Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1383916_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 25. juni 2014
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Ansvarlig: MSE
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 28. maj 2014
følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds endelige svar på spørgsmål nr. 395 (SOU alm. del).
Sagsnr. 2014-4715
Spørgsmål nr. 395:
”Vil
ministeren opliste de initiativer, ministeren har iværksat for at løse udfor-
dringerne med at nedbringe sagsbehandlingstiden i Ankestyrelsen, og vil
ministeren anerkende, at en del af disse udfordringer skyldes regeringens
omstrukturering?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at ministeriet har bevilget midler udover den ressourceover-
førsel, der lå til grund for den politiske aftale, til en ekstraordinær indsats til
afvikling af de mange gamle sager, Ankestyrelsen overtog fra nævnene.
Ministeriet har således bevilget 19,5 mio. kr. i perioden 2013-2015 til en
taskforce i Ankestyrelsen med henblik på afvikling af de ældste sager.
Som jeg også oplyste om på samrådet i Socialudvalget den 20. maj 2014,
har jeg besluttet, at der afsættes yderligere ressourcer til Ankestyrelsen til
forstærket indsats for at nedbringe sagsbehandlingstider på kommunale
klagesager på social- og beskæftigelsesområdet. Det indebærer, at Ankesty-
relsen kan forøge sit forbrug med op til 15 mio. kr. i 2015 ved at trække på
opsparing. Det svarer til ca. 25 flere sagsbehandlere og betyder, at Ankesty-
relsen i 2015 vil kunne afslutte cirka 5.000 sager mere end forventet.
Samtidig følger ministeriets departement løbende op på Ankestyrelsens
sagsbehandlingstider via Ankestyrelsens resultatkontrakt. Der følges op
hvert kvartal, så der hurtigt kan igangsættes tiltag i tilfælde af stigende sags-
behandlingstider. Samtidig er der løbende en tæt dialog og sparring med
Ankestyrelsen om de organisatoriske forhold og om effektiv udnyttelse af
ressourcerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Ankestyrelsen har desuden igangsat en række initiativer med henblik på at
nedbringe sagsbehandlingstiden.
Ankestyrelsen anvender LEAN principper i deres sagsbehandling. Formålet
med dette er at standardisere og forenkle arbejdsgangene i styrelsen, idet
sagsbehandlingen ofte indebærer flere sagsskridt.
Ankestyrelsen gennemfører desuden løbende sagsgangsanalyser på de
forskellige fagområder i styrelsen med henblik på at sikre ensartede ar-
bejdsgange, så sagerne kan afvikles mest effektivt og med bedst mulig kvali-
tet.
Samtidig gennemføres der i øjeblikket undersøgelser af alle styrelsens sager
for at få afdækket deres ressourcetræk med henblik på at sikre en optimal
medarbejderfordeling på de forskellige sagsområder.
Jeg ved derfor, at Ankestyrelsen arbejder målrettet på at nedbringe sagsbe-
handlingstiden.
Omstruktureringen har, som jeg også nævnte på samrådet, medført en mid-
lertidig produktionsnedgang i Ankestyrelsen på grund af medarbejderfrafald
og oplæring af flere nye medarbejdere. Dette har haft indflydelse på sags-
behandlingstiden i Ankestyrelsen.
Jeg forventer dog, at de initiativer, der allerede er igangsat og de ekstra
ressourcer til den forstærkede indsats i Ankestyrelsen, vil hjælpe til at ned-
bringe af sagsbehandlingstiderne i Ankestyrelsen.
Manu Sareen
/ Anders Holbøll