Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1394649_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 28. august 2014
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Ansvarlig: mim
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 31. juli 2014
følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds endelige svar på spørgsmål nr. 490 (SOU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Hjermind Dencker (DF).
Sagsnr. 2014-6638
Spørgsmål nr. 490:
”Kan ministeren bekræfte, at det altid er kommunen, der skal vurdere, om en
invalidepensionist, der fylder 65, er berettiget til at modtage ydelser udover
den almindelige folkepension?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at kommunen har pligt til at tilbyde borgeren en grundig
vejledning i forbindelse med, at borgeren overgår fra førtidspension til folke-
pension.
Borgere, der modtager førtidspension eller invaliditetsydelse, skal i modsæt-
ning til andre borgere, ikke ansøge om folkepension. De vil automatisk over-
gå til folkepension, når de når folkepensionsalderen. Udbetaling Danmark,
som udbetaler pensionen, har derfor pligt til at orientere kommunen forud for
borgerens overgang fra førtids- til folkepension med henblik på, at kommu-
nen kan vejlede borgeren i tilstrækkeligt omfang.
I forbindelse med vejledningen skal kommunen tage borgerens situation op
til vurdering både med hensyn til den fremtidige økonomi og et eventuelt
behov for praktisk og personlig hjælp, herunder hjælpemidler med videre.
Samtidig kan det være relevant at vurdere, om der er ret til eller behov for
andre ydelser og tillæg end selve folkepensionen.
Som eksempler på andre ydelser og tillæg kan nævnes helbredstillæg og
personligt tillæg, som kommunen efter ansøgning kan yde efter en konkret
vurdering af borgerens økonomiske forhold.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
I forbindelse med pensionsberegningen udregner Udbetaling Danmark også
borgerens personlige tillægsprocent, som har betydning for borgerens ret til
helbredstillæg, supplerende pensionsydelse (ældrecheck) og varmetillæg.
Kommunen lægger Udbetaling Danmarks afgørelse om opgørelse af formue
og den personlige tillægsprocent til grund ved vurderingen af, om borgeren
er berettiget til helbredstillæg. Hvis borgeren er særligt vanskeligt stillet øko-
nomisk, kan kommunen efter en konkret vurdering desuden yde et personligt
tillæg til dækning af rimelige og nødvendige udgifter, som borgeren ikke har
mulighed for at få dækket på anden vis.
Overordnet set kan man sige, at kommunen har kompetencen til at bevilge
de ydelser og tillæg, der kan ydes til folkepensionister på baggrund af en
individuel og konkret vurdering af borgerens (subjektive) forhold.
Derimod er det Udbetaling Danmark, der udbetaler pension og træffer afgø-
relse om de tillæg og ydelser, hvor berettigelsen beror på, at nogle objektive
betingelser er opfyldt. Som eksempler kan nævnes den supplerende pensi-
onsydelse (ældrecheck), varmetillæg og boligydelse.
Hvis kommunen har tilkendt bistands- eller plejetillæg til modtagere af før-
tidspension eller invaliditetsydelse efter reglerne om førtidspension fra før
2003, kan disse tillæg fortsat modtages efter overgang til folkepension så
længe betingelserne herfor er opfyldt. Det er kommunen, der vurderer, om
betingelserne fortsat er opfyldt, mens det er Udbetaling Danmark, der udbe-
taler tillæggene.
Endelig kan borgere, der har fået tilkendt førtidspension eller invaliditets-
ydelse med virkning fra før 1. januar 2002, og som umiddelbart inden folke-
pensionsalderen modtager førtidsbeløb, invaliditetsbeløb eller erhvervsudyg-
tighedsbeløb, bevare disse tillæg som 65- og 66-årige efter en særlig over-
gangsbestemmelse. Hvis borgeren er omfattet af overgangsbestemmelsen,
udbetaler Udbetaling Danmark tillæggene sammen med folkepensionen.
Manu Sareen
/ Bent Nielsen