Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del
Offentligt
1303719_0001.png
1303719_0002.png
1303719_0003.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 25. november 2013Enhed: Sundhedsjura og læ-gemiddelpolitikSagsbeh.: DEPMAKISags nr.: 1304594Dok nr.: 1343169
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 31. oktober 2013stillet følgende spørgsmål nr. 100 (alm. del) til ministeren for sundhed og fore-byggelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bene-dikte Kiær (KF).Spørgsmål nr. 100:”I svaret på SUU alm. del - spørgsmål 948, af 14. oktober 2013 oplyser mini-steren, at baggrunden for at indføre et proaktivt tilsyn med private sygehuse,klinikker, praksis mv. var de gode erfaringer, man havde med det allerede ind-førte proaktive tilsyn med henholdsvis kosmetiske klinikker og plejehjem. Sva-ret siger til gengæld ikke noget om, hvorfor man har valgt en anden løsningfor de øvrige botilbud efter serviceloven, som må siges at være lige så arts-fremmede for lovens primære målgruppe - private sygehuse, klinikker ogpraksis - som plejehjemsområdet er. En nærliggende løsning kunne være blotat udvide den eksisterende ordning på plejehjemsområdet til også at gældede øvrige botilbud efter serviceloven. Dermed ville man både opfylde hoved-formålet - at etablere et proaktivt tilsyn - og sikre en ensartet behandling af allebotilbud omfattet af serviceloven. Sundhedsministeren bedes derfor oplyse,hvilke faglige hensyn der ligger til grund for den beskrevne forskelsbehand-ling.”Svar:Som jeg forstår spørgsmålet, ønskes det oplyst, hvorfor visse private behand-lingssteder, hvor der foretages lægelig patientbehandling, og hvor der samtidigleveres ydelser efter serviceloven til kommuner, er omfattet af registrerings- ogtislynsordningen i sundhedslovens § 215 a, mens visse boligformer, hvor derleveres kommunale serviceydelser til ældre, er omfattet af plejehjemstilsynet,jf. sundhedslovens § 219. I forlængelse heraf peges på muligheden for at ladeprivate behandlingssteder, der lever ydelser efter serviceloven til kommuner,blive omfattet af plejehjemstilsynet.Om registrerings- og tilsynsordningen efter sundhedslovens § 215 aFormålet med ordningen, som den forrige regering tog initiativ til, og som etenigt Folketing bakkede op om, er at øge patientsikkerheden på private be-handlingssteder væsentligt ved øget fokus på det sundhedsfaglige niveau.Ordningen er ikke tiltænkt anvendt på nærmere afgrænsede grupper af læge-lig patientbehandling. Ordningen skal rettes mod alle lægefaglige behandlingerog undersøgelser, der udøves på private sygehuse, klinikker m.v.Formålet med registreringen er at sikre Sundhedsstyrelsen konkret kendskabtil den kreds af behandlingssteder, som Sundhedsstyrelsens tilsyn skal rettesmod. Før ordningens indførelse havde Sundhedsstyrelsen ikke præcist kend-skab til denne kreds.
Side 2
Registrerings- og tilsynsordningen er gebyrfinansieret. Det kan i denne sam-menhæng oplyses, at den registrerings- og tilsynsordning, der gælder for læ-ger, som ønsker at udføre kosmetisk behandling i privat regi, også er gebyr fi-nansieret.Som led i Folketingets behandling af lovforslaget om registrerings- og tilsyns-ordningen i sundhedslovens § 215 a var det fremme, at ordningen også villeomfatte visse private behandlingssteder, hvor der foretages lægelig patientbe-handling, og hvor der samtidig leveres ydelser, der typisk leveres til kommu-ner.Jeg kan i den sammenhæng henvise til den tidligere indenrigs- og sundheds-ministers svar på spørgsmål nr. 11 (L 190), hvoraf det blandt andet fremgår, atregistrerings- og tilsynsordningen også vil omfatte behandlingsinstitutioner in-denfor alkohol- og stofmisbrugsområdet, psykiatrien (herunder børne- og ung-domspsykiatrien) og behandling af spiseforstyrrede, hvis dette udføres i privatregi og har tilknyttet en læge eller anden måde sker under lægelig supervision.Endelig kan jeg oplyse, at det som led i Folketingets behandling af lovforslagetom registrerings- og tilsynsordningen i sundhedslovens § 215 a var fremme, atordningen også ville omfatte de private behandlingssteder, som f.eks. har afta-ler eller overenskomst med Danske Regioner.Om plejehjemstilsynetSom også oplyst i mit svar på spørgsmål nr. 948 (SUU alm. del) følger for såvidt angår plejehjemstilsynet af sundhedslovens § 219, stk. 1, at Sundhedssty-relsen fører tilsyn med de sundhedsmæssige forhold på plejehjem m.v., der eromfattet af lov om social service, i plejeboligbebyggelser omfattet af lov omalmene boliger m.v. eller lov om boliger for ældre og personer med handicapog andre til svarende boligenheder i kommunen. Tilsynet omfatter indsatsenoverfor de ældre beboere og lejere, der modtager kommunale serviceydelser.De sundhedsmæssige ydelser omfattet af plejehjemstilsynet udføres såledestypisk af kommunen eller under ansvar for en kommunalbestyrelse. Tilsyns-ordningen er ikke gebyrfinansieret.OmlægningJeg har ikke planer om for nærværende at udvide området for plejehjemstilsy-net, jf. sundhedslovens § 219, til også at omfattet private behandlingssteder,hvor der udføres lægelig patientbehandling, og som følgelig er omfattet af re-gistrerings- og tilsynsordningen, jf. sundhedslovens § 215 a.Jeg har særligt lagt vægt på, at et enigt Folketing i 2011 fastlagde, hvilke be-handlingssteder, der skulle være omfattet af tilsynet efter § 215 a, herunder atf.eks. behandlingsinstitutioner indenfor alkohol- og stofmisbrugsområdet, dertypisk leverer ydelser til kommuner, skulle være omfattet.Det var forudsat i forbindelse med registrerings- og tilsynsordningens behand-ling og vedtagelse i Folketinget, at de private behandlingssteder, hvor der ud-føres lægelig patientbehandling, og som har aftaler eller overenskomst med enoffentlig myndighed, skal være omfattet.
Side 3
Jeg har endvidere lagt vægt på, formålet med registrerings- og tilsynsordnin-gen netop er at skaffe kendskab til, hvilke private behandlingssteder der fin-des, hvor der udføres lægelig patientbehandling, og hvor Sundhedsstyrelsenfølgelig skal føre proaktivt tilsyn. Jeg synes, at det er vigtigt, at registrerings-ordningen fortsat kan bidrage til at afdække et samlet billede af, hvilke privatebehandlingssteder, der udfører lægelig patientbehandling – uagtet om den læ-gelige patientbehandling sker i tilknytning til en ydelse, der leveres til en kom-mune eller anden offentlig myndighed.Det er også tillagt betydning, at de sundhedsmæssige ydelser, der er omfattetaf plejehjemstilsynet, typisk udføres af kommunen eller under ansvar for kom-munen.Endelig har jeg lagt vægt på, at plejehjemstilsynet efter sundhedslovens § 219ikke er gebyrfinansieret, mens registrerings- og tilsynsordningen efter § 215 aer gebyrfinansieret.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Mads Kirkegaard