Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1378115_0001.png
Tale til spørgsmål M og O
DET TALTE ORD GÆLDER
Svar:
Tak for ordet.
Der er stillet to samrådsspørgsmål til mig om klage-
sager i Ankestyrelsen. Jeg vil først svare på spørgs-
mål M og derefter spørgsmål O.
I spørgsmål M bliver jeg spurgt til, hvilke initiativer jeg
vil tage for at nedbringe Ankestyrelsens sagsbehand-
lingstider i klagesager over afgørelser i kommunerne.
Jeg vil gerne indlede med at sige, at jeg er meget
opmærksom på, at sagsbehandlingstid har stor be-
tydning for den enkelte borger, der venter på en afgø-
relse i sin sag. Ikke mindst fordi de borgere, der kla-
ger til Ankestyrelsen, allerede har været igennem en
proces i kommunen. Det er vigtigt, at Ankestyrelsen
kan levere afgørelser, som er korrekte og med mindst
mulig ventetid for den enkelte borger. Det er derfor et
område, som jeg tager meget alvorligt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378115_0002.png
2
Og lad mig derfor også starte med at sige: Sagsbe-
handlingstiden i Ankestyrelsen i dag er for lang. Men
jeg mener samtidig, at der er taget initiativer og sat
gang i en udvikling, der vil nedbringe sagsbehand-
lingstiden i Ankestyrelsen. Det vil jeg vende tilbage til.
Som klageinstans på social- og beskæftigelsesområ-
det behandler Ankestyrelsen ca. 60.000 sager årligt
og det er lige fra sager om samvær på familieretsom-
rådet, underretningssager i forhold til børn og til ar-
bejdsskadesager.
I dette samråd handler det om klager over kommuna-
le sager primært på social- og beskæftigelsesområ-
det. Det er disse sager, jeg derfor vil fokusere på.
Ankestyrelsen har ikke tidligere behandlet et så stort
antal sager som nu. Stigningen i antallet af sager
skyldes, at Ankestyrelsen 1. juli 2013
som led i for-
enklingen af klagestrukturen
overtog opgaven med
at behandle alle klagesager på det social- og beskæf-
tigelsesmæssige område fra de sociale nævn og be-
skæftigelsesankenævn.
Formålet med forenklingen af klagestrukturen er dels
at håndtere de udfordringer, som statsforvaltningerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
stod over for med hensyn til organisering, voksende
sagsmængder og faldende bevillinger. Og dels at af-
hjælpe de ulemper for borgernes retssikkerhed, der
blev påpeget i det eksisterende klagesystem. Der var
blandt andet store forskelle i sagsbehandlingstiden og
sagsbehandlingspraksis fra region til region.
Baggrunden for forenklingen af klagestrukturen var
således et ønske om at forbedre retssikkerheden for
borgerne og gøre klagesystemet mere enkelt og ef-
fektivt.
Den nye struktur betyder, at vi vil få en mere ensartet
praksis på tværs af landet, når det handler om bor-
gersager, og at sagsbehandlingstiden og kvaliteten i
klagesagsbehandlingen vil blive den samme uanset,
hvor borgeren bor i landet.
Forenklingen af klagesagsbehandlingen skal også fø-
re til en kortere sagsbehandlingstid i forhold til sags-
behandlingstiden i de tidligere sociale nævn og be-
skæftigelsesankenævn. Sagsbehandlingstiden for
disse sager er 1. maj 8,6 måneder - inkl. den tid, sa-
gen har verseret ved nævnene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
I Ankestyrelsens resultatkontrakt for 2014 er målet, at
Ankestyrelsens sagsbehandlingstid skal ned på 4�½
måned i 2016, som er året, hvor det politiske forlig er
fuldt implementeret.
Målet om de 4 �½ måned i 2016 er fastsat ud fra, at en
lavere sagsbehandlingstid ikke kan realiseres fra den
ene dag til den anden, idet Ankestyrelsen har gen-
nemgået en større geografisk og organisatorisk om-
lægning. At nå en lavere sagsbehandlingstid vil derfor
helt naturligt tage noget tid.
Ankestyrelsen er godt i gang med implementeringen
af den forenklede klagestruktur. De gode intentioner
bag forenklingen af klagestrukturen er dog ikke slået
fuldt ud igennem endnu. Det skyldes primært to ting:
1. Ankestyrelsen overtog mange sager fra statsfor-
valtningerne
2. Der har været midlertidig produktionsnedgang
som følge af ændringen af organisationen
Ankestyrelsen overtog 1. juli 2013 ca. 17.000 verse-
rende sager fra de tidligere nævn, hvoraf mange var
mellem 6 og 12 måneder gamle. Det har selvsagt haft
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
en betydning for sagsbehandlingstiden, at man over-
tog et højt antal sager, der allerede var meget gamle.
