Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1409023_0001.png
Det talte ord gælder
Tak for indkaldelsen til dette samråd, som handler om
klager over kommunale sager på social- og beskæfti-
gelsesområdet, da den omtalte sag, som der refere-
res til i samrådsspørgsmålet, er en sådan sag.
Jeg vil gerne indlede med at sige, at sagsbehand-
lingstiden i Ankestyrelsen på dette område optager
mig meget. Jeg er opmærksom på, at sagsbehand-
lingstid har stor betydning for den enkelte borger, der
venter på en afgørelse i sin sag. Det er derfor også
vigtigt for mig, at Ankestyrelsen leverer afgørelser,
som er korrekte og med mindst mulig ventetid for den
enkelte borger.
Derfor vil jeg gerne slå fast: Sagsbehandlingstiden i
Ankestyrelsen er ikke tilfredsstillende i dag, og sags-
behandlingstiden skal ned.
Men Ankestyrelsen er inde i en positiv udvikling, hvor
styrelsen nu afgør flere sager, end der kommer ind.
Det går med andre ord den rigtige vej. Sagsbehand-
lingstiden er da også begyndt at falde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Den positive udvikling vil jeg gerne sikre mig fortsæt-
ter i resten af 2014 og fremefter. Derfor har jeg be-
sluttet, at målet for sagsbehandlingstiden i Ankesty-
relsens resultatkontrakt skal skærpes. Det betyder, at
målet for de kommunale klagesager i gennemsnit skal
være 3 måneder mod tidligere 4 �½ måneder, og det
skal nås 1. juli 2016 og gælde herefter.
Samtidig vil jeg sikre mig, at Ankestyrelsen fortsat har
fokus på som hovedregel at behandle de ældste sa-
ger først for at kunne give de borgere, som har ventet
længst, en afgørelse så hurtigt som muligt. Derfor
skal vi også have set nærmere på målet om maksimal
sagsbehandlingstid, så også det kan skærpes grad-
vis. Disse ændringer skal vi have indarbejdet i Anke-
styrelsens resultatkontrakt for 2015.
Det er ambitiøse, men også realistiske mål, som jeg
vil uddybe senere. Men først vil jeg give jer en aktuel
status for sagsbehandlingstiderne og for de initiativer,
der er taget. De igangsatte initiativer er nemlig forud-
sætningen for, at vi kan realisere de skærpede mål.
Som bekendt overtog Ankestyrelsen opgaven med at
behandle alle klagesager på det kommunale social-
og beskæftigelsesmæssige område fra de sociale
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
nævn og beskæftigelsesankenævn 1. juli 2013. I 2.
kvartal 2013, det vil sige op til, at Ankestyrelsen over-
tog områderne, var den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid 6,2 måneder. Antallet af uafsluttede sager i de
tidligere statsforvaltninger steg op til, at Ankestyrelsen
overtog, så der kom altså flere sager ind, end der
kom ud af statsforvaltningerne.
Jeg omdeler nu et bilag, der viser figur 1 med den
gennemsnitlige sagsbehandlingstid opgjort pr. måned
fra juli 2013 til december 2014 samt figur 2, der viser
antallet af uafsluttede sager fra juli 2013 til december
2014.
I figur 1 ses udviklingen i sagsbehandlingstiden siden
Ankestyrelsen overtog området i juli 2013. Desværre
er der en stigning i sagsbehandlingstiden frem til juni
2014, men fra juli er der et fald. Den udvikling vil jeg
forklare om lidt.
Det seneste tal er fra udgangen af september 2014,
hvor den gennemsnitlige sagsbehandlingstid opgjort
på månedsbasis er ca. 8 måneder. Det betyder, at
den gennemsnitlige sagsbehandlingstid opgjort på
månedsbasis allerede er faldet fra sit højeste punkt
på 10,4 måneder i maj 2014. Den stiplede linje viser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
forventningen til sagsbehandlingstiden for resten af
året.
Som I kan se, er det forventningen, at de igangsatte
målrettede indsatser i Ankestyrelsen vil få yderligere
effekt her i andet halvår af 2014, så den gennemsnit-
lige sagsbehandlingstid for sager afgjort i december
2014 er ca. 6 måneder. Forventningen er således, at
sagsbehandlingstiden vil være lavere, end da Anke-
styrelsen overtog områderne i juli 2013.
Figur 2 viser udviklingen i antallet af uafsluttede sa-
ger, altså sager under behandling. Som det ses, har
Ankestyrelsen allerede siden april i år afgjort flere sa-
ger, end der kom ind.
