Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1386830_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 7. juli 2014
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Ansvarlig: MJO
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 10. juni 2014
følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds endelige svar på spørgsmål nr. 406 (SOU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Vigsø Bagge (SF).
Sagsnr.2014 - 5476
Spørgsmål nr. 406:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 8/6-14 fra Marcus Vigilius
Brendstrup, København S, vedrørende det kommende åbne samråd i Soci-
aludvalget, den 18/6-14 om Statsforvaltningen og samværssager, jf. SOU
alm. del – bilag 252.”
Svar:
Henvendelsen, som jeg er bedt om at kommentere, forstår jeg sådan, at det
foreslås, at samvær, forældremyndighed og børnebidrag deles ligeligt mel-
lem forældrene ved en skilsmisse, og at et barns mistrivsel efter en skilsmis-
se skal behandles på samme måde som mistrivsel hos børn af samlevende
forælder, dvs. ikke i Statsforvaltningens regi.
Jeg kan oplyse, at der med forældreansvarsloven er fokus på, at familierne
kan finde egne og samlede løsninger på alle de problemer, der kan opstå
efter en samlivsophævelse.
Loven har medført en ændret tilgang til begrebet fælles forældremyndighed,
hvor det ikke kræves, at forældrene er enige om samtlige spørgsmål vedrø-
rende barnet. Det centrale er, at forældrene kan håndtere deres eventuelle
uenigheder på en sådan måde, at det ikke går ud over barnet.
Udgangspunktet er således allerede i dag, at forældrene ved en samlivsop-
hævelse bevarer den fælles forældremyndighed og dermed det fælles an-
svar for barnet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
I forhold til samvær er et grundlæggende princip i loven, at alle afgørelser
skal træffes efter, hvad der er bedst for barnet. Afgørelser om samvær træf-
fes ud fra en konkret vurdering af, hvad der er bedst for hvert enkelt barn,
bl.a. henset til barnets alder. Ved afgørelsen skal barnets perspektiv inddra-
ges enten ved samtale med barnet eller på anden måde, eksempelvis ind-
hentelse af oplysninger fra institution og skole eller ved forældrenes egne
oplysninger om barnet.
Ved evalueringen af loven i 2012 blev det tydeliggjort, at det afhænger af en
konkret vurdering, hvilken samværsordning der er bedst for barnet. Automa-
tiseret samvær ved samlivsophævelse, eksempelvis som en deleordning, vil
derfor være et opgør med intentionen bag forældreansvarsloven om konkre-
te afgørelser til bedste for det enkelte barn og inddragelse af barnets per-
spektiv.
Det følger af lov om børns forsørgelse, at forældre har pligt til at forsørge
deres børn. Hvis forældrene ikke bor sammen og har fælles forældremyn-
dighed, og har barnet boende nogenlunde lige meget, kan en forælder op-
fylde sin pligt til at forsørge barnet ved enten at betale for nogle af de ting,
barnet har brug for i sin dagligdag, eller ved at betale børnebidrag til den
forælder, hvor barnet har adresse.
Hvis forældrene har fælles forældremyndighed, og barnet bor lige meget
eller nogenlunde lige meget hos hver af forældrene, fastsætter Statsforvalt-
ningen i udgangspunktet ikke bidrag, men forældrene skal selv aftale, hvor-
dan forsørgelsen af barnet sker.
Manu Sareen
/ Malene Vestergaard