Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
Departementet
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 221060 København K
Dato:5. december 2013Sagsnr.2013-8362
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgsbrev af15. november
2013følger hermed social-, børne- ogintegrationsministerens endeli-
gesvar på spørgsmål nr.50(SOU Alm. del)
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde (V)
Spørgsmål nr. 50:
Ministeren bedes oversende en udtømmende liste over hvilke unødige reg-ler, overflødige dokumentationskrav og meningsløse registreringer, somregeringens skiftende socialministre specifikt har fået afskaffet for medarbej-derne i henholdsvis kommuner og regioner via f.eks. lov- og bekendtgørel-sesændringer siden regeringsskiftet i 2011?
Svar:
Der spørges til en udtømmende liste over”unødige regler, overflødige doku-mentationskrav og meningsløse registreringer”, som er blevet afskaffet. Deter svært at opstille en endelig liste, og derfor gives i svaret alene væsentligeeksempler. Det er således svært at komme med en præcis afgrænsning af,hvad der er regelforenkling. Det er regelforenkling, når der fjernes specifikkeproceskrav og administrative byrder, så der frigøres tid til kerneopgaver.Men det er også regelforenkling, når der eksempelvis indføres regler, dertydeligt præciserer en arbejdsdeling og dermed fx forhindrer dobbeltregistre-ringer eller reducerer en risiko for, at kommunerne overkontrollerer for atvære ’på den sikre side’.Modernisering og forenkling af de regler, der gælder for kommuners og regi-oners virksomhed, er et centralt fokus for regeringen, og som det bl.a. frem-går af regeringsgrundlaget”Et Danmark, der står sammen”, er det regerin-
gens mål, at ”overflødige dokumentationskrav og uhensigtsmæssig statssty-ring skal erstattes af friere men forpligtende rammer for kommunerne”.Som eksempel her på er kommunerne på det sociale område blevet fritagetfor en række opgaver, som er blevet overført til Udbetaling Danmark. I densammenhæng er der også gennemført en række forenklinger af administra-tionen - fx er kommunerne blevet fritaget for at foretage udgiftsskøn på enrække ydelsesområder og fra at skulle anmelde forskudsrefusion til staten.Et andet eksempel er, at regeringen har ophævet kontanthjælpsloftet. Op-hævelse af kontanthjælpsloftet har været en administrativ lettelse i kommu-nen(og nu Udbetaling Danmark) i forhold til boligstøtteberegningen, idet derikke længere skal ske reduktion af boligstøtten.Pådagtilbudsområdet er den kommunale pligt til at udarbejde plan for kom-munens mål og rammer for sprogvurderinger og sprogstimulering ophævet.Endvidere kan nævnesforenklingen af kommunalbestyrelsens tilrettelæggel-se af borgernes frie valg af leverandør af hjemmehjælp og fritvalgsbevis.Forslaget har medført, at særreglerne om, hvordan kommunerne skal skabegrundlag for borgerens frie valg, er blevet fjernet. Herved skal kommunernefremover alene følge de generelle udbudsretlige regler.Endelig kan nævnes, at regeringen på det sociale område i frikommune-sammenhæng afprøver en lang række forsøg. Det gælder bl.a. forsøg med,at kommunerne kan fastsættestandardiserede kriterier forud for anvendelseaf digital sagsbehandling samt forsøg med faste årlige tilskud på hjælpemid-delområdet frem for at skulle foretage en konkret og individuel vurdering afborgerens behov.
Annette Vilhelmsen
/ Dorte Bech Vizard