Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1397812_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Det Regionale Samarbejdsråd på området for hjælpemidler og
behandlingsredskaber i Region Midtjylland
Att: Linda Bonda Kirkegaard
[email protected]
Louise Krarup Lyngsøe
[email protected]
Dato: 24. april 2013
Enhed: Sygehuspolitik
Sagsbeh.: SUMTSP
Sags nr.: 1302070
Dok. nr.: 1197301
Det Regionale Samarbejdsråd på området for hjælpemidler og behandlings-
redskaber i Region Midtjylland har med brev af 13. december 2012 rettet hen-
vendelse til Social- og Integrationsministeriet og Ministeriet for Sundhed og
Forebyggelse med spørgsmål om kategoriseringen af skinner, som modvirker
kontrakturer og bevirker, at funktionsevnen vedligeholdes men ikke forbedres.
Region Midtjylland har i telefonisk samtale af 3. april 2013 opklarende gjort re-
de for, at skinnerne anvendes på børn og unge med spastiske lidelser, hvor
skinnerne på den ene side skal forhindre forringelse af resultat af en operation
på sygehus og på den anden side afhjælper varige følger af et handicap. Vide-
re har regionen gjort opmærksom på, at børnene/de unge ikke er visiteret til
gentoptræning efter udskrivning fra sygehus.
I cirkulære nr. 9079 af 22. februar 2013 om afgrænsning af behandlingsred-
skaber, hvortil udgiften afholdes af sygehusvæsenet (afgrænsningscirkulæret),
er behandlingsredskaber defineret og afgrænset i forhold til hjælpemidler,
hvortil udgiften som hovedregel afholdes af andre end regionerne, typisk af
kommunerne.
I medfør af cirkulærets pkt. 2.1 defineres behandlingsredskaber bl.a. som red-
skaber, som patienten forsynes med som led i eller som en fortsættelse af den
iværksatte behandling med det formål enten at tilvejebringe yderligere forbed-
ring af det resultat, som er opnået ved sygehusbehandlingen, eller at forhindre
forringelse af dette resultat. Herunder defineres behandlingsredskaber bl.a., i
medfør af pkt. 2.1.2., som hjælpemidler og apparatur, som ordineres som led i
behandling på sygehus/speciallægepraksis eller som en fortsættelse af den
iværksatte behandling, og hvor patientens anvendelse af hjælpemid-
let/apparaturet typisk er under kontrol af sygehuset eller speciallægepraksis
indtil tilstanden er stationær. Eksempelvis lungebehandlingsudstyr og orthoser.
Af bilag til henvendelsen fremgår, at Det Sociale Nævn i Statsforvaltningen
Midtjylland den 12. marts 2012 og 27. marts 2012 i to forskellige sager har
truffet afgørelse om, at skinnerne ikke kan karakteriseres som hjælpemidler i
servicelovens forstand men nærmere som behandlings-/træningsredskaber,
eftersom de ikke har til formål at afhjælpe varige følger af nedsat funktionsev-
ne men derimod gennem behandling og træning tager sigte på at forbedre,
vedligeholde og forhindre forringelse af det aktuelle funktionsniveau.
Da børnene/de unge ikke er visiteret til genoptræning efter udskrivning fra sy-
gehus efter sundhedslovens §§ 84 og 140, kan skinnerne efter ministeriernes
opfattelse ikke karakteriseres om behandlingsredskaber eller hjælpemidler ef-
ter cirkulærets pkt. 2.4, hvortil finansieringsansvaret påhviler kommunen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Sundhedsstyrelsen har i e-mail af 19. april 2013 udtalt, at et redskab kan have
ét formål og derudover afhjælpe andre problemer. Styrelsen finder på denne
baggrund, at det oprindelige formål med at sikre opretholdelse af resultatet fra
sygehusbehandlingen må finde anvendelse.
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse og Social- og Integrationsministeriet
kan på baggrund heraf vejledende oplyse, at der i den pågældende situation
er tale om et behandlingsredskab, hvortil finansierings- og myndighedsansva-
ret påhviler regionen.
Ministerierne skal beklage den sene besvarelse.
Med venlig hilsen
Tue Schou Pedersen