Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1381455_0001.png
Det talte ord gælder.
Tale til spørgsmål Q
Spørgsmål Q:
Vil ministeren redegøre for sin holdning til, om han lever
op til aftalen om forældreansvarsloven i forhold til, at der skulle gøres
en indsats for at nedbringe ventetiderne ved sagsbehandlingerne i
Statsforvaltningen, og vil ministeren give en status på, hvad ministeren i
øvrigt vil gøre for at leve op til intentionerne i forældreansvarsloven?”
Svar:
Tak for ordet.
Jeg bliver i spørgsmålet bedt om at redegøre for, om
jeg mener, at jeg lever op til den aftale, som er indgå-
et om forældreansvarsloven i forhold til, at der skulle
gøres en indsats for at nedbringe ventetiderne i Stats-
forvaltningen,
og
om jeg vil give en status på, hvad
jeg i øvrigt vil gøre for at leve op til intentionerne i
forældreansvarsloven.
Jeg vil gerne indlede med at sige, at det her er et om-
råde, som optager mig rigtigt meget. Den seneste tids
store bevågenhed på området viser også med al ty-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
delighed, hvor vigtigt det her er for store dele af den
danske befolkning.
Alle Folketingets partier indgik i 2006 en aftale om
forældreansvarsloven, og der var
både på davæ-
rende tidspunkt og igen i 2012, da ændringerne til lo-
ven lå klar
enighed om, at vi skulle følge loven og
dens udvikling løbende. På det seneste har vi da og-
så haft flere gode drøftelser, hvor jeg har orienteret
om status for loven, og vi har haft mulighed for at
drøfte mulige yderligere tiltag på området.
Et af de emner, der aktuelt stilles skarpt på, er Stats-
forvaltningens håndtering af sager om forældeansvar,
bl.a. Statsforvaltningens sagsbehandlingstider. Og
som vi lige har set det i flere tv-udsendelser, så er tid
generelt en vigtig faktor i de her sager
især når kon-
takten mellem barn og forælder er afbrudt.
Det er derfor noget, som jeg tager meget alvorligt.
Jeg er derfor også glad for, at der med strukturrefor-
men af Statsforvaltningen fra sommeren 2013 er ta-
get initiativer og sat gang i en udvikling, der skal ned-
bringe sagsbehandlingstiden. Det vil jeg vende tilbage
til.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Da et enigt Folketing i 2006 lagde et forslag frem til
en ny forældreansvarslov, var det med et ønske om
en grundlæggende ændring af området.
Vi har med forældreansvarsloven fået den gennem-
gående ændring af området, som vi ønskede os. Og
jeg synes, at vi overordnet set har fået en rigtig god
lovgivning
der med intentioner om fokus på barnet
og forældresamarbejde - understøtter den udvikling,
der gennem de sidste mange år har været på områ-
det. En udvikling som har gået i retning af at hjælpe
forældrene til selv at finde løsninger på deres proble-
mer.
Netop fordi der var tale om en så gennemgribende
ændring af et meget vigtigt område, blev det besluttet
at følge loven tæt. I 2011 kom resultaterne af en plan-
lagt evaluering af loven
en evaluering som blev
langt mere omfattende, end det oprindeligt var aftalt,
og som førte til ændringer af loven.
Blandt andet var der en meget omfattende gennem-
gang og belysning af de helt tunge og meget konflikt-
fyldte samværssager. Det betød, at vi efterfølgende
lavede et særligt spor, hvor de meget konfliktfyldte
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
sager nu har og får en særlig bevågenhed, og hvor
der arbejdes på tværs af fag og myndigheder.
Udover et fokus på de tunge og konfliktfyldte sam-
værssager berørte evalueringen også andre vigtige
temaer, som førte til tilpasninger i loven netop for at
sikre dens intentioner og virkning i praksis. Det er i
den politiske aftale understreget som en indgangs-
bøn, at begge forældre har et ansvar for barnet, selv-
om de ikke lever sammen, og at barnet har ret til, at
forældrene påtager sig dette fælles ansvar. Det næv-
nes i den forbindelse, at dét at kunne samarbejde er
et vigtigt element i at drage omsorg for barnet og
dermed en vigtig del forældreevnen. Dette fælles an-
svar nævnes som den helt overordnede rettesnor for
lovændringer på området.
