Til samtlige kommunalbestyrelser
Ministeren
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Fax. 33 93 25 18
www.sm.dk
Tilkendelse af førtidspension
Reformen af førtidspension og fleksjob, der trådte i kraft fra 1. januar 2013,
har nu været gældende i ca. 1 �½ år, og som det også fremgår af den politiske
aftale, følger vi fra politisk hold implementeringen tæt. Det er en omfattende
reform – meget er gået godt, og nogle elementer tager lidt længere tid, før de
er faldet helt på plads. Derfor kan vi heller ikke konkludere noget entydigt
endnu på grundlag af udviklingen i antallet af tilkendelser af førtidspension.
Det er ikke kun regeringen og forligspartierne, der følger implementeringen af
reformen tæt – det gør borgere og interesseorganisationer naturligvis også. I
den forbindelse er der en problemstilling, som har tiltrukket sig særlig stor
opmærksomhed – tilkendelse af førtidspension i de sager, hvor det er åben-
bart formålsløst at udvikle arbejdsevnen. Helt konkret har fokus været på de
udviklingshæmmede, hvor jeg bl.a. har haft lejlighed til at mødes med Lands-
foreningen LEV, som har fortalt om deres oplevelser med reformen.
Et af formålene med reformen var at sikre, at færre unge ender på førtidspen-
sion. Men udgangspunktet om, at unge under 40 år ikke kan tilkendes førtids-
pension, gælder ikke for de unge, som under ingen omstændigheder har andre
muligheder. Her skal der fortsat tilkendes førtidspension.
Vi havde derfor forventet, at fx tilgangen til førtidspension ville være relativt
uændret for de mest handicappede, udviklingshæmmede m.fl. 18-19-årige, da
der er tale om sager, hvor der både før og efter reformen i langt de fleste til-
fælde skal tilkendes førtidspension.
Vi har nu modtaget nye tal for 2. kvartal 2014 – som blandt andet viser, at an-
tallet af tilkendelser af førtidspension til 18-19 årige fortsat ligger på samme
lave niveau som i 2013. Det bekræfter den tendens, der har været siden re-
formen trådte i kraft, nemlig at der er et væsentligt fald i tilkendelser af før-
tidspension til unge 18-19 årige i forhold til i 2010-2012.
Det giver efter min opfattelse anledning til bekymring, da reglerne på dette
punkt er uændrede for denne gruppe af borgere. Vi har at gøre med nogle af
de svageste borgere, som kan have svært ved at varetage deres egne interes-
ser. Og derfor skal vi sikre, at netop denne gruppe af borgere får den hjælp, de
har brug for.
Dato: 11. september 2014
Sagsnr. 2014 - 7672