Når sagsbehandlingstiden alligevel er steget frem til
juni, skyldes det, at Ankestyrelsen har afgjort mange
gamle sager, hvilket trækker gennemsnittet op. Anke-
styrelsen overtog 1. juli 2013 ca. 17.000 verserende
sager fra de tidligere nævn. Knapt 6.000 af sagerne
var på det tidspunkt allerede 6 måneder gamle eller
mere. Ankestyrelsen afsluttede de 17.000 sager se-
nest 1. juli i år.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Samlet kan vi konstatere, at de igangsatte initiativer
begynder at vise effekt, antallet af uafsluttede sager
er faldende og sagsbehandlingstiden er på vej ned.
Det er positivt, men arbejdet er bestemt ikke færdigt
endnu. Sagsbehandlingstiden skal endnu længere
ned.
Jeg vil i øvrigt gerne nævne, at Ankestyrelsen i for-
bindelse med modtagelsen af en klage, oplyser bor-
geren om, hvor lang tid man maksimalt skal vente på
en afgørelse i sin sag. Det er også sket i den konkrete
sag, som der henvises til i samrådsspørgsmålet.
I hovedparten af de kommunale klagesager har An-
kestyrelsen oplyst, at der forventes at blive truffet af-
gørelse så hurtigt som muligt inden for en periode på
maksimalt 10 måneder, efter klagen er modtaget. Det
er således også sket i den pågældende sag.
Men Ankestyrelsen har nu revideret udmeldingen
vedrørende de kommunale social- og beskæftigel-
sessager, så Ankestyrelsen fremadrettet oplyser om
en maksimal sagsbehandlingstid på 9 måneder mod
hidtil 10 måneder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1409023_0006.png
6
Som jeg nævnte indledningsvist, er det ikke tilfreds-
stillende, at der er borgere, der må vente så længe,
som de gør i dag, på en afgørelse, som har stor be-
tydning for deres liv.
Derfor er der taget en række initiativer, der alle har til
formål at øge produktiviteten, nedbringe sagsbehand-
lingstiderne og samtidig sikre en god kvalitet i sags-
behandlingen.
For det første har Ankestyrelsen nedsat en taskforce,
som skal afvikle de ældste uafsluttede sager. Task-
force-indsatsen er organiseret sådan, at den udeluk-
kende består af erfarne medarbejdere, som kan ar-
bejde med en forhøjet produktivitet, da de behandler
ensartede sager, og er undtaget fra almindelige vej-
lednings- og borgerbetjeningsopgaver.
For det andet arbejder Ankestyrelsen løbende med at
effektivisere sine sagsgange, så sagerne kan afvikles
så effektivt som muligt og med bedst mulig kvalitet.
Ankestyrelsens behandling af klagesager indeholder
mange arbejdsgange og sagsskridt som eksempelvis
at indhente relevante akter fra kommunerne og at
partshøre borgeren. Derfor er det vigtigt jævnligt at
gennemgå arbejdsgange og sagsskridt og få dem
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1409023_0007.png
7
forenklet så vidt, det er muligt. Af samme årsag ar-
bejder styrelsen blandt andet med LEAN.
Et tredje initiativ til, at borgernes sager bliver behand-
let og afgjort hurtigere end ellers, er et resultatløns-
projekt, som Ankestyrelsen satte i gang i juli i år. Her
tilbyder man udvalgte sagsbehandlere med en høj
sagsproduktion at afvikle klagesager uden for norme-
ret arbejdstid. Formålet er at få sagsbehandlet eks-
traordinært mange sager, så borgere kan få en afgø-
relse hurtigere end ellers muligt.
For det fjerde har jeg, som jeg også oplyste på sam-
rådet i Socialudvalget den 20. maj 2014, besluttet at
afsætte yderligere ressourcer til Ankestyrelsen. Mid-
lerne skal gå til en forstærket indsats for at nedbringe
sagsbehandlingstiden for kommunale klagesager på
social- og beskæftigelsesområdet.
Det indebærer, at Ankestyrelsen kan forøge sit for-
brug med op til 15 mio. kr. i 2015 ved at trække på sin
opsparing. Det svarer til ca. 25 flere sagsbehandlere
og forventes at ville medføre, at Ankestyrelsen i 2015
vil kunne afslutte op til cirka 5.000 sager mere end
hidtil forudsat. Den indsats, har jeg besluttet, kan
fortsætte i 2016, så Ankestyrelsen også i 2016 kan
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
trække 15 mio. kr. af sin opsparing. Det giver Anke-
styrelsen mulighed for at planlægge produktionen af
sager ud fra samme ressourceniveau som i 2015 og
dermed hurtigere kunne få bragt sagsbehandlingsti-
den ned.
