Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1412582_0001.png
Ministeren for Børn, Ligestilling, Integration og So-
ciale Forholds tale ved samråd i Folketingets Soci-
aludvalg den 1. oktober 2014 (SOU alm. del sam-
rådsspørgsmål V).
[Det talte ord gælder].
[0. Indledning]
Tak for ordet.
[Indhold af samrådsspørgsmålet]
Jeg er blevet bedt om at redegøre for:
1) hvilke sanktionsmuligheder, der kan benyttes over-
for børn på åbne døgninstitutioner;
2) om jeg mener, at sanktionsmulighederne skal æn-
dres;
3) hvorvidt jeg mener, at personalet kender og bruger
disse sanktionsmuligheder;
4) hvad fordele og ulemper er ved anbringelser i
nærmiljøet;
5) samt at redegøre for kapaciteten på sikrede døgn-
institutioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Det er godt, vi har en hel time!
[Ikke alle anbragt på åben døgninstitution er kriminelle]
Jeg vil gerne indlede med at minde os alle om, at børn
og unge, der er anbragt på åbne døgninstitutioner, er
der fordi, de har brug for hjælp og støtte. De er vidt for-
skellige, og de er anbragt af mange forskellige årsager.
Jeg vil derfor gerne slå fast, at rigtig mange af de børn
og unge, der bor på døgninstitutioner, aldrig har begået
noget kriminelt.
En åben døgninstitution er en social foranstaltning, der
skal hjælpe børn og unge ved at imødekomme deres
behov for støtte og hjælpe dem videre. Det er ikke en
straf at være anbragt.
[Der skal reageres på kriminalitet]
Når det så er sagt, så vil jeg også gerne understrege, at
jeg er meget optaget af, at vi som samfund reagerer
hurtigt og konsekvent over for de udsatte børn og unge,
som faktisk begår kriminalitet.
For unge over 15 år kan kriminalitet sanktioneres i det
strafferetlige system af domstolene. Det hører under
justitsministeren, så det vil jeg ikke gå længere ind i.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Men det sociale system kan også reagere. Kommunen
har en pligt til at sikre, at der sættes de sociale foran-
staltninger i værk over for barnet eller den unge, som
der er brug for.
[Forståelse af samrådsspørgsmålet]
Spørgsmålet til dette samråd går på ”sanktionsmulighe-
der” på døgninstitutioner. Det forstår jeg som mulighed
for magtanvendelse på institutionerne.
[1. Redegøre for magtanvendelsesreglerne]
Reglerne for magtanvendelse er forskellige, alt efter
hvilken type institution vi taler om.
Der findes tre hovedtyper i denne sammenhæng:
a)
Åbne
døgninstitutioner
b)
Delvist lukkede
afdelinger (på åbne døgninstitutio-
ner) eller delvist lukkede døgninstitutioner
c)
Sikrede
døgninstitutioner
Jeg vil nu gennemgå hovedelementerne i magtanven-
delsesreglerne i forhold til tilbageholdelse, aflåsning
mv., som er ret detaljerede.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Det gælder for alle reglerne, at de kun kan anvendes i
situationer, hvor det vurderes, at det samme resultat ik-
ke kan opnås med en pædagogisk indsats, og hvor de
konkrete betingelser er opfyldt.
Der gælder også en række regler om eksempelvis un-
dersøgelse af værelser og personer og kontrol af kom-
munikation, som det er for omfattende at komme ind på
her.
[Regler for åbne døgninstitutioner]
åbne døgninstitutioner
må der for det første ske fy-
sisk magtanvendelse. Ved fysisk magtanvendelse for-
stås, at barnet eller den unge må fastholdes, eller føres
til et andet opholdsrum.
Fysisk magtanvendelse er dog kun tilladt i situationer,
hvor barnet eller den unge opfører sig sådan, at fortsat
ophold i fællesskabet er uforsvarligt, eller der er fare for,
at barnet eller den unge skader sig selv eller andre.
Eksempelvis må personalet godt holde fast i barnet el-
ler den unge, der er ved at sparke et andet barn eller
personalet, hvis betingelserne ellers er opfyldt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Magtanvendelsen skal altid afpasses efter den konkrete
situation og må ikke gå ud over det strengt nødvendige.
For det andet må åbne døgninstitutioner aflåses om
natten og undtagelsesvist i kortere perioder om dagen.
For det tredje kan børn og unge-udvalget træffe afgø-
relse om, at barnet eller den unge må tilbageholdes i op
til 14 dage umiddelbart efter anbringelsens start. Det
kan ske i tilfælde, hvor det har afgørende betydning for
den socialpædagogiske behandling.
Det kan for eksempel være, hvis et barn eller en ung er
meget vred over at være anbragt på en døgninstitution
langt væk fra familie eller venner. Her kan der være be-
hov for at forhindre barnet eller den unge i at stikke af i
en periode, indtil barnet eller den unge falder til ro og
accepterer anbringelsen.
