Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1405494_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Dato: 7. oktober 2014
Tlf. 33 92 93 00
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 17. juli 2014
følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds endelige svar på spørgsmål nr. 485 (SOU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Sagsnr. 2014 - 6710
Spørgsmål nr. 485:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Jurist: Man glemmer de mandlige
tvangsarbejdere” bragt på www.dr.dk den 4. juli 2014 samt redegøre for,
hvilke initiativer der findes målrettet gruppen af tvangsarbejdere i Danmark -
både dem som, man mener, er handlede, og dem der ikke er, samt hvilke
initiativer ministeren planlægger på området.”
Svar:
Regeringen lægger stor vægt på at bekæmpe menneskehandel, og indsat-
sen går på tværs af en række forskellige myndigheder. Der er derfor indhen-
tet bidrag fra Beskæftigelsesministeriet og Justitsministeriet til besvarelsen
af dette spørgsmål.
”Handlingsplan til bekæmpelse af menneskehandel 2011-2014” danner
rammen for regeringens indsats imod menneskehandel. I handlingsplanen
fokuseres der blandt andet på personer handlet til tvangsarbejde. Center
Mod Menneskehandel (CMM) i Socialstyrelsen er ansvarlig for at sikre den
sociale indsats overfor ofre for menneskehandel og for at koordinere samar-
bejdet mellem sociale organisationer, myndigheder og andre relevante aktø-
rer.
I henhold til handlingsplanen kan ofre for menneskehandel få følgende til-
bud: Beskyttet opholdssted med pædagogisk støtte, fast kontaktperson fra
CMM, gratis juridisk bistand, gratis adgang til læge, jordemoder, tandlæge,
psykologhjælp eller anden sundhedsfremmende assistance og frivillig forbe-
redt hjemsendelse og støtte til reintegration i hjemlandet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
CMM indgår i et tæt samarbejde med forskellige offentlige organisationer og
NGO’er på området for at sikre en bred vifte af tilbud til ofrene. Konkret
sagsarbejde sker derfor ofte i samarbejde med forskellige NGO’er, der ar-
bejder med menneskehandel fx Pro Vest, Reden International, Hope Now og
Røde Kors.
CMM har ligeledes initieret samarbejdsfora med myndigheder som SKAT,
politi, Erhvervs- og Vækstministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Justitsmini-
steriet og Arbejdstilsynet. Derudover har CMM samarbejde med fagforenin-
ger og andre relevante aktører, der har fokus på tvangsarbejde i Danmark.
Der er endvidere oprettet en national referencegruppe og regionale referen-
cegrupper på menneskehandelsområdet, bl.a. med deltagelse af politi,
SKAT og fagforeninger, hvor der bl.a. er fokus på forholdene for udenland-
ske migrantarbejdere. Målene med dette arbejde er at skærpe fokus på og
samarbejde om at forebygge menneskehandel generelt, herunder menne-
skehandel til tvangsarbejde og at identificere og assistere de ofre, der måtte
være i Danmark.
Som et led i at forebygge menneskehandel, herunder menneskehandel til
tvangsarbejde og at identificere og hjælpe ofrene, står CMM bag forskellige
initiativer under regeringens handlingsplan til bekæmpelse af menneske-
handel. Disse aktiviteter dækker blandt andet:
Oplysningskampagne med vandreudstillingen; ”Det du ikke ser”, der
kører fra maj 2014-januar 2015. På udstillingen er der både cases
om menneskehandel til prostitution og menneskehandel til tvangsar-
bejde.
National hotline til ofre eller andre, der har mistanke om menneske-
handel.
Pjecen ”Bliver du udnyttet på din arbejdsplads”, udgivet på 9 forskel-
lige sprog.
Undervisning af fagpersoner og organisationer om menneskehandel.
Deltagelse i det internationale samarbejde: “Cooperate Social Re-
sponsibility (CSR) to Prevent Trafficking for Labour Exploitation”.
Herunder udvikling af guidelines på området - et oplysnings-, risiko-
styrings- og forebyggelsesværktøj for virksomheder.
Side-event på CSR Award oktober 2014, hvor guidelines til forebyg-
gelse af tvangsarbejde vil blive lanceret. Deltagerne er virksomhe-
der, arbejdsgiver- og brancheorganisationer.
Konference med fokus på menneskehandel til tvangsarbejde i efter-
året 2014. Deltagere er bl.a. beslutningstagere og repræsentanter
for arbejdsmarkedsparter og myndigheder involveret i regule-
ring/monitering af arbejdsmarkedet og NGO’er, der arbejder med
problemfeltet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
I 2012 udgav Socialstyrelsen rapporten ”Menneskehandel til tvangsarbejde i
Danmark? - Migrations - og arbejdsvilkår for en gruppe migrantarbejdere
beskæftiget i rengøringsbranchen, i den grønne sektor eller som au pair”. I
rapporten præsenteres konklusioner fra tre rapporter samt en tværgående
analyse af emneområdet menneskehandel til tvangsarbejde i Danmark.
Beskæftigelsesministeriet oplyser følgende:
”Arbejdstilsynet har i forbindelse med tilsynet på landets virksomheder en
generel forpligtelse til at indberette til andre myndigheder, såfremt de tilsyns-
førende bliver opmærksomme på forhold, der må antages at stride imod
andre myndigheders regler. Da tvangsarbejde er omfattet af straffeloven, vil
Arbejdstilsynet således kontakte politiet, hvis den tilsynsførende bliver op-
mærksom på forhold, der indikerer, at der er tale om tvangsarbejde.
Arbejdstilsynet har stort fokus på at finde indikationer på tvangsarbejde.
Arbejdstilsynet har indgået en samarbejdsaftale med Center mod Menne-
skehandel (CMM), Rigspolitiet, SKAT, Udlændingestyrelsen og Styrelsen for
Fastholdelse og Rekruttering i marts 2012, for at bidrage til, at flere ofre for
menneskehandel til tvangsarbejde identificeres og får støtte, at bagmænde-
ne retsforfølges, og at menneskehandel på danske arbejdspladser og i pri-
vate hjem forebygges.
I samarbejde med CMM har Arbejdstilsynet fået udarbejdet en række indika-
torer, som Arbejdstilsynet i forbindelse med det almindelige tilsyn anvender
til at identificere tilfælde af tvangsarbejde og/eller menneskehandel. Hvis
Arbejdstilsynet finder, at alvorligheden af indikatorerne er markant, så kan
der være tale om menneskehandel til tvangsarbejde, og i disse tilfælde kon-
takter Arbejdstilsynet politi og CMM og giver dem de relevante oplysninger.
I regi af FN’s Internationale Arbejdsorganisation, ILO, lykkedes det desuden
under dette års Arbejdskonference i Geneve at nå til enighed om en styrket
indsats mod afskaffelse af tvangsarbejde. Der blev således vedtaget en
protokol med en supplerende henstilling til ILO-konvention nr. 29 angående
tvunget og pligtmæssigt arbejde. Hensigten er at styrke forebyggelsen af
tvangsarbejde og beskyttelsen af arbejdstagere samt at give ofre adgang til
retsmidler, herunder kompensation. ILO-konvention nr. 29 er blandt ILO’s
mest ratificerede konventioner og er tillige en såkaldt kernekonvention med
status som menneskerettighed.
En enig dansk delegation, herunder med deltagelse fra arbejdsgiver- og
arbejdstagerside, stemte for vedtagelsen af de nye instrumenter. Herefter
skal en dansk ratifikation af protokollen overvejes, hvilket vil ske i samråd
med arbejdsmarkedets parter og i regi af det faste ILO-udvalg under Be-
skæftigelsesministeriet. I tilknytning hertil vil der ske en gennemgang af den
danske retstilstand.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Justitsministeriet oplyser følgende:
”Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet:
”Rigspolitiet skal indledningsvis generelt bemærke, at indsatsen mod men-
neskehandel er et prioriteret indsatsområde for politiet, og at politiet til sta-
dighed arbejder på at optimere indsatsen.
