Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1411487_0001.png
Folketingets Socialudvalg
23. oktober 2014
”Ministeren bedes redegøre for lovligheden eller ulovligheden af, at der kommu-
nalt oprettes såkaldte transitrum, hvor udenlandske hjemløse tilbydes overnat-
ning og oplysning, vejledning og hjælp til hjemrejse, og ministeren bedes ekspli-
cit redegøre for hjemlen for dennes konklusion”
Det er en betingelse for at benytte et tilbud efter serviceloven, at man har lovligt
ophold her i landet, jf. servicelovens § 2. For at opnå støtte efter serviceloven,
skal der ud over det lovlige ophold her i landet, ifølge lovens sigte og formål,
også være et særligt behov, der følger af nedsat psykisk eller psykisk funktions-
evne eller skyldes særlige sociale problemer.
I forhold til reglerne på udlændingeområdet har Ministeriet for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale Forhold indhentet bidrag fra Justitsministeriet, der oplyser
følgende:
”Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der er tale om hjemløse
udlændinge, der skal udrejse og dermed ikke opholder sig lovligt i Danmark.
Efter udlændingelovens § 30, stk. 1, skal udlændinge, der ikke har ret til at op-
holde sig her i landet, udrejse af landet.
Den der forsætligt bistår en udlænding med ulovligt at opholde sig her i landet,
straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år, jf. udlændingelovens § 59, stk. 7, nr.
2.
Det er Justitsministeriets vurdering, at den, der stiller husrum til rådighed for en
udlænding med ulovligt ophold her i landet, er omfattet af udlændingelovens §
59, stk. 7, nr. 2.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Manu Sareen
/ Johanne Lykke Aggergaard