[Kommunens handlemuligheder ved problemer]
Nogle kommuner oplever så, at et barn eller en ung
gentagne gange stikker af fra den åbne døgninstitution,
begår kriminalitet eller på anden måde giver udtryk for,
at han eller hun ikke får det ud af anbringelsen, som var
hensigten. Hvis det er tilfældet, må kommunen overve-
je, om de har anbragt barnet det rigtige sted, eller om
man skal finde et andet tilbud.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Det kan for eksempel være på et anbringelsessted med
en anden pædagogisk tilgang, eller det kan være en
delvis lukket døgninstitution eller afdeling, eller en sikret
døgninstitution, hvor der er andre muligheder for mere
insisterende pædagogiske tiltag og videre mulighed for
magtanvendelse.
[Regler for delvis lukkede døgninstitutioner/afdelinger]
På delvis lukkede institutioner og delvis lukkede afde-
linger på åbne døgninstitutioner kan kommunen anbrin-
ge unge mellem 12 og 17 år.
Der er to hovedkriterier for at unge kan anbringes på
delvist lukkede institutioner eller afdelinger:
Kommunen skal vurdere, at det er afgørende for den
unges socialpædagogiske behandling, at de anbrin-
ges der,
Kommunen skal vurdere, at der er risiko for, at den
unges sundhed eller udvikling lider alvorlig skade, for
eksempel på grund af kriminel adfærd eller misbrug.
På delvis lukkede institutioner og afdelinger er der dels
de samme muligheder for fysisk magtanvendelse som
på åbne døgninstitutioner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Herudover kan der i perioder på op til 5 sammenhæn-
gende dage ske tilbageholdelse i form af aflåsning af
yderdøre og vinduer, og der kan ske fysisk fastholdelse
af den unge, hvis kommunen har truffet afgørelse her-
om.
Det gælder for eksempel, hvis den unge vil stikke af, og
det vurderes at være skadeligt for den unges behand-
ling eller udvikling.
Eller hvis den unge tidligere har begået kriminalitet, og
det formodes, at den unge vil begå ny kriminalitet i for-
bindelse med sin udgang fra anbringelsesstedet.
Det er vigtigt for mig at understrege, at det kun gælder
tilfælde, hvor det vurderes at være strengt nødvendigt,
og at handlingen skal stå mål med formålet.
[Regler for sikrede institutioner]
I endnu mere alvorlige sager har kommunen også mu-
lighed for at træffe afgørelse om anbringelse på en sik-
ret afdeling eller institution. Det kan eksempelvis være,
hvis kommunen vurderer, at det er absolut påkrævet for
at sikre, at den unge ikke skader sig selv eller andre.
Eller det kan være i stedet for varetægtsfængsling eller
afsoning i et fængsel, og altså koblet til retssystemet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
På en sikret afdeling eller institution gælder dels samme
grundregler for fysisk magtanvendelse som på åbne
døgninstitutioner.
Herudover er det tilladt at have yderdøre og vinduer låst
hele tiden, ligesom der er muligheder for at isolere den
unge i op til 2 timer, for eksempel ved at låse døren til
værelset, når der er overhængende fare for, at den un-
ge skader sig selv eller andre.
Isolation kan for eksempel bruges i situationer, hvor den
unge er meget oprørt og truer med at gøre voldsom
skade på sig selv,
hvis
der er god grund til at antage,
dels at den unge faktisk vil gøre skade på sig selv, dels
at isolation kan afværge faren.
[3. Ændring af reglerne – magtanvendelsesudvalg]
Så kommunerne har en lang række handlemuligheder i
forhold til de anbragte unge, der har rigtig store proble-
mer, og hvor det er nødvendigt med en meget insiste-
rende og konsekvent indsats.
Men jeg vil samtidig også gerne anerkende, at der har
været efterspørgsel efter et større gennemsyn af netop
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
magtanvendelsesreglerne. Erfaringer fra bl.a. Folketin-
gets Ombudsmands inspektionsbesøg på en række
socialpædagogiske opholdssteder peger på, at der er
behov for at tydeliggøre magtanvendelsesreglerne.
Regeringen har derfor nedsat et magtanvendelsesud-
valg, der skal vurdere reglerne om magtanvendelse
over for anbragte børn og unge, og se på, om der er
behov for at tydeliggøre og udvide reglerne. Udvalget
skal for eksempel vurdere spørgsmålet om, hvordan
man bedst forhindrer, at unge stikker af fra de åbne an-
bringelsessteder.
I udvalget sidder eksperter og praktikere, der kender
området indgående, for eksempel er direktør Jens Møl-
ler fra Folketingets Ombudsmand udpeget som for-
mand. Jeg forventer at få udvalgets betænkning i be-
gyndelse af 2015.
