Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1323289_0001.png
1323289_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:6. januar 2014
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgsbrev af11. december

2013følger hermed social-, børne- ogintegrationsministerens endeli-

gesvar på spørgsmål nr.79 (SOU Alm. del)

.

Spørgsmåletstillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Stine

Brix (EL)

Sagsnr.2013-8897

Spørgsmål nr.79:

Ministeren bedes redegøre for, om der efter reglerne for bevilling af en han-dicapbil, kan tages højde for eventuelle ønsker fra borgeren om at tage mil-jøhensyn og forhindre for stort forbrug af benzin, og oplyse om ministerenkan bekræfte indtrykket af, at den slags ønsker altid afvises, og hvorvidt detfår ministeren til at genoverveje reglerne set i lyset af det stigende fokus påforurening fra biler?

Svar:

Støtte til køb af bil ydes efter § 7, stk. 1, i bekendtgørelse om støtte til køb afbil efter serviceloven til den billigste bil, som er egnet set i forhold til ansøge-rens behov. Støtten ydes som et rentefrit lån inden for en fast beløbsramme.Lånet kan højst udgøre bilens købesum. Borgeren kan vælge at købe enanden egnet bil, men så skal den pågældende selv finansiere restkøbe-summen.Der kan derfor tages højde for miljøhensyn i det omfang, bilen erden billigste bil, som er egnet set i forhold til borgerens behov, eller i detomfang borgeren vælger at købe en anden egnet bil, hvor den pågældendeselv finansierer restkøbesummen. Reglen i § 7, stk. 2, i bilstøttebekendtgø-relsen om forhøjet støtte kan alene anvendes af de hensyn til borgerensfunktionsnedsættelse, der fremgår af bestemmelsen, og ikke af miljøhensyn.Efter bilstøttebekendtgørelsens § 15, stk. 1, nr. 1, skal lånet til bilstøtte somhovedregel anvendes til køb af en fabriksny bil. Denne regel er begrundet ihensynet til at sikre, at bilen er i orden sikkerheds-, kvalitets- og driftsmæs-sigt, men det skal understreges, at fabriksnye biler ofte er mere miljøvenligeend ældre biler.
2
Social-, Børne- og Integrationsministeriet er ikke bekendt med statistik over,om der i forbindelse med køb af biler finansieret med støtte efter sociallov-givningen tages særlige miljøhensyn.Det bemærkes i øvrigt, at lovkrav om udledning fra biler hører under Miljø-ministeriet samt Klima-, Energi- og Bygningsministeriet.På baggrund af ovenståendefinder jeg ikke grundlag for at tagesærlige initia-tiver på området. Jeg vil dog gerne opfordre kommunerne til at gøre de bor-gere, der ydes støtte til køb af en bil, opmærksomme på, at de har mulighedfor selv at finansiere restkøbesummen, hvis de efterspørger en mere miljø-rigtig egnet bil, som er dyrere end den billigste egnede bil. Muligheden for, atborgeren selv kan finansiere en eventuel restkøbesum, fremgår af punkt 174i vejledning nr. 6 til serviceloven.
Annette Vilhelmsen
/Hanne Stig Andersen