Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1386845_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 7. juli 2014
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Ansvarlig: BGN
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 10. juni 2014
følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds endelige svar på spørgsmål nr. 411 (SOU alm. del).
Sagsnr.2014 - 5055
Spørgsmål nr. 411:
”Vil ministeren oplyse Statsforvaltningens mål mht. at besvare henvendelser
fra borgerne (f.eks. opgjort telefonisk, pr. mail, pr. brev)?”
Svar:
Jeg har tidligere ved brev af 18. juni 2014 oplyst, at jeg har bedt Økonomi-
og Indenrigsministeriet om bidrag til besvarelsen.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har nu oplyst følgende:
”Udgangspunktet ved opstilling af mål i Statsforvaltningernes resultat-
kontrakt for 2014 er, at målene omhandler gennemførslen af afgrænse-
de processer eller forløb fx gennemsnitlige sagsbehandlingstider for af-
sluttede sager, en kvalitetsmåling mv. Der er således ikke opstillet mål
for besvarelse af de enkelte parters løbende henvendelser i sagsbe-
handlingen.
Statsforvaltningen oplyser, at det er et internt mål at besvare henven-
delser fra borgere løbende. På forældreansvarsområdet er der fastsat
en intern frist på 7 dage, indenfor hvilken sagsbehandleren skal have
læst henvendelser fra borgere. Sagsbehandleren vurderer, hvorvidt
henvendelsen skal besvares særskilt, eller hvorvidt besvarelsen kan
ske i forbindelse med en parthøring, en afgørelse eller andet, som
Statsforvaltningen indenfor kort tid vil sende til borgeren.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Statsforvaltningen oplyser desuden, at der pt. er en telefonventetid på
ca. 8-9 min., og Statsforvaltningen arbejder på at nedbringe ventetiden.
Statsforvaltningen har derudover opstillet en opkaldsoversigt på hjem-
mesiden, så borgerne får mulighed for at ringe i perioder med færre op-
kald. Borgerne har ligeledes mulighed for at bestille et opkald, så Stats-
forvaltningen ringer borgeren op.
Endelig er Statsforvaltningen i gang med at afdække mulighederne for
live-chat og borgernes mulighed for at følge status for sin egen sag.”
Jeg kan henholde mig til svaret fra Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Manu Sareen
/ Malene Vestergaard