Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1403124_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 30. september 2014
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Sagsnr.: 2014-8073
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 9. september
2014 følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og so-
ciale forholds endelige svar på spørgsmål nr. 535 (SOU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 535:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen vil sikre overgangen fra ung
til myndig voksen for anbragte børn og herunder oplyse, hvordan det sikres,
at ingen af disse unge overlades til sig selv i denne proces?”
Svar:
Unge, der er opvokset under vanskelige vilkår, kan ofte have behov for støt-
te ud over barndommen. Det er samtidig vigtigt, at indsatsen tilrettelægges
under hensyntagen til, at den unge snart bliver myndig og skal stå på egne
ben.
Det fremgår derfor også af servicelovens § 140, stk. 3, at handleplanen for
støtte til unge, der er fyldt 16 år, skal opstille konkrete mål for den unges
overgang til voksenlivet, herunder blandt andet i forhold til beskæftigelse og
uddannelse.
Særligt unge, der er anbragt uden for hjemmet kan være sårbare. Det er
derfor også fastsat i serviceloven, at kommunerne skal foretage en konkret
og individuel vurdering af den enkelte anbragte unges behov og på den
baggrund iværksætte den fornødne støtte.
Kommunen skal senest 6 måneder forud for ophør af en anbringelse ved det
fyldte 18. år træffe afgørelse om, hvorvidt den unge har behov for efterværn,
og i givet fald træffe afgørelse om, hvilke foranstaltninger, der skal iværksæt-
tes efter servicelovens § 76. Der kan være tale om unge, der har haft en
kontaktperson, der kan få videreført denne, og unge, der har været anbragt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
umiddelbart op til det fyldte 18. år, som får videreført anbringelsen eller får
etableret en udslusningsordning. Kommunalbestyrelsen er forpligtet til at
træffe afgørelse om efterværn, når det må anses for at være af væsentlig
betydning af hensyn til den unges behov for støtte, og hvis den unge er ind-
forstået hermed.
Derudover gælder der en særlig ret til efterværn i forhold til særlige målgrup-
per. Unge, der umiddelbart op til det det fyldte 18. år er eller var anbragt
uden for hjemmet uden samtykke, har ret til støtte i form af kontaktperson
frem til det fyldte 23. år. Unge, der umiddelbart inden det fyldte 18. år eller
var anbragt uden for hjemmet på eget værelse mv., har ret til støtte i form af
en kontaktperson frem til det fyldte 19. år.
Satspuljepartierne har gennem de senere år haft fokus på området. Blandt
andet blev der som led i forbindelse satspuljeaftalen for 2011-2014 afsat 90
mio. kr. til en styrkelse af efterværnet for udsatte unge. Blandt initiativer kan
nævnes initiativet ”Vejen til uddannelse og beskæftigelse”, hvor der blev
afsat 43,5 mio. kr. til at udvikle og etablere en samarbejdsmodel i fire for-
søgskommuner. Initiativets formål er at udbrede en kontraktbaseret samar-
bejdsmodel, der understøtter koordineringen mellem anbringelsesstedet,
socialforvaltningen, beskæftigelses- og uddannelsesforvaltningen samt øvri-
ge relevante aktører på området. I efteråret 2014 kan kommunerne søge
støtte til udbredelse af samarbejdsmodellen.
Manu Sareen
/ Lise Stidsen Vandahl