Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1383892_0001.png
Det talte ord gælder.
Tale til spørgsmål R og S
Spørgsmål R:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilke initiativer, herunder
eventuelle sanktionsmuligheder, ministeren overvejer for at komme sa-
ger om samværschikane til livs i forbindelse med konfliktfyldte skilsmis-
ser?”
Spørgsmål S:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan og hvornår ministe-
ren konkret vil gøre noget for at sikre, at det er barnets tarv, såvel på
kort som på lang sigt, der er i centrum, når Statsforvaltningen behandler
skilsmissesager, f.eks. i tilfælde hvor forældre chikanerer hinanden og
bl.a. bevidst forhaler sagsbehandlingen til skade for barnet, jf. den se-
neste tids fokus på emnet, f.eks. i TV2 udsendelsen ’Med
børnene som
våben’?”
Svar:
Tak for ordet.
Jeg bliver i spørgsmålene bedt om at redegøre for,
hvilke initiativer, herunder eventuelle sanktionsmulig-
heder, jeg overvejer, for at komme sager om sam-
værschikane til livs i forbindelse med konfliktfyldte
skilsmisser, og hvordan og hvornår jeg konkret vil gø-
re noget for at sikre, at det er barnets tarv, der er i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
centrum, når Statsforvaltningen behandler skilsmis-
sesager.
Jeg vil starte med at besvare spørgsmål nr. R om de
påtænkte initiativer, og så vil jeg besvare spørgsmål
S om, hvordan vi sikrer barnet i behandlingen af
skilsmissesager.
Som vi jo drøftede på vores møde den 28. maj, er mi-
nisteriet i samarbejde med Økonomi- og Indenrigsmi-
nisteriet i fuld gang med at se på en række tiltag, der
har som overordnet fokus at stramme op omkring de
forældre, der spekulerer i at trække tiden og chikane-
re den anden forælder.
Jeg noterede på vores møde, at der var bred enighed
om, at vi så vidt muligt skal gøre noget, og at der var
positive tilkendegivelser i forhold til de fremlagte
overvejelser om mulige initiativer. Jeg ser frem til vo-
res fortsatte drøftelser, og jeg håber, at det er muligt,
at vi sammen kan finde nogle gode løsninger.
Jeg kan i dag alene redegøre overordnet for de muli-
ge initiativers intentioner - som de også blev præsen-
teret for jer den 28. maj.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
De mulige initiativer tager afsæt i nogle af de mange
henvendelser, som jeg har fået fra foreninger og bor-
gere
og også i forslag fra Statsforvaltningen selv.
Det er vigtigt at sende et klart signal til de forældre,
som bevidst chikanerer. Et signal om, at det ikke kan
betale sig at prøve at holde barnet væk fra den anden
forælder uden grund. Det kan vi gøre ved at stille
nogle krav til forældrene og samtidig give Statsfor-
valtningen mulighed for at reagere, hvis de krav ikke
bliver mødt.
I har jo selv siddet med og lyttet til fremlæggelsen af
de forskellige mulige forslag, som bl.a. har fokus på
vigtigheden af, at der træffes hurtige afgørelser, når
kontakten mellem et barn og en forælder er afbrudt.
Der er også i de mulige initiativer et gennemgående
fokus på at begrænse forældres muligheder for at
chikanere den anden forælder gennem Statsforvalt-
ningens sagsbehandling. Det gælder bl.a. det store
antal møder, der aflyses i Statsforvaltningen, fordi
den ene forælder ikke møder op og de tilfælde, hvor
forældre gennem gentagne aflysninger af samvær, får
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
held med at holde barnet væk fra den anden forælder
i lange perioder.
Jeg vil også meget gerne fortsætte drøftelserne om,
hvad der kan gøres for at forebygge, at der er foræl-
dre, der kommer helt derud, hvor de her tiltag vil blive
nødvendige. For som jeg også sagde på samrådet
den 2. juni
er det ikke realistisk, at vi ad regulerin-
gens vej kan dæmme helt op for den slags sager. Vi
er nødt til også at anerkende den krise, som de her
forældre befinder sig i og hjælpe dem med igen at
finde et fælles fokus på deres barn.
Ministeriet og Økonomi- og Indenrigsministeriet ar-
bejder videre i forlængelse af vores sidste møde den
28. maj
også for at skabe de nødvendige rammer,
og jeg ser frem til at mødes med jer igen om det her.
Nu vil jeg gå over til besvarelsen af spørgsmål S, som
går på, hvordan og hvornår jeg konkret vil gøre noget
for at sikre, at det er barnets tarv, der er i centrum,
når Statsforvaltningen behandler skilsmissesager.
