Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1401526_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 23. september 2014
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Ansvarlig: Sma
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 26. august
2014 følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og so-
ciale forholds endelige svar på spørgsmål nr. 514 (SOU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Sagsnr. 2014 - 7312
Spørgsmål nr. 514:
”Vil ministeren oplyse, om kommunerne har fået midler til at sikre, at borgere
med handicap kan få finansieret ledsagelse og i bekræftende fald hvor man-
ge?
Svar:
Ledsagelse til børn og voksne med handicap kan ydes efter forskellige be-
stemmelser i serviceloven. Det kan fx være pædagogisk ledsagelse efter
servicelovens § 85 eller i forbindelse med en ledsageordning efter servicelo-
vens § 45 og § 97.
Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT) indebærer, at staten kompenserer
kommuner og regioner for kommunale og regionale udgiftsændringer som
følge af blandt andet ny lovgivning. Det sker ved, at det samlede statstilskud
forhøjes eller reduceres, når kommunerne eller regionerne bliver pålagt eller
frataget opgaver. Det udvidede totalbalanceprincip indebærer, at kommuner
og regioner kompenseres for de udgiftsmæssige konsekvenser af ændringer
i byrde- og opgavefordelingen mellem staten og kommunerne og for æn-
dringer, staten foretager i regelgrundlaget for eksisterende kommunale og
regionale opgaver.
Alle regelændringer både i form af love, bekendtgørelser og cirkulærer, men
også henstillinger og vejledninger, kan give anledning til en regulering af
statstilskuddet. Det er altså ikke det formelle grundlag for en regelændring,
men derimod regelændringens reelle indhold, der er afgørende. Regulerin-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
gen af tilskuddet til kommuner og regioner som følge af DUT-princippet sker
i forbindelse med udbetalingen af bloktilskuddet.
Det kan oplyses, at i forbindelse med indførelsen af ledsageordningen efter
§ 97, der blev indført i forbindelse med serviceloven i 1998, blev kommuner-
ne og amterne kompenseret med i alt 246 mio. kr. årligt fuldt indfaset (2014-
PL).
I 2002 blev kommunerne kompenseret med 16 mio. kr. årligt (2014-pl) for
retten til at bevare ledsageordningen efter det fyldte 67. år.
I 2003 i forbindelse med indførelsen af dækning af ledsagers befordring
m.m. samt børns ret til ledsagelse efter § 45, blev kommunerne og amterne i
alt kompenseret med 8 mio. kr. årligt (2014-PL).
Ministeriet har ikke kendskab til kompensationen for socialpædagogisk bi-
stand, herunder pædagogisk ledsagelse og andre støtteforanstaltninger,
efter servicelovens § 85. Sådanne indsatser var forud for servicelovens ind-
førelse i 1998 en del af den samlede indsats på botilbuddene og er således
ikke udskilt som en selvstændig ydelse.
Manu Sareen
/ Hanne Stig Andersen