Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1388138_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 16. juli 2014
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Ansvarlig: [initialer]
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 19. juni 2014
følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds endelige svar på spørgsmål nr. 438 (SOU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF)
Sagsnr.2014 - 5605
Spørgsmål nr. 438:
”Vil ministeren give sin vurdering af, om der er et hul i lov om retssikkerhed
på det sociale område, jf. § 5a, i forhold til, at kommunerne har handlepligt
ved udsættelser børnefamilier, socialt anviste indenfor 12 måneder og bor-
gere, kommunen kender i forvejen, men udelukkende overfor disse grupper
af borgere, og i alle øvrige tilfælde kan kommunerne nøjes med et brev til
den berørte lejer med opfordring til at kontakte kommunen? Kunne ministe-
ren i den sammenhæng overveje at indføre en utvetydig opsøgende handle-
pligt for kommunerne i alle udsættelsessager? ”
Svar:
I § 5a, stk. 1, i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
er fastsat, at kommunalbestyrelsen straks skal behandle spørgsmål om
hjælp, jf. § 5, når kommunen modtager fogedrettens underretning om, at en
borger udsættes af et beboelseslejemål, og der er børn eller unge under 18
år i husstanden, eller kommunen er i besiddelse af oplysninger om borgeren,
som sandsynliggør, at borgeren har behov for hjælp. Tilsvarende gælder,
når kommunen modtager en boligorganisations underretning om, at en an-
modning om en borger udsættes af et lejemål på grund af betalingsmislig-
holdelse indgives til fogedretten..
De tilfælde, hvor kommunen efter § 5a, stk. 1, straks af egen drift skal fore-
tage en helhedsvurdering af borgerens behov for hjælp, er dels de tilfælde,
hvor der er børn eller unge under 18 år i husstanden, og kommunen derfor
har tilsynspligt jf. servicelovens § 146, og dels de tilfælde, hvor kommunen
ved modtagelsen af underretningen er i besiddelse af oplysninger, der sand-
synliggør, at borgeren har behov for hjælp i forbindelse med udsættelsessa-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
gen. Der kan eksempelvis være tale om en borger, som modtager personlig
og praktisk hjælp på grund af en demensdiagnose, eller en borger med en
sindslidelse, som har støtte- og kontaktperson.
Bestemmelsen indebærer, at kommunen straks efter modtagelsen af en
underretning fra boligorganisationen eller fra fogedretten skal genvurdere
borgerens ret til hjælp efter den sociale lovgivning. Kommunen skal vurdere
borgerens behov for hjælp ud fra de oplysninger om borgeren, som kommu-
nen er i besiddelse af. Hvis kommunen vurderer, at borgeren har brug for
rådgivning eller anden hjælp efter den sociale lovgivning, iværksættes råd-
givningen eller kommunen træffer afgørelser om tilbud om hjælp.
I forhold til børnefamilier skal kommunen vurdere, om udsættelsen er tegn
på, at der er andre problemer i familien, som kan give anledning til at iværk-
sætte et eller flere initiativer efter reglerne om særlig støttet til børn og unge.
I andre situationer end de nævnte har kommunen også en handlepligt, når
kommunen modtager en underretning fra fogedretten eller boligorganisatio-
nen som anført. Kommunen skal i disse tilfælde efter § 5 a, stk. 5, straks
rette henvendelse til den pågældende lejer og underrette om muligheden for
at kontakte kommunen med henblik på behandling af spørgsmål om hjælp.
Der er ikke fastsat regler om, hvordan kommunens henvendelse til lejeren
skal foretages. Det kan altså også ske på anden måde end ved et brev, hvis
kommunen vurderer, at lejeren bedre kan kontaktes på anden måde.
Kommunen ville i disse tilfælde typisk ikke, før lejeren kontakter kommunen,
være i besiddelse af oplysninger, der kan danne grundlag for en afgørelse
om, hvorvidt lejeren har ret til hjælp i forbindelse med udsættelsessagen.
Hvis lejeren kontakter kommunen og søger om hjælp, er kommunen imidler-
tid også i disse tilfælde forpligtet til at foretage en helhedsvurdering af beho-
vet for hjælp efter den sociale lovgivning, jf. retssikkerhedslovens § 5.
På den baggrund finder jeg ikke grundlag for at ændre reglerne.
Manu Sareen
/ Dorte Bech Vizard