Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1320071_0001.png
1320071_0002.png
Bilag 5til svar på Socialudvalgets spørgsmål nr. 89 af 16.december 2013 (alm. del).
UndervisningsministerietUndervisningsministeriet har oplyst følgende om initiativer på deres område:

Øget anvendelse af tilgængelig it i folkeskolens undervisning

Som led i regeringens og KL’s indsats for øget anvendelse af it i undervisningen erder fokus på at understøtte læring for elever med læse- og skrivevanskelighederherunder elever med ordblindhed. Der er i perioden 2012-2015 afsat 500 mio. kr.til indsatsen for øget anvendelse af it i folkeskolen, hvoraf hovedparten afmidlerne udmøntes til puljen til digitale læremidler. I forbindelse med puljen tilmedfinansiering af kommunernes indkøb af digitale læremidler bliver det fra 2014et krav, at nyregistrerededigitale læremidler skal være tilgængelige for læse- ogskriveteknologi for at kunne opnå tilskud. Kommunerne skal medfinansiere egneindkøb mindst svarende til den statslige andel.

Forsøg med folkeskolens prøver

I skoleåret 2013/2014 gennemføres et forsøg med folkeskolens prøver, hvorelever med særlige behov kan benytte ordforslagsprogrammer ved prøven i danskretskrivning. Desuden følger Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen udviklingen inden forhjælpemidler og har i skoleåret 2012/2013 gjort en række af de digitaleprøvematerialer til elever med særlige behov endnu mere brugervenlige i form afskrivbare pdf-formater.

Smidige overgange

På undervisnings- og uddannelsesområdet er der arbejdet målrettet med etableringaf mere smidige overgange mellem uddannelserne for unge med handicap, dermodtager specialpædagogisk støtte efter de statslige specialpædagogiskestøtteordninger. Det er fastsat regler for institutionernes sagsbehandlingstid ogfor, at hjælpemidler kan medtages mellem støtteordningerne. Der er etableret ethjælpemiddelberedskab på ungdomsuddannelsesinstitutionerne, ligesom der iforlængelse af regeringens handicappolitiske handlingsplan ”Et samfund for alle”fra oktober 2013 arbejdes på, at UU-vejlederne skal forestå en fremrykketscreening for ordblindhed og en mere systematisk videregivelse af oplysninger, såungdomsuddannelsesinstitutionen bedre kan tilvejebringe fx it-hjælpemidler tiluddannelsesstart. Til de brugere, der ikke kan læse trykt tekst er der endvidereindgået et samarbejde med Nota (Nationalbibliotek for mennesker medlæsevanskeligheder) om produktion af særligt tilrettelagte studiematerialer, såledesat brugerne har fået en samlet indgang til de tilgængelige tekster. Endelig arbejdesder på at udarbejde vejledninger til uddannelsesinstitutionerne om, hvorledesundervisningsmaterialer kan gøres tilgængelige.
Side2af2
Endelig fremgår det af regeringens handicappolitiske handlingsplan, at regeringenvil nedsætte en tværministeriel arbejdsgruppe, som skal afdække mulige veje tilbedre samarbejde og forenkling af hjælpemiddelområdet, herunder området medit-hjælpemidler. Ligeledes vil regeringen nedsætte en tværministerielarbejdsgruppe, som skal kortlægge voksen- og efteruddannelsesområdet i relationtil inklusion af mennesker med handicap.

Projekter om inklusion og hjælpemidler

Ressourcecenter for Inklusion og Specialundervisning underUndervisningsministeriet har igangsat tre projekter om inklusion og hjælpemidler:Ebogsserie om inklusionDer udgives flere e-bøger om strategier for arbejdet med inkluderendelæringsmiljøer og inklusion af elever med særlige behov. E-bøgerne udvikles isamarbejde med Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning og har til formålat formidle forskningsresultater til ledere og medarbejdere på skolerne medhenblik på anvendelse i praksis.Kompenserende it-hjælpemidler i folkeskolenProjektet har til formål at undersøge, hvilke it-hjælpemidler elever medlæsevanskeligheder anvender i normalundervisningen, samt hvilken effekt brug afit-hjælpemidler har på læsesvage elevers fortsatte læse- og sprogudvikling.Ikt-faciliteret didaktisk koncept for inklusion af børn med udviklings- ogopmærksomhedsforstyrrelserProjektet vil afdække, hvilke læringsformer og digitale hjælpemidler der kangavne/hjælpe børn med udviklings- og opmærksomhedsforstyrrelser i forhold tildet faglige og sociale læringsfællesskab i skolen og deres mulighed forselvmonitorering/selvforvaltning i disse processer.