På det grundlag har Ankestyrelsen før sommerferien
gennemført en ansættelsesrunde og en yderligere
ansættelsesrunde gennemføres i efteråret 2014.
De nævnte initiativer indgår samlet i en strategisk
ramme i Ankestyrelsen, der hedder
kortere sagsbe-
handling
eller KORSA. Ankestyrelsen har med
KORSA systematiseret og fokuseret initiativerne for
derigennem at kunne forøge resultatskabelsen.
Som min gennemgang af den aktuelle status viser, er
der allerede faldende sagsbehandlingstid, og antallet
af uafsluttede sager er faldende. Tilførslen af yderli-
gere ressourcer i form af flere sagsbehandlere i efter-
året 2014 er derfor et stærkt grundlag for yderligere
faldende sagsbehandlingstider og for at skærpe må-
lene i Ankestyrelsens resultatkontrakt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Der er i øjeblikket stor fokus på sagsbehandlingstid
og med god grund. Men det er vigtigt, at vi ikke
glemmer kvaliteten.
For Ankestyrelsen skal også træffe de rigtige afgørel-
ser, og det har styrelsen også fokus på.
I forbindelse med ankereformen er der gennemført en
faglig specialisering i Ankestyrelsen. Det understøtter
en bedre kvalitet, at de enkelte sagsbehandlerkonto-
rer nu er specialiseret på de enkelte lovområder. Der
er også taget hånd om en systematisk oplæring af de
mange nye sagsbehandlere, og Ankestyrelsen arbej-
de desuden med en videreudvikling af styrelsens in-
terne videnssystem. Formålet er at øge ensartethe-
den i afgørelserne og dermed styrke retssikkerheden.
Ankestyrelsen gennemfører også en årlig kvalitetsmå-
ling. Her bliver der foretaget en grundig vurdering af
den juridiske kvalitet i en række udvalgte afgjorte sa-
ger. Fokus for vurderingen er, om afgørelserne er kor-
rekte, og om afgørelserne i øvrigt lever op til Ankesty-
relsens standarder.
Ud over de årlige kvalitetsmålinger vil Ankestyrelsen
fra 2015 også gennemføre en måling af brugernes til-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
fredshed med blandt andet telefonbetjening og vej-
ledning. Det er væsentligt, at Ankestyrelsen får borge-
rens input til, hvordan betjeningen af borgerne forbed-
res.
Ankestyrelsen har med andre ord skarpt fokus på, at
presset på sagsbehandlingstiden ikke må gå ud over
kvaliteten i sagsbehandlingen.
Men lad os lige spole helt tilbage engang. Det aller-
bedste er jo, hvis borgeren slet ikke havde behov for
at klage. Derfor skal kommunerne træffe lovlige og
forståelige afgørelser.
Når borgeren får den rigtige afgørelse med det sam-
me, behøver borgeren ikke klage for at få den rigtige
ydelse. Og når afgørelsen og baggrunden for den er
klar, behøver borgeren ikke være i tvivl om afgørel-
sen.
Af samme grund har Ankestyrelsen fokus på at vejle-
de kommunerne. Det handler bl.a. om at understøtte
den kommunale sagsbehandling, og om at få udbredt
viden om korrekt praksis og anbefalinger på områder,
hvor der er tvivl eller usikkerhed om, hvad der gælder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Det sker for eksempel gennem praksisundersøgelser,
hvor Ankestyrelsen på udvalgte områder udtager en
stikprøve af sager fra forskellige kommuner og fore-
tager en vurdering af, om kommunernes afgørelser er
korrekte. Disse undersøgelser med Ankestyrelsens
anbefalinger bliver efterfølgende sendt til alle kom-
munalbestyrelser.
Ankestyrelsen har på forskellige områder gennemført
undervisning for kommuner og deltager løbende i for-
skellige møder med kommunale ledere og medarbej-
dere.
Ankestyrelsen koordinerer også opdatering af juridi-
ske vejledninger, og styrelsen har en juridiske hotline,
hvor kommunerne kan få svar på en lang række kon-
krete spørgsmål. Ankestyrelsen offentliggør flere af
disse svar på sin hjemmeside.
Med ankereformen har Ankestyrelsen fået et meget
bedre udgangspunkt for denne vejledning og praksis-
koordinering, da Ankestyrelsen nu straks får for-
håndsviden om de udfordringer, som kommunerne
står med. Ankestyrelsen har i forlængelse af reformen
igangsat en række nye initiativer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
I 2015 bliver der igangsat en ny Task Force på handi-
capområdet, som Ankestyrelsen og Socialstyrelsen
skal stå for. Task Forcen vil også kunne yde mere ju-
ridisk præget rådgivning til kommunerne i forhold til
indsatsen for handicappede.
