Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1414771_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 31. oktober 2014
”Hvordan vil ministeren sikre, at kommunerne i langt højere grad træffer de rig-
tige afgørelser med det samme?”
Med ankereformen, der trådte i kraft den 1. juli 2013, er den direkte kontakt og
vejledning til kommunerne, der tidligere lå i nævnene, nu samlet i Ankestyrelsen.
Det styrker generelt mulighederne for en mere systematisk opfølgning på sags-
behandlingen i kommunerne. Ankestyrelsen foretager en række konkrete tiltag
for at hjælpe kommunerne til at træffe korrekte afgørelser.
For det første gør ankereformen det muligt for Ankestyrelsen at træffe principaf-
gørelser om ny lovgivning forholdsvist hurtigt efter, at ny lovgivning er trådt i
kraft. Før ankereformen skulle principafgørelser afvente, at der forelå et antal
klager over nævnenes afgørelser. En principafgørelse er en bindende retskilde,
som kommunerne skal anvende ved afgørelser i tilsvarende sager, og er en ret-
tesnor for senere afgørelser i kommuner. Alle principafgørelser offentliggøres på
Ankestyrelsens hjemmeside.
For det andet følger Ankestyrelsen ud over klagesagsbehandlingen også den
kommunale sagsbehandling gennem for eksempel praksisundersøgelser, hvor
Ankestyrelsen på udvalgte områder udtager en stikprøve af sager fra forskellige
kommuner og foretager en vurdering af, om kommunernes afgørelser er korrek-
te. Disse undersøgelser bliver med Ankestyrelsens anbefalinger efterfølgende
sendt til kommunalbestyrelserne i de deltagende kommuner. Undersøgelsen
bliver herefter offentliggjort på Ankestyrelsens hjemmeside med udsendelse af
en nyhedsmail til alle kommuner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For det tredje har Ankestyrelsen også på forskellige sagsområder gennemført
undervisning for kommuner og deltager i forskellige møder med kommunale
ledere og medarbejdere.
For det fjerde koordinerer Ankestyrelsen opdateringen af vejledninger, og styrel-
sen har en juridisk hotline, hvor kommunerne kan få svar på juridiske spørgs-
mål. Ankestyrelsen offentliggør flere af disse svar på sin hjemmeside.
For det femte offentliggør Ankestyrelsen hvert kvartal på styrelsens hjemmeside
en statistik om, hvor mange sager der bliver ændret eller hjemvist fordelt på de
enkelte kommuner. Statistikken kan bruges af Ankestyrelsen og kommunerne til
løbende opfølgning på udviklingen i klagesagsbehandlingen. Fra 2014 udsender
Ankestyrelsen desuden en halvårsstatistik direkte til de enkelte kommuner. Sta-
tistikken for 1. halvår 2014 blev udsendt til kommunerne den 29. september.
Ankestyrelsen er herudover ved at etablere en ny ankeportal, så det bliver lettere
at sammenligne de enkelte kommuner med hinanden.
For det sjette bliver der i 2015 på handicapområdet igangsat en ny Task Force,
som Ankestyrelsen og Socialstyrelsen skal stå for i fællesskab. Task Forcen vil
kunne yde juridisk rådgivning til kommunerne i forhold til indsatsen for borgere
med et handicap.
Manu Sareen
/ Anders Holbøll