Når udvalgets betænkning foreligger, vil jeg tage stilling
til, om der er behov for yderligere tiltag på området –
ikke før.
For når vi har nedsat et så kompetent udvalg, må vi og-
så afvente deres input og tage det alvorligt, før vi æn-
drer noget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
[4. Personalets kendskab til regler – Tilsynsreform]
Men forudsætningen for succesfulde anbringelser –
uanset hvilket anbringelsessted, vi taler om – er selv-
følgelig, at anbringelsesstederne og deres personale er
kompetente til at hjælpe børnene og unge bedst muligt.
Anbringelsesstederne har pligt til at ansætte personale,
som har de rette pædagogiske kvalifikationer til at
håndtere den målgruppe af børn og unge, som anbrin-
gelsesstedet modtager. Og det betyder selvfølgelig og-
så, at personalet skal kende reglerne på området og vi-
de, hvornår magtanvendelse er nødvendigt for at kunne
hjælpe den unge.
Med Tilsynsreformen, som trådte i kraft 1. januar 2014,
og som alle Folketingets partier stemte for, er der sket
en væsentlig stramning af kravene til døgntilbuddene
for udsatte børn og voksne og til godkendelsen af og
tilsynet med disse tilbud.
Der blev således oprettet særlige socialtilsyn, som spe-
cifikt skal godkende og føre tilsyn med sociale tilbud.
Og dermed også sikre, at personalet er kompetente til
at løfte opgaven.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Det fremgår også særskilt af reglerne, at personalets
forudsætninger for magtanvendelse skal indgå i vurde-
ringen af denne type institutioner, når socialtilsynet
godkender og fører tilsyn med dem.
Jeg forventer derfor også, at reformen blandt andet vil
betyde, at børn og unge i højere grad anbringes på an-
bringelsessteder, som er målrettet deres specifikke be-
hov, og med et personale der på alle fronter kan imø-
dekomme disse behov. For det er en del af forudsæt-
ningen for, at disse tilbud kan fortsætte.
[5. Anbringelse i nærmiljø – fordele, ulemper]
I forhold til den geografiske placering af anbringelses-
stedet gælder det altid, at kommunerne skal overveje
dette grundigt, når de anbringer et barn eller en ung.
I nogle tilfælde har barnet eller den unge nogle proble-
mer, som gør, at det er en fordel for barnet eller den
unge at fastholde den tilknytning, de allerede har, til fa-
milie, venner, skole, fritidsinteresser og så videre – og
det derfor er bedst at prøve at finde en løsning i nær-
området.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Men i andre tilfælde er netop barnet eller den unges til-
knytning til bestemte lokale miljøer en del af problemet
– eksempelvis lokale, kriminelle grupperinger.
I de tilfælde skal kommunen nøje vurdere, om ikke det
vil støtte barnet eller den unge i en positiv udvikling
netop at bryde den tilknytning ved fysisk at flytte barnet
eller den unge fra området.
Det er en konkret vurdering, kommunen skal foretage i
hver enkelt sag.
[6. Kapacitet på sikrede døgninstitutioner – fald i
ungdomskriminalitet]
I forhold til pladser på de sikrede institutioner, er det
sådan, at det er regionerne, der har ansvaret for at ko-
ordinere kapaciteten og sammensætningen på de sik-
rede institutioner.
I praksis driver regionerne også 7 af de 8 sikrede insti-
tutioner, mens Københavns Kommune driver den sid-
ste. Regionerne oplyser således, at der tilsammen er
124 pladser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Regionerne oplyser endvidere i deres seneste årsstati-
stik, som er fra 2012, at i 2012 var der ingen tilfælde af
afvisninger pga. pladsmangel. Faktisk er der blevet luk-
ket pladser de seneste år, fordi de stod tomme. Det vil
sige, at alle unge med behov for en sikret plads har
kunnet få dette behov dækket.
Dette hænger blandt andet sammen med, at der inden-
for de sidste år er sket et stort fald i ungdomskriminali-
teten, og der er derfor færre unge, der skal være i vare-
tægtssurrogat eller afsone på en sikret afdeling. Og det
synes jeg er en væsentlig pointe at huske på i denne
sammenhæng – det går faktisk den rigtige vej!
[7. Afslutning]
Afslutningsvist vil jeg gerne gentage, at der er en række
handlemuligheder for kommunerne i forhold til anbragte
unge med de allertungeste problemer. Det handler rigtig
meget om, at kommunerne løbende sikrer, at støtten og
hjælpen svarer til problemerne. Og at der træffes de rig-
tige beslutninger i forhold til den enkelte unge.
Men jeg er helt enig i, at det er nødvendigt at se på
magtanvendelsesområdet, og om anbringelsesstederne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
har de nødvendige redskaber. Det sidder magtanven-
delsesudvalget og arbejder på lige nu – og jeg afventer
deres betænkning i starten af 2015.
Tak for ordet.