Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1400899_0001.png
Socialudvalget
Christiansborg
Afdeling for Folkeskole og
Internationale opgaver
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5302
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 512 (Alm. del):
I brev af 25. august 2014 har udvalget efter ønske fra Pernille Vigsø Bag-
ge (SF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 512:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen omdelt på bilag 317 (fortro-
ligt), og vil ministeren i denne kommentar samtidig svare på, om det er
lovligt for en kommune at nægte kørsel til og fra den forælder, der ikke
har forældremyndigheden eller den forælder, der ikke bor på postregi-
steradresse eller inden for skoledistriktet? Hvis det i givet fald er en lovlig
kommunal praksis at nægte kørsel til den forælder, der ikke har foræl-
dremyndigheden eller bor uden for skoledistriktet eller på barnets post-
registeradresse – og samværet i øvrigt fungerer godt med begge forældre
– vil ministeren så tage stilling til en ændring af regelsættet, så man frem-
adrettet kan sikre god kontakt til og ophold hos begge forældre, ihu-
kommende at de fleste eksperter er enig i, at det er vigtigt med god kon-
takt til begge forældre?”
Svar:
Driften af folkeskolen er en kommunal opgave. Jeg kan derfor ikke gå
ind i den konkrete sag, men kan alene oplyse om de gældende regler på
området.
Det følger af folkeskolelovens § 26, at kommunalbestyrelsens befor-
dringsforpligtelse gælder mellem skole og hjem.
I de tilfælde, hvor forældrene har fælles forældremyndighed og hver sin
bopæl, og hvor barnet opholder sig lige meget hos begge forældre, og
begge forældre bor i skoledistriktet, kan forældrene selv vælge, til hvilket
af de to hjem befordringen skal ske. Hvis kun den ene af forældrene bor
i skoledistriktet, gælder kommunens befordringsforpligtelse til dette
hjem, jf. § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 688 af 20. juni 2014 om befor-
dring af elever i folkeskolen.
22-09-2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
En kommune vil på baggrund af ovenstående således godt efter folke-
skoleloven kunne afslå at yde befordring til en forælder, der ikke har del i
forældremyndigheden, og som ikke bor på samme adresse som barnet i
barnets skoledistrikt.
I forhold til muligheden for at yde hjælp til dækning af befordringsudgif-
ter efter servicelovens § 41 om nødvendige merudgifter ved forsørgelsen
af børn med funktionsnedsættelse eller indgribende lidelse, som der hen-
vises til i henvendelsen i bilag 317, er der indhentet en udtalelse fra Mini-
steriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold, der har op-
lyst følgende:
”I principafgørelse nr. 116-11 har Ankestyrelsen fastslået, at transportudgifter til
kørsel af barn til og fra skole i de uger, hvor barnet bor hos den forælder, som barnet
ikke har folkeregisteradresse hos, og som ikke kan dækkes af skolens kørsel, ikke
kan ydes som merudgift. Ankestyrelsen har i afgørelsen lagt vægt på, at det følger af
sektoransvarlighedsprincippet, at dækning af befordringsudgifter af elever til og fra
skole, herunder elever med nedsat funktionsevne, henhører under undervisningssekto-
ren. Dette er reguleret efter folkeskolelovens regler.”
Jeg finder det ikke hensigtsmæssigt at forpligte kommunerne til at afhol-
de udgiften til befordring til forældre, som ikke har del i forældremyn-
digheden, og som bor på en anden adresse end barnet uden for barnets
skoledistrikt. En sådan forælder kan bo meget langt fra barnets skole,
hvorfor det vil kunne påføre kommunerne en væsentlig merudgift. Jeg
har ikke kendskab til, at der skulle være tale om et udbredt problem, og
da jeg ikke umiddelbart kan anvise finansiering af en sådan merudgift for
kommunerne, finder jeg ikke anledning til at foretage en ændring af reg-
lerne på nuværende tidspunkt.
Med venlig hilsen
Christine Antorini