Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1397787_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 10. september 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: SUMLFI
Sags nr.: 1404818
Dok nr.: 1523667
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 19. august 2014 stil-
let følgende spørgsmål nr. 1042 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ôzlem
Sara Cekic (SF).
Spørgsmål nr. 1042:
”Når børn med eksempelvis duchennes muskeldystrofi har brug for et såkaldt
vippeleje, fordi det medvirker til, at børnene kan bevare den stående stilling
på et tidspunkt, hvor de på grund af den fremadskridende sygdom ikke længe-
re kan gå, er der så tale om et hjælpemiddel, der skal udleveres af kommu-
nerne eller et behandlingsredskab, der skal udleveres af regionerne?”
Svar:
Behandlingsredskaber, er defineret og afgrænset i forhold til tilgrænsende ka-
tegorier af redskaber og hjælpemidler ved cirkulære nr. 9079 af 22. februar
2013 om afgrænsning af behandlingsredskaber, hvortil udgiften afholdes af
sygehusvæsenet (Afgrænsningscirkulæret).
Udgifter til behandlingsredskaber afholdes af regionen, mens udgifter til hjæl-
pemidler som hovedregel afholdes af andre end regionen, typisk kommunen.
Behandlingsredskaber er redskaber, som patienten forsynes med
-
-
som led i behandlingen på sygehus eller i speciallægepraksis, der ef-
ter aftale med sygehusvæsenet varetager opgaver for dette, eller
som led i eller som en fortsættelse af den iværksatte behandling med
det formål enten at tilvejebringe yderligere forbedring af det resultat,
som er opnået ved sygehusbehandlingen eller at forhindre forringelse
af dette resultat.
Et givet apparatur eller redskab kan imidlertid være at betragte som et be-
handlingsredskab i en sammenhæng og et hjælpemiddel i en anden sammen-
hæng.
Om et apparatur eller redskab i det konkrete tilfælde skal betragtes som det
ene eller det andet, afhænger af den sammenhæng, som det indgår i – det vil
sige, om apparaturet eller redskabet i det konkrete tilfælde opfylder kriterierne
for at kunne kategoriseres som et behandlingsredskab henholdsvis et hjælpe-
middel.
Jeg har derfor ikke mulighed for én gang for alle at tage stilling til, om fx vippe-
lejer, der som beskrevet i spørgsmålet, udleveres til børn med eksempelvis
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Duchennes Muskeldystrofi, i enhver situation vil skulle betragtes som enten et
behandlingsredskab eller et hjælpemiddel.
I tilfælde, hvor der opstår tvivl om hvilken myndighed, der er ansvarlig for beta-
ling af et nødvendigt behandlingsredskab eller hjælpemiddel, som skal betales
af regionen eller af kommunen, er det vigtigt, at tvivlen ikke kommer borgeren
til skade. Den myndighed, der har tættest kontakt til borgeren, skal i givet fald
umiddelbart levere det nødvendige behandlingsredskab eller hjælpemiddel til
borgeren, hvorefter betalingsspørgsmålet må afklares efterfølgende mellem de
involverede myndigheder.
Som jeg også har nævnt i min besvarelse af SUU alm. del – spørgsmål nr.
1010 af 1. september 2014 har jeg en klar forventning om, at kommuner og
regioner selv kan afgøre, hvem der har tættest kontakt til borgeren i en given
situation, og jeg tager det meget alvorligt, hvis borgere, der har brug for hjælp
kommer i klemme i interne diskussioner mellem myndigheder.
Jeg har derfor bedt mit departement om at indkalde Ministeriet for Børn, Lige-
stilling, Integration og Sociale Forhold, KL og Danske Regioner til en drøftelse
af problemstillingerne på området i nærmeste fremtid.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Louise Filt