Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1388940_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 23. juli 2014
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Ansvarlig: Rco
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 27. juni 2014
følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds endelige svar på spørgsmål nr. 463 (SOU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Andersen (V)
Sagsnr.2014-5612
Spørgsmål nr. 463:
”Hvordan vil ministeren sikre, at sagsbehandlingstiden for ankesager over-
holdes, og hvad vil konkret ministeren gøre, hvis sagsbehandlingstiden ikke
overholdes?”
Svar:
Ankestyrelsen overtog pr. 1. juli 2013 ansvaret for behandling af klager over
kommunale afgørelser fra de nu nedlagte 5 regionale beskæftigelsesanke-
nævn og 5 regionale sociale nævn. I den forbindelse overtog Ankestyrelsen
samtidig ca. 17.000 verserende sager fra de tidligere nævn, hvoraf flere
sager var mellem 6 til 12 måneder gamle. Ankestyrelsen nedsatte derfor den
2. september 2013 en task force, der målrettet arbejder på at få færdigbe-
handlet de verserende sager. Task force-indsatsen er en ekstraordinær res-
sourceindsats i Ankestyrelsen, som sker ud over den ressourceoverførsel,
der lå til grund for den politiske aftale om overførslen af de sociale nævn og
beskæftigelsesankenævnene til Ankestyrelsen.
Ankestyrelsen har herudover iværksat en række initiativer med henblik på at
nedsætte sagsbehandlingstiden. Ankestyrelsen gennemfører således lø-
bende analyser af sagsgangene på de forskellige fagområder med henblik
på at sikre ensartede sagsgange, så sagerne kan afvikles mest effektivt og
med bedst mulig kvalitet.
Behandlingen af klagesager indeholder mange arbejdsgange og sagsskridt.
Det drejer sig eksempelvis om indhentning af relevante akter fra kommuner-
ne, vurdering af oplysningsgrundlaget, indhentning af oplysninger fra en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
læge, partshøring af borgeren mv. Derfor anvender Ankestyrelsen såkaldte
LEAN-principper for at standardisere og forenkle arbejdsgangene. Forenk-
lingen af klagestrukturen betyder også, at principielle sager fremover kun
skal behandles én gang, hvorved praksis hurtigere kan afklares og blive
meldt ud til kommunerne.
Jeg har givet Ankestyrelsen mulighed for at styrelsen kan forøge sit forbrug
med op til 15 mio. kr. i 2015 ved at trække på opsparing. Det svarer til ca. 25
flere sagsbehandlere, og betyder, at Ankestyrelsen i 2015 vil kunne afslutte
op til cirka 5.000 sager mere end forventet.
Ankestyrelsen arbejder målrettet på at nedbringe sagsbehandlingstiden for
borgerne i implementeringsperioden frem mod 2016, så borgerne kan få en
hurtig afgørelse i deres sag.
Ministeriet følger løbende op på Ankestyrelsens sagsbehandlingstider, så
der hurtigt kan igangsættes yderligere tiltag, hvis det vurderes relevant.
Manu Sareen
/ Anders Holbøll