Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1320199_0001.png
1320199_0002.png
1320199_0003.png
Ministeren
Bilag - Spørgsmål nr. 83 (Alm. del)Slotsholmsgade 10
Initiativer, der er igangsat af den nuværende regering, og som har forbedretmulighederne for at personer med handicap kan påbegynde og færdiggøre enuddannelseFolkeskolereformenReformen af folkeskolen skaber en ny ramme for udvikling af skolen, som omfatterog underbygger målsætningen om inklusion. Kompetenceudvikling af lærere ogpædagoger skal understøtte, at skolen kan skabe et inkluderende læringsfællesskab,og at specialistkompetencer inden for specialpædagogik styrkes. Der indføres un-derstøttende undervisning, der kan målrettes elevernes behov. Der kan som led iden understøttende undervisning gennemføres særlige forløb og arbejdes med sær-skilte fokusområder som f.eks. bevægelse eller træning i sociale kompetencer. Påden måde skabes der gode rammer for den videre uddannelse.Regeringens handicappolitiske handlingsplanSom initiativ i den handicappolitiske handlingsplan indgår, at der skal nedsættes entværministeriel arbejdsgruppe, som skal afdække mulige veje til bedre samarbejdeog forenkling af hjælpemiddelområdet, blandt andet ved at se på potentialet ved atetablere tværgående hjælpemiddelcentre. Arbejdet skal resultere i konkrete anbefa-linger, som skal skabe øget kontinuitet for borgeren, sikre øget professionaliseringog styrke koordinationen i håndteringen af hjælpemidler ved at lade de forskelligesektorer arbejde tættere sammen.Det indgår ligeledes i handlingsplanen, at der skal nedsættes en tværministerielarbejdsgruppe, som skal kortlægge voksen- og efteruddannelsesområdets udfor-dringer i relation til inklusion af mennesker med handicap. Arbejdsgruppen skalkomme med forslag til, hvordan området kan udvikles indenfor de eksisterendeøkonomiske rammer.Et andet initiativ går ud på at lade UU-vejlederne screene for ordblindhed og ind-hente anden dokumentation, således at dokumentationskravet er opfyldt i god tidfør optagelsen på en ungdomsuddannelse. Derved kan institutionen stille støtten tilrådighed fra første dag. Der er truffet aftale med UU-København om at gennemføreet pilotprojekt allerede i år.På baggrund af erfaringer fra et projekt på Københavns Universitet for studerendemed Aspergers syndrom gennemføres et udviklingsarbejde om den specialpædago-
Post
Postboks 21351015 København K
TelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.
3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
13/032766-02
Side1/3
giske støtte til enkeltintegrerede studerende med psykiske lidelser og/eller udvik-lingsforstyrrelse på de videregående uddannelser.Arbejdet udvides til andre institutioner og til andre grupper af personer med psyki-ske lidelser og udviklingsforstyrrelser. Der skal gennemføres en kortlægning af,hvilken støtte der på ungdomsuddannelser gives til enkeltintegrerede elever medpsykiske lidelser og/eller udviklingsforstyrrelser. Det skal endvidere undersøges ogafprøves, hvorledes den specialpædagogiske støtte til enkeltintegrerede elever medpsykiske lidelser og/eller udviklingsforstyrrelser kan udvikles på ungdomsuddan-nelsesområdet.Endvidere er der nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, der skal gennemgå deeksisterende støtteordninger til uddannelsessøgende med handicap med henblik påat sikre, at de centrale støtteordninger og initiativer indrettes på den mest hensigts-mæssige måde i forhold til at understøtte uddannelsessøgende med handicaps mu-ligheder for at gennemføre uddannelse.Arbejdsgruppe for initiativer til smidige overgangeDer er arbejdet med at etablere mere smidige overgange for elever og studerendemed funktionsnedsættelse og støttebehov mellem uddannelserne og mellem uddan-nelse og arbejdsmarked.For at sikre kontinuitet i støtten er der gennemført en 14-dages frist for institutio-nernes sagsbehandlingstid for ansøgninger om specialpædagogisk støtte (SPS).Desuden er det præciseret, at hjælpemidler bevilget under SPS-ordningerne følgerelever og studerende i anden uddannelse, herunder til andre institutioner omfattet afSPS-ordningerne.For at sikre it-rygsække til tiden er der etableret it-rygsækberedskaber på alle lan-dets ungdomsuddannelsesinstitutioner, så ordblinde kan få øjeblikkelig hjælp.Ordningen blev gennemført i januar 2013, og en evalueringen af ordningen er p.t.ved at blive gennemført.Der er desuden gennemført et øget samarbejde mellem Undervisningsministerietog Nota (Nationalbibliotek for mennesker med læsevanskeligheder), således atUndervisningsministeriet ikke længere opretholder sin egen produktion af særligttilrettelagte studiematerialer til elever og studerende med f.eks. synsvanskelighedereller ordblindhed. I stedet er det aftalt, at Nota har overtaget denne opgave for Un-dervisningsministeriet fra sommeren 2013.Et andet initiativ i forhold til tilgængelige tekster er gennemførelsen af en undersø-gelse af, hvordan uddannelsesinstitutionerne lægger tekster på undervisningsporta-ler m.v. Med afsæt heri udarbejdes brugervenlige vejledninger til, hvordan institu-tionerne kan producere tilgængelige materialer.Andre initiativerI 2012 blev der indføjet en ny regel i optagelsesbekendtgørelsen til de gymnasialeuddannelser, hvorefter fordelingsudvalget skal tage hensyn til foreliggende oplys-ninger om en ansøgers handicap.

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Side2/3
Det er netop i 2014 blevet præciseret i bacheloradgangsbekendtgørelsen, at forlæn-gelse af 2-års-fristen for tildeling af "bonus for tidlig studiestart" (justering af ek-samensgennemsnit med 1,08) i tilfælde af ansøgerens længevarende sygdom ogsåomfatter særlige forhold i tilknytning til et handicap.Det er i 2013 vedtaget at permanentgøre de ordninger for elever med Aspergerssyndrom på stx- og hf-uddannelsen, der indebærer, at uddannelsesinstitutioner kanetablere klasser med færre elever for i højere grad at tage hensyn til funktionsned-sættelsen.I forhold til SU-systemet har der været arbejdet på at få nedbragt sagsbehandlings-tiden for ansøgninger om handicaptillæg til SU på videregående uddannelser. I2011 var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for ansøgninger om handicaptil-læg ca. seks måneder. Der er blevet tilført ekstra ressourcer til området og indførten digitalisering af ansøgningen, hvilket har medført et markant fald i den gennem-snitslige sagsbehandlingstid. Sagsbehandlingstiden for andet halvår 2013 er endnuikke opgjort, men forventes at være ca. tre måneder.

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Side3/3