Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1399999_0001.png
Til samtlige kommunalbestyrelser
Ministeren
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
www.sm.dk
Tilkendelse af førtidspension
Reformen af førtidspension og fleksjob, der trådte i kraft fra 1. januar 2013,
har nu været gældende i ca. 1 �½ år, og som det også fremgår af den politiske
aftale, følger vi fra politisk hold implementeringen tæt. Det er en omfattende
reform – meget er gået godt, og nogle elementer tager lidt længere tid, før de
er faldet helt på plads. Derfor kan vi heller ikke konkludere noget entydigt
endnu på grundlag af udviklingen i antallet af tilkendelser af førtidspension.
Det er ikke kun regeringen og forligspartierne, der følger implementeringen af
reformen tæt – det gør borgere og interesseorganisationer naturligvis også. I
den forbindelse er der en problemstilling, som har tiltrukket sig særlig stor
opmærksomhed – tilkendelse af førtidspension i de sager, hvor det er åben-
bart formålsløst at udvikle arbejdsevnen. Helt konkret har fokus været på de
udviklingshæmmede, hvor jeg bl.a. har haft lejlighed til at mødes med Lands-
foreningen LEV, som har fortalt om deres oplevelser med reformen.
Et af formålene med reformen var at sikre, at færre unge ender på førtidspen-
sion. Men udgangspunktet om, at unge under 40 år ikke kan tilkendes førtids-
pension, gælder ikke for de unge, som under ingen omstændigheder har andre
muligheder. Her skal der fortsat tilkendes førtidspension.
Vi havde derfor forventet, at fx tilgangen til førtidspension ville være relativt
uændret for de mest handicappede, udviklingshæmmede m.fl. 18-19-årige, da
der er tale om sager, hvor der både før og efter reformen i langt de fleste til-
fælde skal tilkendes førtidspension.
Vi har nu modtaget nye tal for 2. kvartal 2014 – som blandt andet viser, at an-
tallet af tilkendelser af førtidspension til 18-19 årige fortsat ligger på samme
lave niveau som i 2013. Det bekræfter den tendens, der har været siden re-
formen trådte i kraft, nemlig at der er et væsentligt fald i tilkendelser af før-
tidspension til unge 18-19 årige i forhold til i 2010-2012.
Det giver efter min opfattelse anledning til bekymring, da reglerne på dette
punkt er uændrede for denne gruppe af borgere. Vi har at gøre med nogle af
de svageste borgere, som kan have svært ved at varetage deres egne interes-
ser. Og derfor skal vi sikre, at netop denne gruppe af borgere får den hjælp, de
har brug for.
Dato: 11. september 2014
Sagsnr. 2014 - 7672
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1399999_0002.png
Det har ikke været hensigten med reformen at afskære hverken unge eller
ældre borgere fra førtidspension alene med henvisning til deres alder eller til
at de endnu ikke har deltaget i er ressourceforløb.
Regeringen og KL aftalte som en del af kommuneøkonomiaftalen for 2015: ”at
det er vigtigt, at borgere med væsentlig nedsat arbejdsevne, der ikke kan til-
kendes førtidspension, får den nødvendige tværfaglige og helhedsorienterede
indsats. Borger, hvor det er åbenbart formålsløst at udvikle arbejdsevnen, skal
fortsat tilkendes førtidspension.”
Jeg vil derfor gerne benytte lejligheden til at slå fast, at kommunerne skal være
opmærksomme på, at der fortsat skal tilkendes førtidspension – herunder til
unge – hvis det er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen.
Jeg er naturligvis klar over, at der i mange tilfælde er tale om en kompleks vur-
dering– også i forhold til fx udviklingshæmmede. Der er heldigvis mange, som
med den rette hjælp vil have mulighed for at tage en uddannelse eller komme i
fleksjob eller et almindeligt job. Og her skal kommunerne selvfølgelig sikre, at
de får den rette indsats.
For mennesker, som er så syge eller har så betydelige funktionsnedsættelser,
at der er anledning til at overveje, om det er helt formålsløst at udvikle ar-
bejdsevnen, vil der ofte foreligge et omfattende dokumentationsmateriale i
form af helbredsmæssige oplysninger, udredninger fra andre dele af den
kommunale forvaltning mv. som bør indgå i sagen.
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har til brug for
kommunernes sagsbehandling udarbejdet vedlagte vejledning om dokumenta-
tionskravet ved behandling af sager, hvor det er åbenbart formålsløst at udvik-
le arbejdsevnen.
Endelig kan jeg oplyse, at Ankestyrelsen er i gang med at behandle et antal
sager principielt, der vedrører afslag på førtidspension på det foreliggende
grundlag til personer, der er udviklingshæmmede. Resultatet af disse afgørel-
ser vil også give et bidrag til at sikre en ensartet praksis på området.
De bedste hilsner
Manu Sareen
Minister for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold
2