Fusionen med de tidligere nævn betød også, at An-
kestyrelsen fra årsskiftet 2013-14 skulle samle med-
arbejdere, som før var fordelt 6 forskellige steder i
landet, på 2 lokaliteter i Aalborg og København. Man-
ge medarbejdere skulle skifte arbejdssted, og derfor
har en betydelig del af de hidtidige medarbejdere
valgt at sige deres job op.
Derfor har Ankestyrelsen haft en stor opgave med at
rekruttere nye medarbejdere
især i Aalborg. Anke-
styrelsen overtog ca. 180 årsværk fra de tidligere
nævn. Ankestyrelsen har dog foreløbigt rekrutteret ca.
60 årsværk for at kompensere for medarbejderfrafal-
det, men der har været og er fortsat et stort arbejde
med at oplære de mange nye medarbejdere.
Det medfører både, at der er en periode, hvor de nye
medarbejdere ikke er så produktive, og at en del af de
erfarne medarbejdere bruger tid på at oplære de nye.
Det betyder samlet set, at der afsluttes færre sager i
denne periode. Det har i sagens natur nogle konse-
kvenser, når man skal erstatte ca. 1/3 af medarbej-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378115_0006.png
6
derne og lære nye op. Og styrelsen vil den kommen-
de tid skulle rekruttere endnu flere nye medarbejdere.
Sagsbehandlingstiden påvirkes også af, at Ankesty-
relsen afvikler de ældste sager først. Det vil sige, at
Ankestyrelsen bestræber sig på at få afviklet alle de
sager, som Ankestyrelsen overtog den 1. juli 2013 fra
de tidligere nævn. Begge dele har været medvirkende
til stigende sagsbehandlingstider.
Sagsbehandlingstiden i Ankestyrelsen er i øjeblikket
ikke tilfredsstillende, og selvom Ankestyrelsen først
efter planen skal være i mål i 2016, så bekymrer det
mig naturligvis meget, at sagsbehandlingstiden på
nuværende tidspunkt ikke er tilfredsstillende.
Det er ikke tilfredsstillende, at der er borgere, der må
vente så længe, som de gør i dag, på en afgørelse,
som har stor betydning i deres daglige liv. Derfor har
Ankestyrelsen også taget en række initiativer, som
skal være med til at sikre, at borgerne kan få korrekte
afgørelser så hurtigt som muligt.
For det første har Ankestyrelsen nedsat en taskforce
med det ene formål at få nedbragt sagspuklen fra de
tidligere nævn. Det er altså en særskilt indsats rettet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378115_0007.png
7
mod de ældste sager. Taskforcen er finansieret af
særskilte midler fra Ministeriet for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale Forholds egen ramme. Midler,
der ligger udover den ressourceoverførsel, som lå til
grund for den politiske aftale om overførslen af de so-
ciale nævn og beskæftigelsesankenævnene til Anke-
styrelsen.
Taskforce-indsatsen er organiseret, så den udeluk-
kende består af erfarne medarbejdere, som kan ar-
bejde med en forhøjet produktivitet, da de afvikler
meget ensartede sager, og er undtaget fra almindeli-
ge vejlednings- og borgerbetjeningsopgaver.
Taskforce-indsatsen har medført, at Ankestyrelsen er
godt på vej i forhold til at nedbringe den sagspukkel,
styrelsen overtog den 1. juli 2013. Pr. 1. maj 2014 er
14.600 af de 17.000 sager afsluttet. Ankestyrelsen
forventer, at alle de verserende sager fra de tidligere
nævn er afsluttet inden 1. juli 2014.
For det andet gennemfører Ankestyrelsen løbende
analyser af sagsgangene på de forskellige fagområ-
der med henblik på at sikre ensartede sagsgange, så
sagerne kan afvikles mest effektivt og med bedst mu-
lig kvalitet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378115_0008.png
8
Behandlingen af klagesager indeholder mange ar-
bejdsgange og sagsskridt. Det drejer sig eksempelvis
om indhentning af relevante akter fra kommunerne,
vurdering af oplysningsgrundlaget, indhentning af op-
lysninger fra en læge, partshøring af borgeren mv.
Derfor anvender Ankestyrelsen såkaldte LEAN-
principper for at standardisere og forenkle arbejds-
gangene. LEAN er en metode til at undgå unødvendi-
ge ventetider.
Der kører et LEAN-inspireret forløb på Børne- og fa-
milieområdet med et eksternt konsulentfirma samt et
LEAN-forløb i forhold til Ankestyrelsens administrati-
onsfunktioner. Samtidig gennemføres der i øjeblikket
undersøgelser af alle sager for at få afdækket deres
ressourcetræk med det formål at sikre en optimal
medarbejderfordeling på de forskellige sagsområder.
