Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1311358_0001.png
1311358_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:10. december 2013
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgsbrev af8. november

2013følger hermed social-, børne- ogintegrationsministerens endeli-

gesvar på spørgsmål nr.41 (SOU Alm. del

).

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Stine Brix (EL)

Sagsnr.2013-8052

Spørgsmål nr. 41:

”Kan ministeren oplyse omfanget af Socialstyrelsens stikprøvekontrol medrigtigheden af de oplysninger, som kommunerne registrerer i Tilbudsportalenherunder, hvor mange kontroller der er gennemført siden Tilbudsportalensetablering i 2007, samt hvor mange påbud der er udstedt i den anledning?”

Svar:

Socialstyrelsen har til brug for besvarelsen oplyst følgende om omfanget afderes stikprøvekontroller:”Tilbudsportalen rummer kvalitative og kvantitative oplysninger om 4.400tilbud og 8.300 ydelser efter Serviceloven. Tilbud efter Serviceloven skalvære registreret i Tilbudsportalen for, at en kommune må visitere til det.Det er kommunernes og regionernes ansvar, at Tilbudsportalens oplysningerom tilbuddene er retvisende og opdaterede.Som supplement til kommunernes og regionernes ansvar for at sikre rigtig-heden af oplysningerne og i overensstemmelse med lovgivningen foretagerSocialstyrelsen stikprøvekontrol med oplysningernes validitet.Socialstyrelsen har i perioden 2007-2013 foretaget 7.981 stikprøvekontrollermed oplysninger om enkelt tilbud. Fokus og omfang af kontrollerne har væ-ret varierende. Fra kontrol med få udvalgte oplysninger om et tilbud til samt-lige oplysninger.Der er ikke udstedt påbud i forbindelse med kontrollerne.
2
I forlængelse af stikprøvekontrolfunktionen har Socialstyrelsen siden 2008tilbudt gratis undervisning til myndigheder med henblik på at sikre bedrekvalitet i de registrerede oplysninger. Myndighederne undervises i indberet-ning til Tilbudsportalen og i behandling af disse indberetninger.Endvidere opfordrer Socialstyrelsen brugere af Tilbudsportalen til at rettehenvendelse til styrelsen, såfremt man konstaterer at oplysningerne om ettilbud ikke er korrekte, ligesom styrelsen løbende arbejder på udvikle løsnin-ger, herunder it-løsninger, der kan understøtte bedre kvalitet i oplysninger-ne.”
Annette Vilhelmsen
/ Dorte Bech Vizard