Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1402862_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Dato: 29. september 2014
Tlf. 33 92 93 00
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 1. juli 2014
følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds endelige svar på spørgsmål nr. 464 (SOU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Astrid Krag (S).
Sagsnr. 2014-5726
Spørgsmål nr. 464:
”Ministeren bedes oplyse, hvad de samlede omkostninger vil være, hvis der
indføres minimumsstandarder på det sociale område således, at kommu-
nerne som minimum skal yde en service svarende til halvdelen af gennem-
snittet henholdsvis gennemsnittet i dag på følgende områder:
a) indskrevne fra kommunerne pr. vægtet 65+ årig i alt på plejehjem, i pleje-
boliger til ældre, ældreboliger samt øvrige boliger for ældre,
b) antal visiterede hjemmehjælpstimer pr. uge pr. modtager,
c) andel 65+ årige (vægtet), der modtager varig hjemmehjælp,
d) antal botilbud for sindslidende og voksne handicappede pr. 18-64-årig
(betalingskommune) og
e) enhedsudgifter pr. botilbud for sindslidende og voksne handikappede jf.
KORA-rapporten "Kommunale serviceniveauer og produktivitet”.
Til beregning af udgifterne ønskes antaget at fordelingsnøglen til at opgøre
udgifterne til henholdsvis ældre og handicappede på landsplan lægges til
grund for, hvordan disse fordeler sig gennemsnitligt på tværs af kommuner.
Hvad angår handicappede ønskes modtagere af omfattende støtte efter
servicelovens § 85 svarende til botilbud efter servicelovens §§ 107-108 ude-
ladt af beregningsgrundlaget, såvel som det ønskes oplyst, hvad udgifterne
vil være samlet for støtte efter § 85, hvor data ikke er til rådighed til at adskil-
le udgifterne til botilbudslignende tilbud efter § 85 fra udgifter til øvrig støtte
efter § 85.”
Svar:
Kommunerne er forpligtet til at yde personlig hjælp og pleje til de borgere,
der har behov for det. Det kan enten ske i eget hjem eller, hvis borgerens
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
hjælpebehov er meget stort, ved at visitere borgeren til en plads i en plejebo-
lig. Der kan være forskel på kommunernes praksis for, hvornår der visiteres
til hjemmehjælp og plejebolig, og underspørgsmål a, b og c må derfor anta-
ges i et vist omfang at vedrøre den samme målgruppe. En forøgelse af an-
tallet af indskrevne i plejeboliger vil sandsynligvis medføre en nedgang i
antallet af hjemmehjælpsmodtagere og mængden af visiterede timer, da det
må antages, at de borgere, der i givet fald ville blive visiteret til en plejebolig,
har et sådant hjælpebehov, at de i forvejen modtager hjælp i egen bolig i et
ikke ubetydeligt omfang. Da der således er tale om overlappende ydelser,
skal de beregnede udgifter til underspørgsmål a, b og c ses isoleret og kan
ikke lægges sammen.
Det er i spørgsmålet angivet, at der skal tages udgangspunkt i fordelings-
nøglen til opgørelse af ældre- og handicapudgifterne. Da denne nøgle an-
vendes til at adskille udgifterne til borgere over og under 67 år, er det denne
aldersafgrænsning, der er anvendt i beregningerne. Det skal bemærkes, at
nøglen normalt kun anvendes til at beregne udgifterne til henholdsvis ældre-
og handicapområdet på landsplan, da der kan være stor forskel på udgifts-
fordelingen kommunerne imellem, f.eks. på grund af borgernes alderssam-
mensætning i de enkelte kommuner. Fordelingsnøglen er således udtryk for
en gennemsnitsbetragtning og giver ikke nødvendigvis et retvisende billede
af udgiftsfordelingen i de enkelte kommuner.
Endelig bemærkes det, at der ikke er indregnet eventuelle anlægsudgifter til
opførsel af ekstra plejeboliger, ligesom udgifter til eventuel øget administra-
tion i kommunerne som følge af flere ydelsesmodtagere ikke er medregnet.
Ad a) Indskrevne i plejeboliger mv.
I spørgsmålet er angivet, at der ønskes en beregning, der tager udgangs-
punkt i antallet af indskrevne på plejehjem, i plejeboliger til ældre, ældreboli-
ger, samt øvrige boliger til ældre. Der er imidlertid forskel på, hvilken type
hjælp, borgerne modtager i de forskellige boligformer. På plejehjem og i
plejeboliger (inkl. friplejeboliger) er der tilknyttet servicearealer og ansat per-
sonale, således at hjælp og pleje er en integreret del af opholdet, og borger-
ne har ikke mulighed for selv at vælge leverandøren af hjælpen. Ældreboli-
ger er derimod boliger, som på grund af deres indretning er særligt egnet til
ældre beboere, men hvor der ikke er tilknyttet fast personale. Den hjælp, der
eventuelt ydes i ældreboliger, er hjemmehjælp, som er uafhængig af modta-
gerens boligforhold, og som indgår i de statistikker og udgiftstal, der anven-
des ved besvarelsen af underspørgsmål b og c.
Ældreboliger er derfor udeladt af beregningerne, som tager udgangspunkt i
Danmarks Statistiks opgørelse over antallet af borgere over 67 år indskrevet
på plejehjem, i plejeboliger og friplejeboliger i 2013, vægtet efter aldersgrup-
per. For de kommuner, hvis gennemsnitlige indskrivningsfrekvens er lavere
end gennemsnittet, er den procentvise afvigelse herefter beregnet. Der er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
kun tre kommuner, hvis gennemsnitlige indskrivningsfrekvens er lavere end
halvdelen af gennemsnittet.
