Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1419714_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 12. november 2014
”I ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forholds svar på
spørgsmål nr. 487 (SOU alm. del) om tilsynet med kommunerne, har Statsfor-
valtningen oplyst, ”at det ikke uden at foretage en manuel gennemgang af
samtlige (tilsyns)sager vil være muligt at oplyse, hvor mange af sagerne der om-
handler spørgsmål om udsatte børn og unge. Dette skyldes, at sagerne ikke
afsluttes med en særlig afgørelseskode efter sagstype.”
I økonomi- og indenrigsministerens svar på spørgsmål nr. 497 (SOU alm. del)
om at forbedre journaliseringen over de enkelte sagsområder for at sikre en
gennemsigtighed og brugbare statistiske oplysninger, fremgår det, at det res-
sortansvarlige ministerium (ministeriet for børn, ligestilling, integration og socia-
le forhold) skal tage initiativ til en ændring af journalføringen, fordi det er res-
sortministeriet, der kan vurdere, om journalføringen er mangelfuld i forhold til at
give et overblik på området.
Vil ministeren oplyse, om det er korrekt forstået, at det er økonomi- og inden-
rigsministeren, der ændrer loven, men at det er ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold, der skal rette henvendelse til økonomi- og inden-
rigsministeren for at få det gjort? Og vil ministeren tage initiativ til at få
ændret på eventuelle retningslinjer for journaliseringen om tilsynssager, således
at det fremover er muligt - uden manuel optælling - at få oplyst, hvor mange
tilsynssager, der er relateret til udsatte børn og unge?”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419714_0002.png
2
Som det fremgår af økonomi- og indenrigsministerens svar på spørgsmål 497
(SOU alm. del), er Statsforvaltningen underlagt de samme krav om journalisering
som andre statslige myndigheder. Det fremgår af besvarelsen, at journaliserin-
gen varetager en række hensyn, herunder kontrolhensyn, dokumentationshen-
syn, offentlighedshensyn og bevaringsmæssige hensyn. Det beror på myndighe-
dens egen beslutning, hvorvidt journalsystemet skal indrettes fx med særlige
afgørelseskoder på et givent sagsområde. Det vil dermed ikke kræve en lovæn-
dring for at ændre indretningen af Statsforvaltningens journalsystem.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst, at Statsforvaltningen fører tilsyn
med, at kommunerne overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentli-
ge myndigheder. Det er Statsforvaltningen, der beslutter, om der er tilstrække-
ligt grundlag for at rejse en tilsynssag. Statsforvaltningen er ikke klageinstans på
det sociale område og træffer således ikke afgørelse i konkrete klagesager i for-
hold til udsatte børn og unge.
Jeg kan desuden oplyse, at de endelige administrative afgørelser i konkrete sa-
ger træffes af Ankestyrelsen, som offentliggør principielle afgørelser. Det er min
opfattelse, at bl.a. Ankestyrelsens praksisundersøgelser, anbringelsesstatistik og
oversigter over sager, som Ankestyrelsen tager op af egen drift, samt tal fra
Danmarks Statstik er de vigtigste kilder til viden om området – og herunder også
om udviklingen i den kommunale praksis i forhold til udsatte børn og unge.
På den baggrund ser jeg ikke grund til at foretage mig yderligere.
Manu Sareen
/ Lise Stidsen Vandahl