Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1321945_0001.png
1321945_0002.png
Dato:
14. januar 2014
Socialudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 96 SOU alm.del. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Maja Panduro (S).Spørgsmål nr. 96:Ministeren bedes redegøre for omkostningerne, hvis ældre borgere, der har nåetfolkepensionsnåetfolkepensions-alderen, ikke længere skal visiteres til en plejebolig efter behov, men har et retskrav på at få stillet enældrebolig til rådighed af kommunen. Ministeren bedes endvidere redegøre for de samledeomkostninger ved at renovere de nuværende ældreboliger, så de som minimum har den standard ogefterlever de krav, som der er til plejeboliger i dag, hvad angår faciliteter og kvadratmeter.Svar:Plejeboliggarantien sikrer, at alle der har behov for én plejebolig skal tilbydes en sådan inden for enkort tidsperiode.Kommunernes mulighed for at sikre dette er senest blevet forbedret ved, at denommunerneskommunale grundkapital til nye ældreboliger blev nedsat fra 14 til 10 pct. af anskaffelsessummen pr.ældreboliger1. juli 2012. Den seneste undersøgelse fra Danmarks Statistik fra maj 2013 viser, at kun tre af landets98 kommuner for enkelte borgeres vedkommende havde en vente på mere end to måneder.ventetidDet er min opfattelse, at et generelt retskrav for folkepensionister på at få stillet en ældrebolig tilrådighed – uanset om de har behov herfor – vil medføre en uhensigtsmæssig ressourceudnyttelseressourceudnyttelse.Risikoen for, at der tildeles boliger til personer, som ikke har et reelt behov, vil i en tid med stramoffentlig økonomi kunne gå ud over andre ældre borgere med et større behov eller over andrevelfærdsområder.Hvilke meromkostninger, et sådant retskravmåtte medføre, vil afhænge af en lang række faktorerfaktorer,herunder ikke mindst af de adfærdsændringer blandt folkepensionister, det ville afstedkomme, menogså af de nærmere vilkår, der i givet fald skulle gælde for retskravet, f.eks.vedrørende boligstøtte,.eks.vedrørendetidsfrist for kommunens tilbud om en bolig og den tilbudte boligs lokalisering.nsPå det givne grundlag er det ikke muligt at kvantificere, hvilke offentlige merudgifter det skitserederetskrav kan medføre. Det er samtidig min overbevisning, at blandt andet plejeboliggarantien er mereeffektiv med hensyn til at sikre, at ældre borgere bor under tidssvarende forhold, der passer til deresbehov, herunder deres behov for service og pleje.s
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn
En almen plejebolig er en almen ældrebolig med tilknyttet serviceareal, dvs. et areal, der anvendes tilomsorgs- og servicefunktioner. Forskellen mellem en almen ældrebolig og en almen plejebolig liggersåledes ikke i selve boligen, men alene i de tilknyttede servicearealer og servicefunktioner.Ifølge Danmarks Statistik udgør antallet af ældreboligerudenservicearealer 36.246 boliger i 2013.Indretning af servicearealer i forbindelse med disse boliger skønnes på grundlag af de gennemsnitligeudgifter til indretning af et serviceareal at ville medføre en samlet merudgift i størrelsesordenen 10mia. kr.Heraf vil det statslige tilskud til servicearealet udgøre op mod 1,5 mia. kr., mens denresterende del af beløbet vil skulle afholdes af kommunerne. Ud over disse etableringsomkostningervil der være løbende kommunale udgifter i forbindelse med driften af servicearealerneI praksis vil det i mange tilfælde ikke være muligt eller hensigtsmæssigt at tilknytte et serviceareal pågrund af de enkelte ældreboligbebyggelsers udformning og lokalisering.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen

2

af

2

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk