Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1390331_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 6. august 2014
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Ansvarlig: sra
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 9. juli 2014
følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds endelige svar på spørgsmål nr. 471 (SOU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)
Sagsnr. 2014 - 5995
Spørgsmål nr. 471:
”Ministeren bedes kommentere artiklen ”Spark ham i hovedet, hvis han an-
griber” bragt i Ekstra Bladet den 9. juli 2014.”
Svar:
Anbragte børn og unge har ret til at blive behandlet med samme respekt og
omsorg som alle andre børn. Jeg vil derfor på det kraftigste lægge afstand
til, at personale på anbringelsesstederne taler om eller drøfter mulighederne
for at udøve vold mod anbragte børn og unge. Det gælder uanset, hvad
baggrunden er, og om samtalerne reelt fører til trusler eller konkrete over-
greb mod barnet eller den unge.
Det kræver et højt fagligt niveau at arbejde med anbragte børn og unge, der
har behov for særlig støtte og hjælp som følge af særlige sociale problemer
eller fysiske og psykiske funktionsnedsættelser. Børn og unge, der er an-
bragt udenfor hjemmet, har således ofte behov for en kompetent pædago-
gisk indsats, hvor personalet på anbringelsesstedet er i stand til også at
forebygge og håndtere eventuelle konflikter, uden at det fører til overgreb
mod barnet eller den unge. Dette er vigtigt af hensyn til barnet eller den un-
ges trivsel såvel som af hensyn til personalet. Det er således en vigtig opga-
ve for ledelsen af det enkelte tilbud at sikre, at den nødvendige faglighed og
omsorg for de enkelte børn og unge er til stede blandt medarbejderne på
stedet.
Endvidere bør det understreges, at kommunalbestyrelsen i den anbringende
kommune løbende skal føre personrettet tilsyn med det anbragte barn, der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
skal sikre, at hjælpen fortsat opfylder sit formål for det konkrete barn, jf. §
148, stk. 1.
Med tilsynsreformen, der trådte i kraft i januar i år, er der endvidere indført et
nyt, uafhængigt socialtilsyn. Socialtilsynet skal føre tilsyn med de enkelte
tilbud mindst én gang årligt, og det skal bl.a. påses, at tilbuddet har den for-
nødne kvalitet i henhold til 7 centralt fastsatte temaer (jf. den såkaldte kvali-
tetsmodel). Tilsynet skal herunder påse, om tilbuddet har den fornødne fag-
lighed i forhold til målgruppen, og om medarbejderne møder borgerne med
respekt for den enkelte borgers behov og retssikkerhed.
Dette driftsorienterede tilsyn er i vidt omfang baseret på dialog med tilbuddet
om udbedring af eventuelle forhold, som socialtilsynet vurderer, er utilstræk-
kelige eller uhensigtsmæssige. Hvis socialtilsynet får bestyrket mistanke om
bekymrende forhold på et tilsynsbesøg, kan det fx medføre påbud om at
rette op på forholdet, og der kan iværksættes et skærpet tilsyn med tilbud-
det. Socialtilsynet kan herefter tage stilling til, om tilbuddet fortsat opfylder
betingelserne for godkendelse, eller om godkendelsen må ophøre.
Endvidere er der med socialtilsynet indført en mulighed for, at borgere, pårø-
rende og medarbejdere m.fl. gennem den såkaldte ”whistleblower-ordning”
kan henvende sig anonymt til socialtilsynet, hvis de er bekymrede for eller
oplever, at børn og unge bliver svigtet på et døgntilbud.
Endelig kan jeg oplyse, at regeringen har nedsat et magtanvendelsesudvalg
i 2013, som bl.a. har til opgave at beskrive udfordringerne i relation til brug af
magt over for børn og unge. Udvalget vil således bl.a. skulle vurdere de
udfordringer, som eksisterer i forhold til udsatte børn og unge med udadrea-
gerende adfærd. Magtanvendelsesudvalget udarbejder en betænkning i
januar 2015, hvorefter jeg vil vurdere behovet for nye tiltag på området.
Manu Sareen
/ Lise Stidsen Vandahl