Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
Bilag 2 til svar på Socialudvalgets spørgsmål nr. 89 af 16.december 2013 (alm. del).DigitaliseringsstyrelsenDigitaliseringsstyrelsen har oplyst følgende om initiativer på deres område:Der er siden regeringen tiltrådte i oktober 2011 iværksat en række initiativer, somskal gøre det nemmere for personer med handicap at få adgang til it og offentligehjemmesider.Med den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-15 gøres det obligatorisk atkommunikere digitalt med det offentlige på en række områder frem mod 2015.Det fremgår af strategien, at de obligatoriske løsninger skal være ”let tilgængeligefor fx personer med handicap”. Som led i dette arbejde er der udarbejdet 24 kvali-tetskrav, som obligatoriske selvbetjeningsløsninger skal leve op til. Kravene frem-går af ”Udviklingsvejledningen for selvbetjeningsløsninger” og omfatter tilgænge-lighedsstandarden WCAG 2 AA, som bl.a. har til formål at sikre, at indhold påinternettet kan benyttes af mennesker med funktionsnedsættelser ved hjælp af for-skellige kompenserende teknologier. Der følges løbende op på tilgængeligheden afde obligatoriske løsninger, bl.a. i forbindelse med en årlig klarmeldingsproces hvorder rapporteres på overholdelsen af hvert af de 24 kvalitetskrav for denye løsnin-ger.Der er endvidere gennemført en række tilpasninger for at forbedre tilgængelighe-den af centrale fællesoffentlige løsninger, herunder borger.dk og Digital Post.I efteråret 2012 blev der foretaget en kortlægning af 206 offentlige hjemmesiderstilgængelighed. Målingen viste, at 61 pct af hjemmesiderne var godt eller jævnttilgængelige mod 48 pct i 2010. Som optakt til kortlægningen kontaktede Digitali-seringsstyrelsen alle deltagerne direkte med tilbud om rådgivning i forhold at for-bedre tilgængeligheden af enkelte hjemmesider. Digitaliseringsstyrelsen stiller fort-sat information og vejledning til rådighed for de enkelte myndigheder. Det er somfølge af sektoransvarlighedsprincippet de enkelte myndigheders ansvar at sikretilgængeligheden af deres løsninger.Med henblik på at styrke vejledningen til borgere med funktionsnedsættelser angå-ende digital selvbetjening, udgav Digitaliseringsstyrelsen i sommeren 2013 publika-tionen ”Digital selvbetjening og handicap - vejledning til frontpersonale”, som hartil formål at ruste fx borgerservice i kommunerne til bedre at kunne vejlede perso-ner,der eksempelvis tilgår digitale løsninger ved hjælp af kompenserende udstyr.Digitaliseringsstyrelsen har i 2013 udarbejdet en oversigt over apps med kompen-serende funktionalitet for personer med handicap, med henblik på at gøre videnom disse bredere tilgængelig.