alene ved at forhindre parallelimportøren adgang til kontrolbeviserne.
Europa-Kommissionen har i løbet af årene fremhævet, at reglerne skal forstås
i lyset af denne dom. Styrelsen har informeret herom på sin hjemmeside:
https://sundhedsstyrelsen.dk/da/medicin/regulering/virksomhedstilladelse-og-
registrering/engrosforhandling-af-laegemidler/modtagekontrol-for-
engrosforhandlere-gdp
Sundhedsstyrelsen holdt et møde den 21. oktober 2013 med repræsentanter
fra parallelimportører, originalfremstillere og regionerne for at drøfte udfordrin-
ger med kontrolbeviserne. Repræsentanter fra parallelimportørerne fremhæ-
vede, at kontrolbeviser ikke er til rådighed for dem, når de køber lægemidler
på det europæiske marked.
Sundhedsstyrelsen har ved brev af 20. december 2013 stillet Europa-
Kommissionen en række spørgsmål om kontrolbeviser. Der spørges bl.a.,
hvordan den nye EU-vejledning om god distributionspraksis skal forstås i for-
hold til krav om kontrolbevis i lyset af de Peijper-dommen.
Europa-Kommissionen besvarede henvendelsen ved brev af 19. marts 2014
ved at henvise til tidligere udmeldinger fra Europa-Kommissionen. Det frem-
hæves, at formuleringen om krav om kontrolbeviser i den nye EU-vejledning
om god distributionspraksis skal forstås i overensstemmelse med de Peijper-
dommen, og det Europa-Kommissionen har anført i en dom fra EFTA-
domstolen i 2012 (Grund-dommen). Det blev foreslået, at Sundhedsstyrelsen
hørte de andre landes myndigheder om, hvilke andre eventuelle foranstaltnin-
ger de havde indført i stedet for kontrolbeviser.
I forlængelse heraf har Sundhedsstyrelsen den 25. august 2014 skrevet ud til
alle medlemmer af en EU-arbejdsgruppe (WGEO – Working Group of Enfor-
cement Officers) med en række spørgsmål om landenes implementering af
reglerne om kontrolbeviser og deres eventuelle alternative systemer, hvis de
ikke har implementeret kontrolbeviser.
Modtagekontrol
Sundhedsstyrelsen har endvidere oplyst, at kontrolbeviset imidlertid ikke er
den eneste kontrolforanstaltning, som sikrer patientsikkerheden ved leverance
af lægemidler fra andre lande i EU/EØS. Det fremgår af GDP-
bekendtgørelsen, at en parallelimportør, ligesom andre lægemiddelvirksomhe-
der, ved modtagelse af lægemidler fra andre EU-lande skal foretage modtage-
kontrol.
Det vil sige, at det skal sikres, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396933_0003.png
Side 3
1)
lægemidlets opbevaringsbetingelser har været overholdt under forsendelse,
2)
at den dokumentation, der kræves i henhold til GDP-bekendtgørelsen, med-
følger, og at
3)
de leverede lægemidler svarer til det bestilte og er ubeskadiget.
I den forbindelse skal virksomheden sikre sig, at lægemidlerne:
4)
kommer fra en virksomhed, der inden for EU/EØS har en tilladelse til frem-
stilling, indførsel eller engrosforhandling af lægemidler, eller som er et apotek.
Hvis lægemidlet er modtaget fra en grossist, skal virksomheden kontrollere, at
leverandørgrossisten overholder principperne og retningslinjerne for god di-
stributionspraksis. Dette omfatter kontrol af, om leverandørgrossisten er inde-
haver af en tilladelse til engrosforhandling. Virksomhedens system til at verifi-
cere, at leverandøren har en gældende tilladelse, kan gøres elektronisk, ek-
sempelvis via oplysninger fra EudraGMDP:
http://eudragmp.ema.europa.eu
Det er også vigtigt, at virksomheden har fokus på ID-kontrol, visuel kontrol og
relevant analyse bl.a. af pakningsmaterialet. Virksomheden bør samtidig sikre,
at medarbejdere, der udfører modtagekontrol, er trænet i at opdage forfalske-
de lægemidler.
Sikkerhedsanordninger på vej
For tiden afventer Sundhedsstyrelsen, at et af de sidste tiltag fra ændringen af
lægemiddeldirektivet fra 2011 med fokus på at undgå forfalskede lægemidler
træder i kraft. Det er reglerne om et helt nyt europæisk system med kontrolfor-
anstaltninger på hvert enkelt lægemiddel i form af en unik 2D stregkode. Pak-
ninger med receptpligtige lægemidler skal tjekkes ind af fremstilleren i en da-
tabase, og ud af systemet på apoteket. Det ventes at disse regler vil give en
højere patientsikkerhed ved bedre at forebygge forekomst af forfalskede læ-
gemidler.
Amgros I/S’ svar vedrørende punkt b:
”Amgros gennemfører EU-udbud i forbindelse med indkøb af lægemidler til
sygehusene. Amgros køber ind på vegne af regionerne og indgår kontrakter
med lægemiddelleverandørerne. Efterfølgende køber regionernes sygehus-
apoteker lægemidlerne i henhold til disse kontrakter.
Amgros sikrer, at alle de lægemiddelleverandører, der indgås kontrakt med, er
godkendt af de danske myndigheder. Dette sker ved, at Amgros indhenter
§39-tilladelser fra nye leverandører og derefter halvårligt fra eksisterende leve-
randører. §39 tilladelser udstedes af Sundhedsstyrelsen i henhold til lægemid-
delloven. På den måde sikres det, at Amgros kun indgår kontrakter med god-
kendte lægemiddelleverandører.
Amgros håndterer ikke lægemidlerne fysisk, og modtagekontrollen af læge-
midlerne sker på sygehusapotekerne.
Amgros arbejder med andre ord ikke med lægemidlernes kvalitet eller ægthed,
men udelukkende med leverandørernes ”ægthed”.
Sundhedsstyrelsens svar vedrørende punkt b:
Sundhedsstyrelsen henviser til Amgros I/S’s svar til ministeriet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
Amgros I/S indkøber lægemidler på vegne af regionerne og sygehusapoteker-
ne, hvorfor de ikke håndterer lægemidlerne fysisk. De er derfor ikke selv om-
fattet af reglerne om modtagekontrol. På vegne af sygehusapotekerne sikrer
Amgros, at der kun indgås kontrakter med lægemiddelleverandører, der har en
relevant tilladelse, ligesom de halvårligt indhenter tilladelser fra deres leveran-
dører.
Sygehusapotekerne er forpligtede til at gennemføre modtagekontrol som
ovenfor beskrevet, hvis de modtager lægemidler fra andre EU-lande.
Sundhedsstyrelsens svar vedrørende punkt c:
Sundhedsstyrelsen har oplyst, at de private apoteker er omfattet af reglerne på
samme måde som engrosforhandlere af lægemidler. De skal således foretage
modtagekontrol som skitseret ovenfor. De private apoteker køber dog som of-
test deres lægemidler hos danske lægemiddelgrossister, der allerede har
modtagekontrolleret eventuelle lægemidler, der er leveret fra andre EU-lande.
Tilsyn
Sundhedsstyrelsen kan bemærke, at styrelsen fører risikobaseret tilsyn med
lægemiddelgrossister, sygehusapoteker, apoteker m.fl., herunder at de over-
holder reglerne på området.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Birgitte Gram Blenstrup