Endeligt vil jeg nævne, at Ankestyrelsen er ved at
etablere en ny ankeportal, så det bliver lettere at
sammenligne de enkelte kommuner med hinanden.
En ny Ankeportal er et nødvendigt redskab for at bru-
ge viden om den kommunale sagsbehandling mere
aktivt, fx ved at følge med i hvilke kommuner, der får
omgjort flest sager og på hvilke områder.
Som følge af forenklingen af klagestrukturen blev det
obligatorisk for kommunerne at anvende et ankeske-
ma, når de indsender sager til Ankestyrelsen. Dette
sker for at sikre, at kommunernes genvurdering af
sagerne fremgår samt at samtlige relevante akter ind-
sendes. Ankestyrelsen vil i den forbindelse se nær-
mere på mulighederne for at digitalisere disse anke-
skemaer, da det vurderes muligt at minimere spildtid
og fejl ved oversendelsen af kommunale klagesager.
Som jeg sagde indledningsvist, vil jeg skærpe målene
for gennemsnitlige sagsbehandlingstider. Det er rigtigt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
at gøre over for borgeren, og det er realistisk i forhold
til den udvikling og de ressourcer, der er i Ankestyrel-
sen.
Målet for de kommunale klagesager skal være 3 må-
neder i gennemsnit, og det skal nås 1. juli 2016 og
gælde herefter. Det svarer til det mål, som statsfor-
valtningen havde, men aldrig samlet set levede op til.
I forhold til de sagsskridt, der typisk er i behandlingen
af kommunale klagesager, er tre måneder som gen-
nemsnit da også et ambitiøst mål. Men der er sager,
som Ankestyrelsen vil kunne afgøre hurtigere end 3
måneder.
Samtidigt ved vi også erfaringsmæssigt, at der vil væ-
re sager, som er komplicerede, og som det vil tage
mere end 3 måneder at sagsbehandle, fordi Ankesty-
relsen fx vil skulle indhente supplerende oplysninger
fra andre myndigheder eller eksperter.
En gennemsnitlig sagsbehandlingstid på meget min-
dre end 3 måneder er ikke realistisk. Det gælder både
i forhold til de typiske sagsskridt, der er i behandlin-
gen af en klagesag, og i forhold til antallet af sagsbe-
handlere, som ville skulle være til rådighed i Ankesty-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
relsen. Her skal man huske, at sager fordeler sig for-
skelligt mellem sagsområderne, og at antallet af sa-
ger varierer over året.
Det er eksempelvis vanskeligt at forudse, hvornår der
komme mange klager i børnesager, og hvornår der
klages over tilkendelse af hjælpemidler. Sagsbehand-
lingen i Ankestyrelsen forudsætter en høj grad af ek-
spertise og specialisering hos medarbejderne på de
enkelte områder for, at de kan levere en effektiv
sagsbehandling af høj kvalitet. Det er derfor ikke mu-
ligt at flytte medarbejdere mellem områder og konto-
rer med kort varsel efter, hvor sager er.
Det betyder, at vi er nødt til at acceptere, at der er en
grænse for, hvor langt ned vi kan få den gennemsnit-
lige sagsbehandlingstid, når vi samtidig skal have en
ansvarlig og effektiv udnyttelse af skattepengene.
Realisering af målet om en gennemsnitlig sagsbe-
handlingstid på 3 måneder skal ske 1. juli 2016, det
vil sige i det år, hvor forliget er fuldt implementeret, og
3 år efter Ankestyrelsen overtog området med en
sagsbehandlingstid på 6,2 måneder for 2. kvartal
2013. Herefter skal niveauet holdes og må altså ikke
overstige et årligt gennemsnit på 3 måneder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
Det betyder, at de nuværende mål for gennemsnitlig
sagsbehandlingstid i Ankestyrelsens resultatkontrakt
skal skærpes. Det handler om hurtigst muligt at få
sagsbehandlingstiden ned på 3 måneder, men det
skal selvfølgelig også være en realistisk plan set i for-
hold til sagsmængder og ressourcer.
For hele 2015 bliver målet en gennemsnitlig sagsbe-
handlingstid på 5 måneder. Og ved udgangen af 2015
forventes en sagsbehandlingstid på 4 måneder.
Målet om en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 3
måneder skal nås 1. juli 2016 mod tidligere 4 �½ må-
ned for hele 2016. Det nye mål for gennemsnitlig
sagsbehandlingstid for hele 2016 bliver således 3,25
måneder.