For det tredje har forenklingen af klagestrukturen
medført, at principielle sager fremover kun skal be-
handles én gang. Det betyder en hurtigere behandling
af de principielle sager og dermed får kommunerne
også hurtigere kendskab til praksis gennem afgørel-
sen af principielle sager.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Og det betyder eksempelvis, at en borger, der ønsker
at klage over en kommunal afgørelse om tildeling af
et hjælpemiddel, nu kan klage direkte til Ankestyrel-
sen. Tidligere skulle borgeren klage til nævnet, og
først derefter, hvis sagen var principiel, kunne sagen
påklages til Ankestyrelsen.
Disse initiativer trækker i den rigtige retning. Men jeg
ønsker, at der skal ske yderligere tiltag. Jeg har derfor
netop anmodet Ankestyrelsen om at forstærke ind-
satsen for at nedbringe sagsbehandlingstiderne på de
kommunale klagesager med størst mulig effekt hur-
tigst muligt.
Det indebærer, at Ankestyrelsen kan forøge sit for-
brug med op til 15 mio. kr. i 2015 ved at trække på
opsparing. Det svarer til ca. 25 flere sagsbehandlere,
og betyder, at Ankestyrelsen i 2015 vil kunne afslutte
op til cirka 5.000 sager mere end forventet. Det er en
saltvandsindsprøjtning, der vil kunne gøre en reel for-
skel og løfte sagsproduktionen mærkbart.
Jeg har anmodet om, at denne styrkede indsats
igangsættes hurtigst muligt i 2014.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
I ministeriets departement følger vi løbende op på
Ankestyrelsens sagsbehandlingstider via den resul-
tatkontrakt, vi har med styrelsen. Der følges op hvert
kvartal, så der hurtigt kan igangsættes tiltag i tilfælde
af stigende sagsbehandlingstider. Samtidig er der lø-
bende en tæt dialog og sparing med Ankestyrelsen
om de organisatoriske forhold og om effektiv udnyt-
telse af ressourcerne.
Jeg kan også nævne, at dette er et emne, som Rigs-
revisionen interesserer sig for. Rigsrevisionen har den
10. januar 2014 indledt en større undersøgelse af re-
formen af Statsforvaltningen. Undersøgelsen vil hand-
le om sagsbehandlingstider for sager fra de tidligere
statsforvaltninger, dvs. familiesager, og de sager,
som er overgået til Ankestyrelsen fra de tidligere so-
ciale nævn og beskæftigelsesankenævn.
Folketingets Ombudsmand interesserer sig også for
Ankestyrelsens sagsbehandlingstider og har den 10.
marts 2014 anmodet om at blive holdt orienteret om,
hvordan det går med sagsbehandlingstiderne og af-
viklingen af de overflyttede sager.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
Jeg mener, at der er et stort og vigtigt fokus på sags-
behandlingstiderne både internt i Ankestyrelsen og
eksternt i omgivelserne omkring Ankestyrelsen.
Efter min opfattelse har Ankestyrelsen nu behov for
arbejdsro til at målrette sine ressourcer. Styrelsen
gennemgår en stor omstillingsproces, og det er klart,
at når man rykker et større antal personer rundt i lan-
det, så vil det få konsekvenser for arbejdet. Fusionen
har berørt hele organisationen og midlertidigt ført til
faldende produktivitet og dermed stigende sagsbe-
handlingstider.
Fokus må derfor være på at få sat produktiviteten i
Ankestyrelsen op igen. Det skal blandt andet ske ved,
at styrelsen bruger tid på den fornødne oplæring og
kompetenceudvikling af medarbejderne.
Jeg er overbevist om, at der med de initiativer, der al-
lerede er igangsat og de ekstra ressourcer til en for-
stærkede indsats i Ankestyrelsen, vil ske en markant-
nedbringelse af sagsbehandlingstiderne.
Ministeriets departement vil følge udviklingen tæt og
tage yderligere initiativ hvis nødvendigt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
Forenklingen af klagesystemet trådte i kraft for et lille
år siden og Ankestyrelsen er godt i gang med imple-
menteringen, men der er behov for lidt tålmodighed i
forhold til at høste frugterne af forenklingen.
Nu vil jeg gå over til mit svar på spørgsmål O, hvor
jeg bliver spurgt, hvordan jeg vil sikre, at mennesker,
der ikke har forbedret deres funktionsevne, ikke
kommer til at mangle hjælp i deres dagligdag, mens
deres klage behandles i Ankestyrelsen.
Som jeg netop har redgjort for, er vi i gang med at
nedbringe sagsbehandlingstiden for klagesager i An-
kestyrelsen, så de borgere, der klager, kan få en af-
gørelse i deres sag inden for en rimelig tid.
