Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1414726_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 31. oktober 2014
”Vil ministeren redegøre for, om tilbudsportalen fungerer hensigtsmæssigt?”
Det er Socialstyrelsen, der administrerer Tilbudsportalen, og jeg har derfor bedt
styrelsen bidrage til besvarelsen af spørgsmålet. Socialstyrelsen har oplyst føl-
gende:
”Tilbudsportalen har gennemgået en større omlægning som led i tilsynsrefor-
men. Hidtil har Tilbudsportalens funktion udelukkende været at vise, hvilke soci-
ale tilbud der findes i Danmark og dermed understøtte sagsbehandlernes visita-
tionsopgave. Som noget nyt skal Tilbudsportalen nu også fungere som et ar-
bejdsredskab for de tilsynskonsulenter, der gennemfører tilsyn med de sociale
tilbud og plejefamilier i Danmark, som led i tilsynsreformen. Endvidere udvides
Tilbudsportalens 4.400 tilbud med registrering af 8.000 plejefamilier, som regi-
streres på Tilbudsportalen i løbet af 2014/15.
Socialstyrelsen har i 2014 haft fokus på:
at understøtte socialtilsynenes opgaveløsning, så de nye arbejdsgange er
så smidige og effektive som muligt, så vi hurtigst muligt kan få løftet
kvaliteten i de tilbud, vi giver udsatte børn og voksne i Danmark.
at understøtte indberetning af korrekte, gennemskuelige og sammenlig-
nelige oplysninger om tilbud og plejefamilier, så sagsbehandlerne har et
troværdigt og fyldestgørende grundlag for matchningen af en borger
med et konkret tilbud eller plejefamilie.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Socialstyrelsen har i den forbindelse gennemført en større videreudvikling af
Tilbudsportalens indberetningsværktøj. Målet har været at imødekomme social-
tilsynenes og sagsbehandlernes behov og samtidig gøre indberetningen lettere
for brugerne. Derfor er der gennemført flere større ændringer, så det bliver
nemmere at indberette. Det er blandt andet sket ved at:
brugerne får en advarsel eller fejlmeddelelse, hvis de er i gang med at
gøre noget forkert
spørgsmål og svarmuligheder automatisk tilpasses den type af tilbud el-
ler plejefamilier, der er i gang med at blive registreret.
målrettede vejledningstekster og instruktionsvideoer er indarbejdet i
indberetningsværktøjet, så brugerne har den rette hjælp lige ved hån-
den.
Der er endvidere gennemført understøttende initiativer som undervisning, udvik-
ling af et prisvindende e-læringskoncept og implementeringsbesøg hos socialtil-
synene med fokus på korrekte indberetninger. Det har været nødvendigt at prio-
ritere indberetningerne på Tilbudsportalen først, da korrekte indberetninger er
forudsætningen for, at sagsbehandlerne kan bruge Tilbudsportalen, når de skal
finde det rette tilbud til en borger med behov for hjælp.
Det er Socialstyrelsens vurdering, at indberetningen fungerer hensigtsmæssigt,
men der er en stor og fortsat implementeringsopgave. Når et nyt it-system lance-
res, vil der løbende blive identificeret fejl og uhensigtsmæssigheder. Dette har
også været tilfældet for Tilbudsportalen. Vi har dog en god og løbende dialog
med brugerne, og vi tilstræber at fejl samt eventuelle tilpasningsbehov håndte-
res hurtigst muligt og tilfredsstillende.
Vi har i 2014 foretaget mindre tilretninger af Tilbudsportalens søgeværktøj, så
sagsbehandlere kan fremsøge både sociale tilbud og de ny-registrerede plejefa-
milier. Samtlige plejefamilier vil dog først kunne fremsøges på Tilbudsportalen
primo 2015, da registreringen af plejefamilierne sker i forbindelse med, at soci-
altilsynene i løbet af 2014 besøger den enkelte plejefamilie.
Gennem den løbende dialog med brugerne, har vi identificeret en aktuel fejl i
Tilbudsportalens søgeværktøj. Fejlen betyder, at der kan være relevante tilbud,
som ikke dukker op, når sagsbehandlerne søger efter tilbud på Tilbudsportalen.
Vi er i gang med at udbedre fejlen og en løsning forventes klar med udgangen af
uge 44.
I 2015 vil søgeværktøjet gennemgå en egentlig videreudvikling med henblik at
optimere værktøjet i forhold til sagsbehandlernes matchning af en borger med et
konkret tilbud eller plejefamilie. Søgeværktøjet vil dog først fungere optimalt
primo 2016, hvor socialtilsynene har re-godkendt alle tilbud og plejefamilier, og
socialtilsynet i den forbindelse har verificeret, at oplysningerne på Tilbudsporta-
len er fyldestgørende og korrekte.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Der vil således være brug for fortsat implementeringsstøtte ift. tilbud og kom-
muner for at sikre optimal brug af Tilbudsportalen, hvilket indgår i det fremad-
rettede arbejde med Tilbudsportalen.”
Manu Sareen
/ Lone Larsen