Og målet for 2017 og frem bliver 3 måneder i stedet
for 4 �½ måneder.
En gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 3 måneder
1. juli 2016 og frem for kommunale klagesager er et
ambitiøst mål, men samtidigt et både rimeligt og reali-
stisk mål. Nogle sager vil givet kunne afgøres hurtige-
re, og nogle sager vil tage lidt længere tid. Det afgø-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1409023_0016.png
16
rende er, at vi sikrer en god balance mellem ressour-
cer og behov for korrekte og hurtige afgørelser. Jeg
vil gerne fremhæve, at Ankestyrelsen på egen foran-
ledning hastebehandler sager, som har en særlig al-
vorlig eller indgribende betydning for borgeren.
Sager, som Ankestyrelsen ud fra en konkret vurdering
hastebehandler, vedrører eksempelvis:
Massiv nedsættelse eller ophør af den hidtidige
hjælp til en borger med omfattende plejebehov
(eksempelvis borgerstyret personlig assistance)
Tilbud efter lov om aktiv beskæftigelsesindsats,
hvor optagelse på uddannelsen ikke er mulig,
hvis sagen ikke behandles hurtigt
Hastebehandlingen indebærer, at sagsbehandlingen
af en sag påbegyndes, inden sagen ellers ville have
stået for tur set i forhold til modtagelsesrækkefølgen.
Udover iværksættelse af hastebehandlinger arbejder
Ankestyrelsen også med videreudvikling af ”fast
tracks” for juridisk ukomplicerede sager.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
Det er karakteristisk for sager i ”fast track”, at de in-
deholder få akter og vedrører afgrænsede spørgsmål
med en fast praksis.
Med ”fast track” vil borgere med sager, der kan afgø-
res relativt hurtigt, få et hurtigere svar, end hvis sa-
gerne behandles efter tur, fordi borgerene undgår at
afvente behandlingen af mere komplicerede sager.
Hensynet bag ”fast track” er, at det ikke er rimeligt, at
borgere med sager, der kan afgøres relativt hurtigt,
skal afvente behandlingen af mere komplicerede sa-
ger.
I øvrigt vil jeg nævne, at der på 3 kommunale sags-
områder er lovkrav om sagsbehandlingstider. Det
gælder:
1. Kommunale magtanvendelsessager på voksen-
området, hvor Ankestyrelsen inden for 8 uger
skal behandle klager om tilbageholdelse af
voksne i boligen eller klager om optagelse i sær-
lige botilbud af personer, der modsætter sig flyt-
ning eller mangler evnen til at give informeret
samtykke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
2. Visse kommunale beskæftigelsessager, hvor
Ankestyrelsen har en frist på 4 uger for behand-
ling af klager om eksempelvis afgørelser om op-
kvalificering eller løntilskud.
3. Kommunale børnesager om børn, der er anbragt
uden for hjemmet. Ankestyrelsen har en frist på
8 uger for behandling af sager om eksempelvis
hjemgivelse af et anbragt barn eller ung og fast-
sættelse af en hjemgivelsesperiode. For sådan-
ne sager gælder desuden, at kommunen skal til-
lægge en klage opsættende virkning, det vil si-
ge, at kommunen altså ikke kan gennemføre af-
gørelsen, før klagesagen er behandlet af Anke-
styrelsen.
Endeligt vil jeg gerne gentage vigtigheden af, at An-
kestyrelsen fortsat har fokus på som hovedregel at
behandle de ældste sager først, så de borgere, der
har ventet længst, får et svar så hurtigt som muligt.
I takt med, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
falder, er det klart, at vi også skal stille krav til, hvor
længe man som borger maksimalt skal vente på at få
afgjort en klagesag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
Derfor vil jeg i Ankestyrelsens resultatkontrakt for
2015 lægge vægt på, at der fortsat er ambitiøse mål
for den maksimale sagsbehandlingstid for kommunale
klagesager.
Mit klare mål med det er at sikre, at Ankestyrelsen
fastholder et skarpt fokus på at få afgjort de ældste
sager først, så de borgere, der har ventet længst, får
en afgørelse i deres sag så hurtigt som muligt.
Hvor meget, målet om maksimal sagsbehandlingstid
kan skærpes, skal dog først undersøges nærmere.
Som jeg har sagt flere gange, så er det vigtigt med
korrekte og hurtige afgørelser.
En årlig gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 3 må-
neder skal være målet, og jeg er overbevist om, at det
er realistisk med de initiativer, der er sat i gang, og
den positive udvikling vi ser i Ankestyrelsen, både
hvad angår faldet i uafsluttede sager og den faldende
sagsbehandlingstid.