Indsatsen mod menneskehandel har således siden 2001 været et af de kri-
minalitetsområder, som er genstand for en systematisk og landsdækkende
politimæssig monitorering forankret i Rigspolitiets Nationale Efterforsknings-
center (NEC).
Med henblik på at kunne gennemføre en indsats, der er tilpasset de lokale
forhold og det lokale kriminalitetsbillede, har indsatsen mod menneskehan-
del siden 2011 været forankret i de enkelte politikredse med understøttelse
af Rigspolitiet.
I forhold til personer, som er handlet til tvangsarbejde, skal Rigspolitiet be-
mærke, at der siden 2009 har været et øget fokus på denne persongruppe,
og at samarbejdet mellem relevante parter, herunder politi, Center Mod
Menneskehandel (CMM), SKAT, Arbejdstilsynet, fagbevægelsen og bran-
cheorganisationer, som følge heraf er styrket. Der er således også et øget
fokus på denne persongruppe fra politiets side i forbindelse med f.eks. fair-
play-aktioner og social dumpingaktioner og i forbindelse med andre politifor-
retninger, hvor illegale udlændinge traditionelt træffes. Det bemærkes i den
forbindelse, at polititjenestemænd, som deltager i sådanne målrettede aktio-
ner, undervises i indikatorer på tvangsarbejde.
Rigspolitiet kan endvidere generelt oplyse, at når politiet møder en person,
som vurderes at være potentielt handlet – det være sig på gaden eller i for-
bindelse med en målrettet aktion – kontaktes CMM, som medvirker til at
identificere ofre for menneskehandel, og som koordinerer den sociale ind-
sats i forhold til identificerede ofre.
Det bemærkes i den forbindelse, at det følger af regeringens handlingsplan
til bekæmpelse af menneskehandel 2011-2014, at bl.a. personer, der er
handlet til tvangsarbejde, grundlæggende befinder sig i en sårbar situation,
hvor der kan være behov for støtte og vejledning, selv om de ikke umiddel-
bart kan identificeres som handlede. I tilfælde af tvivl om, hvorvidt en person
er handlet, skal tvivlen komme det mulige offer til gode, og den pågældende
skal have tilbud om støtte og hjælp.
Det følger videre af handlingsplanen, at ofre for menneskehandel skal have
klar besked om deres rettigheder og de tilbud og muligheder for hjælp og
bistand, som de har i Danmark. En person skal således have tilbud om støt-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
te og hjælp, hvis den pågældende betragtes som offer for menneskehandel,
uanset at der ikke måtte blive indledt nogen efterforskning mod bagmænde-
ne.
Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at Rigspolitiet i juni 2014 udsendte en
revideret vejledning til politikredsene vedrørende indsatsen mod menneske-
handel, som bl.a. indeholder en generel beskrivelse af indsatsområdet, her-
under i forhold til indikatorer på menneskehandel og myndighedssamarbej-
de, og politikredsenes opgaver i forbindelse med indsatsen.”
Justitsministeriet kan henholde sig til udtalelsen fra Rigspolitiet.
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at udlændingelovens bestemmelser om
beskyttelse af ofre for menneskehandel er kønsneutrale, og de gælder såle-
des både for mænd og kvinder.”
Det kan desuden bemærkes, at den eksisterende handlingsplan til bekæm-
pelse af menneskehandel udløber med udgangen af 2014. Som følge af
satspuljeaftalen for 2014 er der dog afsat en overgangsbevilling til at videre-
føre indsatsen i første halvår af 2015. Af satspuljeaftalen for 2014 fremgår
det også, at den fremtidige indsats mod menneskehandel skal drøftes ved
forhandlingerne om satspuljen for 2015.
Manu Sareen
/ Mette Kaae Hansen