Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1409272_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Dato: 15.10.2014
”Vil ministeren redegøre for regler og praksis for transkønnedes muligheder for
at skifte fornavn, jf. navneloven, sammenholdt med transkønnedes rettigheder
til at få et juridisk kønsskifte, således at det tydeligt fremgår, hvori regler og
praksis differentierer?”
Reglerne om tildeling af nyt personnummer til personer, som oplever sig som
tilhørende det andet køn, findes i Lov om Det Centrale Personregister, som hører
under økonomi- og indenrigsministerens ressort. Jeg har derfor indhentet bidrag
fra Økonomi- og Indenrigsministeriet i forhold til reglerne i denne lov om juri-
disk kønsskifte.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har oplyst følgende:
”Det følger af lov om Det Centrale Personregister, at personer, som oplever sig
som tilhørende det andet køn, kan tildeles nyt personnummer. Det er en betin-
gelse for tildeling af nyt personnummer, at der indgives en skriftlig ansøgning
herom til Økonomi- og Indenrigsministeriet, hvoraf det fremgår, at ansøgningen
om nyt personnummer er begrundet i en oplevelse af at tilhøre det andet køn.
Det er også en betingelse, at den pågældende efter en refleksionsperiode på 6
måneder fra ansøgningstidspunktet skriftligt bekræfter sin ansøgning. For per-
soner, som inden lovens ikrafttræden har ansøgt om tilladelse til at bære et for-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
navn, der betegner det modsatte køn, skal refleksionsperioden regnes fra tids-
punktet for indgivelse af ansøgning herom.
Det er endvidere en betingelse, at ansøgeren på ansøgningstidspunktet er fyldt
18 år.
Det fremgår af forarbejderne til forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale
Personregister (Tildeling af nyt personnummer til personer, der oplever sig som
tilhørende det andet køn), at når nyt personnummer er tildelt, vil den pågælden-
des fornavn i henhold til navnelovens § 13, stk. 2, om nødvendigt skulle ændres,
så det bliver kønskorrekt i forhold til det nye køn.”
Har man således fået et nyt personnummer, begrundet i en oplevelse af at tilhø-
re det andet køn, vil dette om nødvendigt indebære, at der ligeledes skal ske en
navneændring, så fornavnet bliver kønskorrekt i forhold til det nye køn. Dette
betyder i praksis alene, at der, som det gælder for alle ansøgninger om navne-
ændring i øvrigt, skal indgives en ansøgning til Personregisterføreren i sognet
ved anvendelse af en digital selvbetjeningsløsning.
Herudover er det for personer, som er transseksuelle eller ganske må ligestilles
hermed, muligt at søge om en navneændring til et fornavn, der betegner det
modsatte køn, selvom vedkommende ikke ønsker at få foretaget et kønsskifte,
herunder heller ikke et juridisk kønsskifte i overensstemmelse med muligheden,
der er gengivet ovenfor.
Det fremgår af § 13, stk. 2, i navneloven, at et fornavn ikke må betegne det
modsatte køn i forhold til den, der skal bære navnet. Af § 13, stk. 3, fremgår
det, at ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold fastsætter
nærmere regler om, at personer, der er transseksuelle eller ganske må ligestilles
hermed, ikke er omfattet af forbuddet i stk. 2.
Det fremgår af § 13 i bekendtgørelse om navne, at sager om undtagelse fra kra-
vet om, at et navn ikke må betegne det modsatte køn, behandles af Statsforvalt-
ningen. Til brug for vurderingen af, om der kan gøres undtagelse fra kravet om,
at et navn ikke må betegne det modsatte køn, vurderer Rigshospitalets Sexologi-
ske Klinik, om ansøgeren er transseksuel eller ganske må ligestilles hermed. Hvis
det vurderes, at ansøgeren enten er transseksuel eller ganske må ligestilles her-
med, kan ansøgningen om navneændring imødekommes.
Manu Sareen
/ Malene Vestergaard