Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1396902_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 8. september 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sagsbeh.: DEPPWN
Sags nr.: 1404891
Dok nr.: 1519309
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 12. august 2014 stil-
let følgende spørgsmål nr. 1026 (Alm. del) til ministeren for sundhed og fore-
byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie
Løhde (V).
Spørgsmål nr. 1026:
’’Ministeren bedes sende udvalget en opgørelse over, hvor lang ventetiden er
på genoptræning i henhold til sundhedsloven i hver af de 98 kommuner.”
Svar:
Nedenfor følger de senest opgjorte ventetider på almen, ambulant genoptræ-
ning.
Kommune
Albertslund Kommune
Allerød Kommune
Assens Kommune
Ballerup Kommune
Billund Kommune
Bornholm Kommune
Brøndby Kommune
Brønderslev Kommune
Dragør Kommune
Egedal Kommune
Esbjerg Kommune
Fanø Kommune
Favrskov Kommune
Faxe Kommune
Fredensborg Kommune
Antal dages ventetid (januar 2013-december 2013)*
19.0
13.0
16.0
16.0
18.0
10.0
16.0
14.0
20.0
14.0
17.0
**
12.0
**
**
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396902_0002.png
Side 2
Fredericia Kommune
Frederiksberg Kommune
Frederikshavn Kommune
Frederikssund Kommune
Furesø Kommune
Faaborg-Midtfyn Kommune
Gentofte Kommune
Gladsaxe Kommune
Glostrup Kommune
Greve Kommune
Gribskov Kommune
Guldborgsund Kommune
Haderslev Kommune
Halsnæs Kommune
Hedensted Kommune
Helsingør Kommune
Herlev Kommune
Herning Kommune
Hillerød Kommune
Hjørring Kommune
Holbæk Kommune
Holstebro Kommune
Horsens Kommune
Hvidovre Kommune
Høje-Taastrup Kommune
Hørsholm Kommune
Ikast-Brande Kommune
Ishøj Kommune
Jammerbugt Kommune
Kalundborg Kommune
Kerteminde Kommune
17.0
15.0
15.0
14.0
7.0
24.0
20.0
10.0
14.0
12.0
13.0
14.0
13.0
14.0
12.0
16.0
26.0
32.0
12.0
17.0
15.0
19.0
15.0
21.0
**
**
14.0
15.0
**
14.0
21.0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396902_0003.png
Side 3
Kolding Kommune
København Kommune
Køge Kommune
Langeland Kommune
Lejre Kommune
Lemvig Kommune
Lolland Kommune
Lyngby-Taarbæk Kommune
Læsø Kommune
Mariagerfjord Kommune
Middelfart Kommune
Morsø Kommune
Norddjurs Kommune
Nordfyns Kommune
Nyborg Kommune
Næstved Kommune
Odder Kommune
Odense Kommune
Odsherred Kommune
Randers Kommune
Rebild Kommune
Ringkøbing-Skjern Kommune
Ringsted Kommune
Roskilde Kommune
Rudersdal Kommune
Rødovre Kommune
Samsø Kommune
Silkeborg Kommune
Skanderborg Kommune
Skive Kommune
Slagelse Kommune
38.0
16.0
10.0
135.0
13.0
12.0
16.0
**
6.0
18.0
20.0
15.0
12.0
19.0
23.0
18.0
18.0
26.0
20.0
7.0
12.0
12.0
11.0
11.0
**
17.0
**
13.0
14.0
18.0
24.0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1396902_0004.png
Side 4
Solrød Kommune
Sorø Kommune
Stevns Kommune
Struer Kommune
Svendborg Kommune
Syddjurs Kommune
Sønderborg Kommune
Thisted Kommune
Tønder Kommune
Tårnby Kommune
Vallensbæk Kommune
Varde Kommune
Vejen Kommune
Vejle Kommune
Vesthimmerlands Kommune
Viborg Kommune
Vordingborg Kommune
Ærø Kommune
Aabenraa Kommune
Aalborg Kommune
Aarhus Kommune
15.0
14.0
12.0
8.0
23.0
9.0
14.0
11.0
15.0
18.0
17.0
13.0
14.0
16.0
17.0
13.0
12.0
17.0
16.0
19.0
13.0
*
Medianventetid til genoptræning i antal dage. Kilde: Landspatientregisteret og Register over
Genoptræning efter Sundhedsloven, Statens Serum Institut.
**
Såfremt kommunen har indgivet under 10 indberetninger, er medianventetiden ikke beregnet.
Ventetid på almen ambulant genoptræning måles som det antal dage, der går,
fra en genoptræningsplan er registreret i landspatientregistret, til personen
modtager genoptræning i kommunalt regi første gang.
Den nuværende opgørelse af ventetider på genoptræning er behæftet med
nogen usikkerhed. Usikkerheden skyldes bl.a. forskelle i kommunernes regi-
streringspraksis.
Usikkerheden skyldes også, at ikke alle patienters genoptræning kan igang-
sættes umiddelbart efter udskrivning fra sygehus, idet der kan være sundheds-
faglig begrundet ventetid, hvilket ikke registreres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
Herudover kan for eksempel ønsker fra borgeren om at udskyde opstart af et
genoptræningsforløb også være en årsag til eventuelle usikkerheder i vente-
tidsopgørelsen.
Dette var også en af konklusionerne af evalueringen af kommunalreformen på
sundhedsområdet, og det fremgik derfor også af regeringens opfølgning på
evaluering af kommunalreformen ”Bedre kvalitet og samarbejde”, at regerin-
gen ønsker at styrke monitoreringen på genoptræningsområdet.
Som led i denne opfølgning skal registreringerne og opgørelserne på venteti-
der på genoptræning i kommunerne forbedres.
Det sker som en del af regeringens Synlighedsreform, som nu også understøt-
tes af regeringens nye udspil ” Jo før – jo bedre”, hvor datadrevet kvalitet og
fokus på resultater i sundhedsvæsenet er et omdrejningspunkt.
Der er i det arbejde dialog med KL om mulighederne for at udvikle og syste-
matisere data med henblik på øget brug af data, herunder at kunne sammen-
ligne på tværs og styrke kvaliteten i kommunal sundhedsdata bl.a. på genop-
træningsområdet.
Endeligt kan det nævnes, at regeringen generelt er opmærksom på genoptræ-
ningsområdet. Ventetid til genoptræning i kommuner er én af de knap 50 indi-
katorer, som regeringen har udvalgt sammen med KL og Danske Regioner,
som på forskellig vis belyser sundhedsvæsenets resultater, bl.a. i forhold til
kvalitet, effektivitet, patientinddragelse og ventetider. Ventetid til genoptræning
i kommuner indgår i ”Indblik i sundhedsvæsenets resultater” fra maj 2014.
Desuden lægges der også op til i det udkast til revideret bekendtgørelse og
vejledning om genoptræning, der netop har været i offentlig høring, at der i
genoptræningsplanen fremover skal angives en tidsfrist for opstart af genop-
træningen efter udskrivning fra sygehus, såfremt der er sundhedsfagligt be-
grundet behov herfor.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Pernille Westh Nielsen