Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1388151_0001.png
Socialministeriet
Økonomisk Statistisk kontor
J.nr. 20-340
kah/kga
Punkt 91
3. april 2002
Revideret DUT-notat
om
L 130 lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område og lov om individuel boligstøtte
(Frit valg af leverandør af personlig og praktisk hjælp m.v.)
Regeringen har fremsat forslag om lov om ændring af lov om social service,
lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om indi-
viduel boligstøtte, der er et led i udmøntningen af den del af aftalen om finans-
loven for 2002 mellem regeringen og Dansk Folkeparti, som vedrører bedre
omsorg og frit valg for ældre.
Det er aftalt med Kommunernes Landsforening, at kommunerne får 0,5 mia. kr.
til fordeling i 2002 og 2003 efter en demografisk nøgle for udgiftsbehovene på
ældreområdet til gennemførelsen af initiativer om valgmuligheder vedrørende
hjemmehjælp og fri og fleksibel hjemmehjælp samt til ældreområdet i øvrigt.
Fordelingsnøglen fra 2004 og frem drøftes i forbindelse med den planlagte
udligningsreform. Der er enighed om, at lovforslaget ikke giver grundlag for
yderligere krav i henhold til DUT-princippet.
Såfremt det endelige forslag om frit valg mv. afviger fra forståelsen mellem
regeringen og KL af 26. februar 2002, forbeholder KL sig dog ret til at rejse
eventuelle DUT-spørgsmål i forlængelse heraf.
Forslaget indeholder følgende elementer:
Frit leverandørvalg
Erstatningshjælp
Frit valg til plejehjem, plejebolig m.v., som omfatter
o
Frit valg indenfor og på tværs af kommunegrænserne af amts-
kommunale botilbud efter § 92 i lov om social service eller
plejehjem eller beskyttede boliger efter § 140 i lov om social
service.
o
Ret til at ægtefæller, samlevende eller registrerede partnere kan
blive boende sammen, når den ene bliver visiteret til amts-
kommunalt botilbud efter § 92 i lov om social service eller ple-
jehjem eller beskyttet bolig efter § 140 i lov om social service,
herunder at den efterlevende har ret til at blive boende.
Øget fleksibilitet i hjemmehjælpen
Side 1 af
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det skal bemærkes, at amtskommunerne ikke er omfattet af §§ 75 a-d om frit
leverandørvalg, erstatningshjælp og øget fleksibilitet i hjemmehjælpen, jf. § 81.
Forslaget forventes at træde i kraft den 1. juli 2002.
Eventuelle økonomiske og administrative konsekvenser af lovforslaget forud-
sættes afholdt indenfor den samlede ramme på 0,5 mia. kr.
Eventuelle økonomiske og administrative konsekvenser af lovforslagets be-
myndigelsesbestemmelser (§ 75 c, stk. 7 og § 75 d stk. 3) samt de bekendtgø-
relsesændringer, der er afledt af lovforslaget, forudsættes ligeledes afholdt in-
denfor den samlede ramme.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med det lovforslag, der samtidig er frem-
sat af økonomi- og erhvervsministeren (L 119 "Forslag til lov om ændring af
lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v., lov om boliger
for ældre og personer med handicap og lov om boligbyggeri (Frit valg af æl-
dreboliger m.v. og bedre vilkår for selvejende ældreboliginstitutioner)").
Eventuelle økonomiske og administrative konsekvenser af den del af dette lov-
forslag, der omhandler "frit valg af ældreboliger, herunder retten til at få sin
ægtefælle med", forudsættes ligeledes afholdt indenfor den samlede ramme på
0,5 mia. kr.
Frit valg indenfor og på tværs af kommunegrænser omfatter også personer i
amtskommunale boformer efter § 92, stk. 1 i lov om social service, jf. lov-
forslagets ændring af § 92, stk. 3. Samlet set medfører indførelsen af ordningen
om frit valg af bolig ikke behov for at etablere flere boliger. Det kan imidlertid
ikke afvises, at nogle amter, som følge af stigende efterspørgsel, vil opleve
øgede ventelister. Med forslaget tilsigtes der imidlertid ikke amtskommunale
merudgifter til øget byggeri af § 92-boformer. Derudover skal det bemærkes, at
amterne får mulighed for i særlige tilfælde at afvise at optage udefrakommende
borgere på venteliste.
Retten til frit valg omfatter også ret til at ægtefælle, samlevende eller registreret
partner kan flytte med ved flytning til en amtskommunal bolig efter § 92, stk.
1, jf. lovforslagets indførsel af § 92, stk. 4. Det kan heller ikke her afvises, at
nogle amter, som følge af stigende efterspørgsel efter egnede boliger, vil ople-
ve et pres på ventelisterne. Med lovforslaget tilsigtes der heller ikke i dette
tilfælde amtskommunale merudgifter til opførelse af § 92-boformer.
Samlet set skønnes lovforslaget dermed ikke at medføre øgede amtskommunale
udgifter.
Der er vedlagt bilag med beskrivelse af beregningerne, der ligger til grund for
udgiftskønnet for erstatningshjælp i lovforslaget.
Side 2 af
2