Det er vigtigt at slå helt fast, at reformen af statsfor-
valtningerne havde det klare fokus at adressere de
udfordringer, statsforvaltningerne sloges med. Og det
var bl.a. for lange sagsbehandlingstider, ventetid og
manglende ensartethed i kvalitet og tilbud landet
over. Reformen var netop regeringens modtræk mod
de udfordringer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Det er en stor reform, når 5 myndigheder skal lægges
sammen til 1 myndighed, og den slags reformer skal
have tid til at virke. Reformen har bl.a. betydet ompla-
cering af medarbejdere og ansættelse af mange helt
nye medarbejdere. Der er sket store omlægninger af
sagsgange, og alt dette koster selvfølgelig på den
korte bane.
Men der arbejdes på sagen. Som nye initiativer kan
nævnes, at Statsforvaltningen har centraliseret de
understøttende funktioner. Der er én central journal,
et fælles call-center og én central enhed, der booker
møder og visiterer sagerne ind i det rigtige spor. At
centralisere disse ting er en videreudvikling af den
lean-tankegang, statsforvaltningerne længe havde
været i gang med inden reformen, og det sikrer over-
blik og styret ressourceanvendelse. Samtidig gør en
centraliseret visitation, at sagerne får den samme
ensartede behandling
at der gives de rigtige og de
samme tilbud til borgerne.
Samtidig har Statsforvaltningen taget initiativ til en
mere åben tilgang til omverdenens behov. Brugerun-
dersøgelser har ført til udvidede telefontider, og lø-
bende dialogmøder med alle interessenter skal sikre,
at der hele tiden er fokus på forbedringsmuligheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Der er heldigvis allerede positive tegn. I forhold til
sagsbehandlingstider kan jeg oplyse, at det lige nu
ser sådan ud, at Statsforvaltningen i samværssager
har en sagsbehandlingstid på ca. 11 uger, og at det i
bopæls- og forældremyndighedssager ligger på ca. 8
uger.
Kurven er ved at vende, og målet er selvfølgelig at
gøre det endnu bedre. Statsforvaltningen er selv me-
get opmærksom på det og ser løbende på, hvordan
sagsbehandlingen optimeres mest muligt, og res-
sourcerne anvendes bedst.
Mere generelt fortæller Statsforvaltningen os, at res-
sourcerne nu kan udnyttes bedre, og at der arbejdes
hårdt på at få en mere ensartet praksis på tværs af
landet, så kvaliteten i sagsbehandlingen vil blive den
samme uanset, hvor borgeren bor i landet.
Noget som er særligt vigtigt i de meget komplekse og
konfliktfyldte sager, hvor Statsforvaltningen nu i høje-
re grad kan tilbyde en tværfaglig indsats, så man hur-
tigt kan komme til bunds i det, forældrene siger og
gør. Alle skal derfor have de samme muligheder for
børnesagkyndig rådgivning og vejledning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Samtidig vil jeg gerne gøre opmærksom på, at vi jo
alle lige for tiden arbejder aktivt med en række initiati-
ver, der navnlig har fokus på de meget komplekse
sager. Som jeg ser det, vil de initiativer også føre til
en mere ressourceorienteret opgaveløsning i Stats-
forvaltningen og dermed en nedbringelse af sagsbe-
handlingstiden. Det oplagte eksempel er forslaget om
at indføre mødepligt i sagerne, hvor vi i dag ved, at op
mod ¼ af møderne aflyses. At stramme yderligere op
og give mulighed for og pligt til at træffe meget hurtige
midlertidige afgørelser vil klart også have effekt på
sagsbehandlingstiden.
Der er ingen tvivl om, at sagsbehandlingstid er afgø-
rende i de her sager, og at ventetiderne har været og
stadig er for lange. Men Statsforvaltningen arbejder i
kølvandet på reformen hårdt på at nedbringe bunker
og tid, og vi er på rette vej
også med nye kommen-
de initiativer. Jeg vil fortsat have meget fokus på, at vi
bliver på sporet, og at der sker tydelige forbedringer.
