Folketingets Socialudvalg
Dato: 28. oktober 2014
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 25. september 2014 fra Landsforenin-
gen Autisme, jf. SOU alm. del - bilag 364?
Svar:
Henvendelsen fra Landsforeningen Autisme handler både om kommunernes pligt til
at give alle elever et fyldestgørende undervisningstilbud i folkeskolen og kommunens
sociale indsatser over for familier med børn med autisme. De områder, der handler
om folkeskolens indretning, besvares af undervisningsministeren i svar på SOU alm.
del spørgsmål nr. 578, mens jeg besvarer områderne vedrørende den sociale ind-
sats i svar på SOU alm. del nr. 577.
Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at disse familier jo er i en svær situation og
selvfølgelig skal have den støtte og hjælp, de har krav på efter servicelovens regler.
Der kan efter serviceloven således ydes en række forskellige former for hjælp og
støtte, der kan understøtte udsatte børn og unges opvækst, udvikling, sundhed,
trivsel og skolegang. Støtten skal altid tage udgangspunkt i barnets eller den unges
bedste og skal være tidlig og helhedsorienteret, så problemer så vidt muligt kan fo-
rebygges og afhjælpes i hjemmet. Det kan eksempelvis være ved hjælp af forebyg-
gende indsatser efter servicelovens § 11.
Landsforeningen Autisme henviser til, at nogle kommuner anvender forældrepålæg
eller truer med at anbringe barnet eller den unge uden for hjemmet uden samtykke.
Jeg vil gerne understrege, at der er strenge krav til, hvornår kommunerne kan iværk-
sætte tiltag uden forældrenes samtykke, ligesom der er udvidet adgang til at efter-
prøve disse afgørelser.