Det er vigtigt for mig at sige, at de overvejelser om
mulige initiativer, som vi har drøftet, skal ses i lyset af
intentionen bag forældreansvarsloven
nemlig at af-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
gørelser efter loven altid skal træffes ud fra hensynet
til barnets bedste, og at barnets perspektiv skal bely-
ses i hver enkelt sag.
De mulige initiativer bryder ikke med dette fokus, men
er i høj grad møntet på de situationer, hvor den ene
forælder chikanerer i et forsøg på at forhale sagsgan-
gen, og hvor der ikke er noget, der peger på, at fort-
sat kontakt med begge forældre ikke er til barnets
bedste.
I forhold til spørgsmålet er det vigtigt at holde sig for
øje, at der allerede i forældreansvarsloven er et helt
tydeligt fokus på, at løsninger og afgørelser afspejler
og har afsæt i det konkrete barn.
Titlen på loven, ”forældreanvarslov”, er med til at un-
derstrege et af lovens hovedprincipper, nemlig at et
barn har ret til to forældre. Det er altså ikke forældre-
ne, der er i fokus her
men barnet.
Derfor er et andet grundlæggende princip i loven, at
alle afgørelser skal træffes efter, hvad der er bedst for
barnet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Det lå således både i den politiske aftale ved tilblivel-
sen af loven og i aftalen ved evalueringen af loven, at
barnet skulle have den mest fremtrædende plads, og
det afspejler loven da også.
De overordnede intentioner er brudt ned og konkreti-
seret på forskellig vis i loven. Og jeg kan særligt
nævne, at der i forbindelse med evalueringen i 2012
blev taget stilling til vigtigheden af at inddrage barnet
men at dette også skal holdes over for vigtigheden
af, at barnet ikke får for meget ansvar og skærmes
mest muligt
også under en sagsbehandling.
I loven er det derfor helt grundlæggende, at barnets
perspektiv altid belyses i sagerne, men samtidig er
der også givet redskaber til, at barnet ikke evindeligt
skal være genstand for en sag i Statsforvaltningen.
Loven har f.eks. defineret, hvem af forældrene der
bestemmer hvad
og dette netop for at nedtrappe
mulige konflikter og skåne barnet.
Som nævnt var et af formålene med ændringen af lo-
ven i 2012 yderligere at styrke barnets position under
behandlingen af en forældreansvarssag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Det betyder konkret, at alle børnesamtaler i overens-
stemmelse med intentionerne bag forældreansvarslo-
ven afholdes af en børnesagkyndig, så barnet sikres
den nødvendige støtte under samtalen. Samtidig skal
forældrene forud for samtalen orienteres om, hvordan
samtalen afholdes, og hvilken betydning en sådan
samtale har for et barn. Formålet med det er, at for-
ældrene ikke ansvarliggør barnet.
Konkluderende vil jeg mene, at vi med lovgivningen
har det bedste afsæt for at sikre fokus på barnets
bedste. Intentionerne og beskrivelserne er til stede.
Men vi skal jo hele tiden arbejde med at udmønte
dem
og ændre praksis, hvis der er noget, der ikke
virker.
Jeg ved, at Statsforvaltningen arbejder med det fokus
og jeg vil som eksempel her
gerne nævne det ”Sær-
lige spor”,
hvor tunge samværssager får et helt sær-
ligt fokus med henblik på at skåne børn, der i den her
slags sager er særligt udsatte.
De mulige initiativer, som vi aktuelt drøfter, vil også
kunne være med til at sikre barnets bedste i de helt
tunge højkonfliktsager ved at støtte op om, at kontak-
ten mellem barnet og begge forældre bevares.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Afslutningsvis vil jeg gentage, hvad jeg sagde på
samrådet den 2. juni
nemlig at jeg synes, at vi over-
ordnet set har fået en rigtig god lovgivning
der med
intentioner om fokus på barnet og forældresamarbej-
de
understøtter den udvikling, der gennem de sidste
mange år har været på området.
Det har jo desværre ikke vist sig muligt at samle jer
allesammen til et nyt møde inden sommerferien, men
jeg vender tilbage og ser frem til vores fortsatte drøf-
telser. Jeg håber, at vi sammen kan finde nogle gode
løsninger, så vi i højere grad modvirker, at sagerne
spidser til. Vi skal gøre, hvad vi kan for at børn har
begge forældre i deres liv, og at de skærmes mest
muligt i de konfliktfyldte sager.
Tak for ordet.