Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:10. december 2013
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgsbrev af8. november
2013følger hermed social-, børne- ogintegrationsministerens endeli-
gesvar på spørgsmål nr.45(SOU Alm. del
).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL)
Sagsnr.2013-8052
Spørgsmål nr. 45:
”Kan ministeren oplyse, hvilke konsekvenser det har for en borgers visitati-on, hvisden er baseret på fejlagtige oplysninger fra Tilbudsportalen?”
Svar:
Efter § 1 i bekendtgørelse om Tilbudsportalen samt om godkendelse af ogtilsyn med visse private tilbud er formålet med Tilbudsportalen bl.a. at styrkeoverblikket og forbedre planlægningsgrundlaget for de tilbud, der er omfattetaf bekendtgørelsen, og at styrke grundlaget for valg af konkrete tilbud til denenkelte borger.Oplysningerne på Tilbudsportalen er dermed et hjælperedskab for denkommunale visitation. Bestemmende for den indsats, som borgeren har kravpå,er den afgørelse, som kommunalbestyrelsen har truffet i forhold til denenkelte borger på baggrund af en individuel og konkret vurdering af dennesbehov for hjælp og støtte, herunder behovet for en boform, der kræver for-udgående kommunal visitation.Hvis en borger bliver visiteret til et tilbud, som ikke kan yde den hjælp ogstøtte, som kommunen har truffet afgørelse om i forhold til borgeren, skalkommunen sørge for, at borgeren modtager hjælpen på anden vis.Efter Tilsynsreformens ikrafttræden den 1. januar 2014bliver flere typer aftilbud, som ikke er omfattet af krav om godkendelse i dag, omfattet af social-tilsynenes ansvar for godkendelse og tilsyn, herunder tilbud efter servicelo-vens § 108. Samtidig vil godkendelse af og tilsyn med de fleste typer af til-
2
bud efter serviceloven fremover skulle foretages af5 socialtilsyn efter ensar-tede, centralt fastsatte retningslinjer i stedet for af 98 kommuner med dereshver deres praksis.I forbindelse med godkendelsen af det enkelte tilbud vil oplysningerne omtilbuddet blive indberettet til Tilbudsportalen. Dette vil således ske på de 5socialtilsyns ansvar og på baggrund af den viden, socialtilsynene har fåetom tilbuddet fra godkendelsesprocessen.I forbindelse med godkendelsesprocessen og den samtidige registrering påTilbudsportalen vil socialtilsynet skulle være opmærksom på, om tilbuddetsjuridiske grundlag er korrekt angivet.Samlet set vil der med tilsynsreformen ske en opkvalificering af godkendel-sesprocessen og af indberetningerne til Tilbudsportalen, som bl.a. skal givekommunerne et mere retvisende og mere oplysende grundlag for at vælgetilbud til den konkrete borger. Det nye regelsæt, som følger af tilsynsrefor-men, vil blive understøttet af den systemmæssig opgradering af Tilbudspor-talen.Der henvises i øvrigt til besvarelsen af SOU alm. del spørgsmål nr. 44.
Annette Vilhelmsen
/ Dorte Bech Vizard