Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1388388_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 17. juli 2014
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Ansvarlig: CHHO
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 25. juni 2014
følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds endelige svar på spørgsmål nr. 456 (SOU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)
Sagsnr.2014 - 5563
Spørgsmål nr. 456:
”Er ministeren enig i, at der er eksempler, hvor det er åbenlyst formålsløst at
forsøge at udvikle arbejdsevnen hos nogle unge borgere, f.eks. hvis man har
gået i specialbørnehave og specialskole og har været fritaget for alle form-
krav i henhold til fælles mål, fordi man ikke kan præstere i forhold til disse
krav, og hvor Ungdommens Uddannelsesvejledning tilmed tilkendegiver, at
end ikke med omfattende massiv special- og social pædagogisk støtte vil
man kunne gennemføre et ordinært ungdomsuddannelsestilbud? Vil ministe-
ren desuden beskrive den personprofil, hvor det forekommer åbenlyst for-
målsløst at indstille vedkommende til et ressourceforløb, og det i stedet fore-
kommer åbenlyst indlysende at tilkende vedkommende førtidspension, dvs.
den personprofil, hvis sag kan betegnes som en ’glat sag’ ifbm. tilkendelse
af førtidspension?”
Svar:
Det fremgår direkte af det lovforslag, der udmønter reformen, at hvis det er
helt åbenbart, at arbejdsevnen er varigt nedsat og ikke kan forbedres ved
deltagelse i et ressourceforløb eller andre foranstaltninger, så kan kommu-
nen gå direkte til tilkendelse af førtidspension.
Som eksempler på sådanne situationer nævnes i lovforslagets bemærknin-
ger: ”Personer, der er så syge eller har så betydelige funktionsnedsættelser,
at det er helt åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen, skal
stadig kunne tilkendes førtidspension. Det kan fx være borgere med en be-
tydelig nedsat funktionsevne som følge af udviklingshæmning, personer med
en alvorlig hjerneskade eller en person med alvorlige lidelser, hvor de medi-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
cinske behandlingsmuligheder er udtømte eller udsigtsløse, og hvor progno-
sen er kort levetid, eller at sygdommen er hastigt accelererende.”
Som opfølgning på vedtagelsen af lovforslaget, der udmønter reformen af
fleksjob og førtidspension, udsendte ministeriet en vejledningsskrivelse -
skrivelse nr. 9623 af 20.december 2012 - hvoraf det fremgår at, ”Personer i
alderen 18 til 39 år kan dog tilkendes førtidspension, hvis det er dokumente-
ret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen er
varigt og væsentligt nedsat og ikke vil kunne forbedres”. Det fremgår ligele-
des af skrivelsen, at ”I kommunens vurdering, kan der i forhold til kravet om
nedsættelse af arbejdsevnen henses til hidtil gældende praksis for tilkendel-
se af førtidspension. Afgørelsen skal dog træffes under hensyn til de ændre-
de regler om aldersgrænser, deltagelse i ressourceforløb, timetal i fleksjob
m.v., samt til fremtidige praksis på området.”
I relation til de problemstillinger, der kan gøre sig gældende for unge, kan
jeg også henvise til, at det fremgår af vejledningen om førtidspension, at i de
tilfælde, hvor det er helt åbenbart, at en ung person skal have tilkendt før-
tidspension, når pågældende fylder 18 år, så bør kommunen påbegynde
behandling af en sag om førtidspension, således at afgørelsen kan være
truffet og udbetalingen af pension kan ske med virkning fra det fyldte 18. år.
Det er kommunen, der skal foretage et konkret skøn i den enkelte sag på
grundlag af den dokumentation, der er indhentet, herunder de oplysninger
om funktionsevnenedsættelse og behandlingsmuligheder der foreligger.
Manu Sareen
/ Bent Nielsen