Som jeg nævnte før, var det med evalueringen af lo-
ven helt klart for os alle, at vi ønskede at fastholde en
intention om, at forældre påtager sig et fælles ansvar
for barnet
også efter et samlivsbrud. Dette var også
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
for at sende et signal til de trods alt rigtigt mange for-
ældre, der selv evner at finde løsninger og ikke invol-
verer myndighederne. Hvis man kigger mere konkret
på, hvilke intentioner der lå bag selve forældrean-
svarsloven i 2007 og evalueringen af denne i 2012,
så står formålet og intentionerne helt klart: Barnet har
ret til begge sine forældre
det er ikke forældrenes
ret til barnet, forældrene har et fælles ansvar for bar-
net
og
alle afgørelser skal træffes ud fra, hvad der er
bedst for barnet
og det vil sige, at barnets perspek-
tiv skal frem i alle sager
Dette blev med vedtagelsen af forældreansvarsloven
og ved evalueringen af loven brudt ned og konkretise-
ret på forskellig vis, men retningen er klar.
Når vi taler om samarbejdschikane, så var retningen
også klar ved lovændringen
der skulle gøres noget
mere i de sager. Og i lyset af den seneste debat skal
vi skal gøre endnu mere. Årsagen er åbenlys. At en
forælders adfærd kan forårsage, at den anden foræl-
ders kontakt til et barn afbrydes og måske ikke bliver
genetableret, er næsten ikke til at bære.
I medierne har vi kunnet følge en række konkrete sa-
ger, hvor forældre ikke kan samarbejde om den bed-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
ste løsning for deres barn, hvilket har haft store kon-
sekvenser
ikke mindst for de berørte børn.
Lad mig slå det helt fast; det er fuldstændigt uaccep-
tabelt, hvis man kan chikanere den anden forælder ud
af barnets liv
og at det efter sigende er kendt, hvor-
dan man helt praktisk udfører det, er decideret ry-
stende.
Systemet er også bekendt med, at der findes den
slags forældre, og forsøger at dæmme op for det efter
bedste evne inden for rammerne. Spørgsmålet er
selvfølgelig om der er mere, vi kan gøre, og om vi bør
give systemet andre redskaber.
Der er nok ingen tvivl om, at vi skal stramme op, hvor
vi kan. Måske vi i vores tilgang til de her sager skal
tænke anderledes
mere håndfast og stille større
krav til forældrene.
Som jeg lige kort nævnte før og også orienterede om
på vores møde den 28. maj er jeg i samarbejde med
økonomi- og indenrigsministeren i fuld gang med at
se på en række tiltag, der har som overordnet fokus
at stramme op omkring de forældre, der spekulerer i
at trække tiden og chikanere den anden forælder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Det er lovens ånd, at forældrene evner at samarbejde
og har et fælles ansvar, de skal løfte. Dermed er der
også lagt op til, at det kan få en konsekvens, hvis
man ikke løfter det ansvar.
Det er vigtigt, at de påstande, som forældrene kom-
mer med i de her sager, bliver undersøgt. Samtidig er
det også vigtigt, at det forhindres, at et barns kontakt
med en af sine forældre ødelægges på grund af chi-
kanøse beskyldninger eller chikanøs adfærd.
Myndighederne skal derfor handle hurtigt. I loven i
dag er det en vigtig del af forældreevnen, at man kan
samarbejde, og det er muligt at foretage undersøgel-
ser af en forælders evne til dette
hvilket kan og skal
ske tidligt i sagen.
Udover at se på, hvordan vi kan stramme op i forhold
til de forældre, der spekulerer i at trække tiden og på
den måde chikanerer den anden, så skal vi også ha-
ve fokus på, hvad der kan gøres for at forebygge, at
der er forældre, der kommer helt derud. Hvordan for-
ældre hjælpes til at bevare fokus på barnet og selv
kan finde en løsning. For som nævnt
det er ikke
realistisk, at vi ad reguleringens vej kan dæmme op
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
for den slags sager. Konflikter vil opstå, når familier
brydes, for følelserne er overdøvende for den enkelte.
Det er vigtigt, at vi i vores tilgang anerkender, at for-
ældre og børn befinder sig i en livskrise.
Afslutningsvis skal jeg bemærke, at jeg håber, det her
område fortsat vil være kendetegnet af brede gen-
nemtænkte politiske aftaler. Og jeg takker for de mø-
der, vi indtil videre har haft. De har været præget af
gode intentioner og målrettet arbejdsomhed i forhold
til at ville gøre en forskel for de involverede familier
og jo navnlig de involverede børn.
Tak for ordet.