Når det er sagt, må jeg også sige, at der altid vil gå
en vis tid, fra en borger klager, til borgeren får sin af-
gørelse.
Og i den tid er det som udgangspunkt kommunens
afgørelse, der gælder. Hvis kommunen har truffet af-
gørelse om ændring af en ydelse, får borgeren derfor
den ændrede ydelse, mens klagen behandles. Det
gælder, uanset om kommunens afgørelse skyldes
ændringer i borgerens forhold.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Sådan er vilkårene i klagesystemet, selv om det kan
opleves frustrerende for den borger, der har fået ned-
sat en ydelse af kommunen.
Udgangspunktet er jo imidlertid ikke, at kommunerne
fra den ene dag til den anden stopper al hjælp til en
borger med massive hjælpebehov. Ofte vil det være
sådan, at borgeren får mindre hjælp eller får en an-
den hjælp. Hvis en kommune træffer afgørelse om, at
en borger ikke længere skal have BPA, kan den f.eks.
samtidig træffe afgørelse om, at borgeren skal have
personlig og praktisk hjælp efter servicelovens § 83.
Ankestyrelsen kan efter begæring tillægge opsætten-
de virkning af en klage over en afgørelse om botilbud
efter servicelovens kapitel 20. Det betyder, at Anke-
styrelsen f.eks. kan beslutte, at en kommunes afgø-
relse om ophør af retten til at bo i et botilbud ikke får
virkning for borgeren, før Ankestyrelsen har taget stil-
ling til, om kommunens afgørelse er rigtig.
Herudover kan en kommune selv eller Ankestyrelsen
helt undtagelsesvis tillægge en konkret klage opsæt-
tende virkning, hvis den har vidtrækkende konse-
kvenser, som ikke eller kun vanskeligt lader sig gen-
oprette.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378115_0014.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
Kommunerne skal træffe lovlige og forståelige afgø-
relser. Og målsætningen er, at de rigtige afgørelser
træffes i første omgang, så borgerne ikke behøver at
klage.
Når borgeren får den rigtige afgørelse med det sam-
me, behøver borgeren ikke at klage for at få den rigti-
ge ydelse.
Og når afgørelsen og baggrunden for den er klar og
forståelig, behøver borgeren ikke at være i tvivl om
afgørelsen.
Derfor har der i de senere år været arbejdet på at un-
derstøtte den kommunale sagsbehandling på det so-
ciale område og udbrede viden om korrekt praksis og
anbefalinger på områder, hvor der viser sig tvivl eller
usikkerhed om, hvad der gælder.
Ankestyrelsen har f.eks. i 2012 etableret en juridisk
hotline på sin hjemmeside, hvor kommunale sagsbe-
handlere kan få juridisk vejledning.
Ankestyrelsen har forbedret sine principafgørelser
med vægt på at tydeliggøre rækkevidden og betyd-
ningen af de enkelte principafgørelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
Som nævnt tidligere har forenklingen af klagestruktu-
ren samtidig medført, at principielle sager nu kun skal
behandles én gang, hvilket betyder en hurtigere be-
handling af de principielle sager og hermed hurtigere
afklaring af praksis.
KL og ministeriet har i samarbejde udviklet voksenud-
redningsmetoden, som er et sagsbehandlingsværktøj
på handicap- og udsatteområdet for voksne. Metoden
understøtter sagsbehandleren i at komme igennem
alle væsentlige sagsbehandlingsskridt, så der kom-
mer færre fejl i afgørelserne.
Metoden understøtter også sagsoplysningen, så der
kan træffes bedre og mere målrettede afgørelser og
iværksættes mere målrettede indsatser. Der er stor
interesse for metoden i kommunerne, og der arbejdes
på at udbrede it-understøttelse af metoden.
Der gennemføres løbende formidlingsprojekter og
praksisundersøgelse og gives anbefalinger til kom-
munerne, der kan styrke sagsbehandlingen.
Jeg kan f.eks. nævne Ankestyrelsens nylige anbefa-
linger til kommunerne om skriftlige og begrundede af-
gørelser, der redegør for både det kommunale ser-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
viceniveau og de faktiske forhold, der ligger til grund
for afgørelsen. Derved styrkes borgernes muligheder
for at forstå, hvilke forhold og hensyn der har været
udslagsgivende for vurderingen i sagen og for udfal-
det af afgørelsen.
Hvis vi kan blive bedre på det område, lytter jeg gerne
til forslag. Jeg har netop drøftet problemstillingen med
både Danske Handicaporganisationer og Ældresagen
og med KL. Og jeg er løbende åben for dialog - f.eks
om vi kan orientere bedre om de muligheder, der fin-
des, og om der er konkrete uhensigtsmæssigheder,
der kan fjernes.
Tak for ordet.