Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1414889_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Socialudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
31. oktober 2014
Folketingets Socialudvalg har den 3. oktober 2014, efter ønske fra Pernille Skipper
(EL), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 568 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for reglerne vedrørende kommunernes opbevaring og
sletning af sagsakter i børnesager, hvor der hhv. er sket og ikke er sket anbringelse
uden for hjemmet.
Svar:
Jeg har til brug for besvarelse af spørgsmålet forespurgt Rigsarkivet om reglerne på
området. Jeg har i den forbindelse gjort den antagelse, at spørger sigter til de regler,
der har været genstand for presseomtale i den forløbne tid, nemlig bestemmelser om
bevaring af primærkommunernes arkivalier fra perioden 1970 til 2007. Disse regler
fremgår af bekendtgørelse nr. 1000 af 28. september 2004 om bevaring og kassation af
arkivalier i primærkommunerne.
Efter disse regler skal følgende bevares, som kan være relevant i forbindelse med
børnesager:
Alle personsager på papir vedrørende børns og unges anbringelse uden for hjemmet.
Personsager på papir, som er af særlig eller principiel karakter.
Andre personsager på papir, der vedrører personer, som er født den første i en
måned.
Ovenstående angår kun sager på papir. Alle journalsager i elektroniske sags- og
dokumenthåndteringssystemer bevares, med forskellige mindre undtagelser, der ikke
berører børnesager.
Marianne Jelved
Dok. nr. 2398194