Kommunernes nuværende udgifter er opgjort som udgifterne i 2013 til ledel-
se og tværgående funktioner i plejehjem efter servicelovens § 192, og udgif-
terne til personlig og praktisk hjælp undtaget frit valg af leverandør, tværgå-
ende arbejdsopgaver og service i plejeboligbebyggelser samt en beregnet
andel af de udgifter, som vedrører pleje og omsorg, men som ikke kan hen-
føres direkte til enten hjemmehjælp eller plejeboliger. Udgifterne er opgjort til
i alt 15,6 mia. kr.
Hvis det forudsættes, at en forøgelse af antallet af indskrevne i plejeboliger
mv. medfører en tilsvarende stigning i udgifterne til hjælp og pleje i boliger-
ne, vil indførelse af en minimumsstandard svarende til halvdelen af den
gennemsnitlige indskrivningsfrekvens med udgangspunkt i ovenstående
forudsætninger medføre merudgifter på ca. 6 mio. kr. årligt. Indførelse af en
minimumsstandard svarende til den gennemsnitlige indskrivningsfrekvens vil
medføre merudgifter på ca. 1,2 mia. kr. årligt.
Ad b) Antal hjemmehjælpstimer pr. modtager
Danmarks Statistik har siden 2011 indsamlet statistik for leveret hjemme-
hjælp. Da denne statistik har en mere direkte sammenhæng til kommuner-
nes udgifter end statistikken for visiteret hjemmehjælp, er det statistikken for
leveret hjælp, der er anvendt i beregningerne.
Der er således taget udgangspunkt i Danmarks Statistiks opgørelse over det
gennemsnitlige antal leverede hjemmehjælpstimer til modtagere over 67 år
omfattet af frit valg af leverandør, vægtet efter aldersgrupper. I de tilfælde,
hvor kommunerne ikke har indberettet data for 2013, er data for 2012 eller
2011 anvendt. Enkelte kommuner har udelukkende indberettet data for an-
tallet af modtagere, der er visiteret til hjemmehjælp. For disse kommuner er
statistikken for visiterede hjemmehjælpstimer anvendt. For de kommuner,
hvis gennemsnitlige timeantal er lavere end gennemsnittet, er den procent-
vise afvigelse herefter beregnet. Der er ikke nogen kommuner, hvis gen-
nemsnitlige timetal er lavere end halvdelen af gennemsnittet.
Kommunernes nuværende udgifter er opgjort som udgifterne i 2013 til kom-
munale og private leverandører af personlig og praktisk hjælp omfattet af frit
valg af leverandør samt en beregnet andel af de udgifter, som vedrører pleje
og omsorg, men som ikke kan henføres direkte til enten hjemmehjælp eller
plejeboliger. Udgifterne er opgjort til i alt 11,3 mia. kr.
Hvis det forudsættes, at en forøgelse af antallet af hjemmehjælpstimer pr.
modtager medfører en tilsvarende stigning i udgifterne til hjemmehjælp, vil
indførelse af en minimumsstandard svarende til det gennemsnitlige timean-
tal med udgangspunkt i ovenstående forudsætninger medføre merudgifter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
på ca. 0,8 mia. kr. årligt. Det skal bemærkes, at koblingen af hjemmehjælp-
stal for 2011 og 2012 med udgiftstallet for 2013 for enkelte kommuner med-
fører en øget usikkerhed i beregningerne.
Ad c) Andel modtagere af hjemmehjælp
Også i denne beregning er der taget udgangspunkt i statistikken for leveret
hjemmehjælp, jf. ovenfor. Beregningerne er således foretaget på baggrund
af Danmarks Statistiks opgørelse over antallet af modtagere af hjemmehjælp
over 67 år omfattet af frit valg af leverandør, vægtet efter aldersgrupper. I de
tilfælde, hvor kommunerne ikke har indberettet data for 2013, er data for
2012 eller 2011 anvendt. Enkelte kommuner har udelukkende indberettet
data for antallet af modtagere, der er visiteret til hjemmehjælp. For disse
kommuner er statistikken for visiteret hjemmehjælp anvendt. For de kommu-
ner, hvis gennemsnitlige modtagerfrekvens er lavere end gennemsnittet, er
den procentvise afvigelse herefter beregnet. Der er ikke nogen kommuner,
hvis gennemsnitlige modtagerfrekvens er lavere end halvdelen af gennem-
snittet.
Kommunernes nuværende udgifter er opgjort som udgifterne i 2013 til kom-
munale og private leverandører af personlig og praktisk hjælp omfattet af frit
valg af leverandør samt en beregnet andel af de udgifter, som vedrører pleje
og omsorg, men som ikke kan henføres direkte til enten hjemmehjælp eller
plejeboliger. Udgifterne er opgjort til i alt 11,3 mia. kr.
Hvis det forudsættes, at en forøgelse af antallet af hjemmehjælpsmodtagere
medfører en tilsvarende stigning i udgifterne til hjemmehjælp, vil indførelse
af en minimumsstandard svarende til den gennemsnitlige modtagerfrekvens
med udgangspunkt i ovenstående forudsætninger medføre merudgifter på
ca. 0,8 mia. kr. årligt. Det skal bemærkes, at koblingen af hjemmehjælpstal
for 2011 og 2012 med udgiftstallet for 2013 for enkelte kommuner medfører
en øget usikkerhed i beregningerne.
Ad d) Antal botilbud pr. 18-64-årig og e) Enhedsudgifter pr. botilbud
Det er ikke muligt at foretage de ønskede beregninger, da de data om botil-
bud, som Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold har
adgang til via Danmarks Statistik, er fordelt på beliggenheds- og ikke beta-
lingskommune. Det er således ikke muligt at koble oplysningerne om antallet
af beboere med de enkelte kommuners udgifter til botilbud.
Manu Sareen
/ Anders Holbøll