Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1414768_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 31. oktober 2014
”Ministeren har oplyst, at målet for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
i Ankestyrelsen er 3 mdr. pr. 1. juli 2016. Har ministeren en tilsvarende målsæt-
ning for sagsbehandlingstiden i kommunerne?”
Kommunerne skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt. Det føl-
ger både af retssikkerhedsloven og af almindelige forvaltningsretlige principper.
Hurtig behandling skal på den ene side imødekomme borgernes rimelige ønsker
om at få svar hurtigt og på den anden side ses i sammenhæng med lokale priori-
teringer af, hvordan de samlede ressourcer bedst anvendes.
Det følger endvidere af retssikkerhedsloven, at kommunalbestyrelserne på de
enkelte sagsområder skal fastsætte frister for, hvor lang tid der må gå fra mod-
tagelsen af en ansøgning, til afgørelsen skal være truffet. Det er også et krav
efter loven, at fristerne bliver offentliggjort, f.eks. på den enkelte kommunes
hjemmeside.
Bestemmelsen indebærer, at hver enkelt kommune skal beslutte, hvordan kom-
munens service skal være på de enkelte områder.
Det er min opfattelse, at kommunerne i deres arbejde løbende må fokusere på,
at levere afgørelser, som er korrekte og med mindst mulig ventetid for den en-
kelte borger.
Manu Sareen
/ Anders Holbøll