Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1379649_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
11. juni 2014
Socialudvalget har i brev af 15. maj 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 363 (SOU
alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlem
af udvalget (MFU) Karen Jespersen (V).
J.nr. 2014-3760
Spørgsmål nr. 363:
”Når
en ung udviklingshæmmet med en IQ på 28-30 og en alderssvarende udvik-
ling som en på 2 år, som jobcenteret vurderer, er for ”god” til førtidspension,
vil
ministeren da oplyse, hvilke fleksjobmuligheder man fra ministeriet anser som væ-
rende realistiske for vedkommende?”
Endeligt svar:
Jeg har en klar forventning om, at kommunerne foretager en grundig og helheds-
orienteret vurdering af borgere med komplekse problemer, og at kommunerne i
hvert enkelt tilfælde finder den rigtige løsning for den enkelte borger.
Det indebærer konkret, at hvis der er tale om en borger med en meget begrænset
arbejdsevne pga. udviklingshæmning, og hvor det er åbenbart formålsløst at forsø-
ge at udvikle arbejdsevnen, så skal kommunen tilkende førtidspension. I den situa-
tion er det ikke meningen, at borgeren først skal gennem et ressourceforløb, eller at
vedkommende visiteres til fleksjob.
Er der derimod tale om en borger med en aktuelt meget begrænset arbejdsevne, kan
vedkommende visiteres til et fleksjob, hvis det vurderes, at arbejdsevnen kan ud-
vikles inden for en rimelig periode.
Det er klart, at en meget lav IQ er relevant for kommunens vurdering af den enkelte
borgers situation, ligesom jeg selvfølgelig forudsætter, at kommunen overvejer dis-
se sager grundigt, herunder muligheden for førtidspension.
Lovgivningen slår således fast, at en person, der er så syg eller har så betydelige
funktionsnedsættelser, at det er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejds-
evnen, skal tilkendes førtidspension. Det kan fx være en person med en betydelig
nedsat funktionsevne som følge af udviklingshæmning, personer med en alvorlig
hjerneskade eller en person med alvorlige lidelser, hvor de medicinske behand-
lingsmuligheder er udtømte eller udsigtsløse, og hvor prognosen er kort levetid, el-
ler at sygdommen er hastigt accelererende.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvis man som borger er i tvivl om eller utilfreds med kommunens afgørelse i sager
om førtidspension og fleksjob, har man mulighed for at bringe sagen videre i anke-
systemet.
I forhold til mulighederne for et fleksjob vil jeg bemærke, at de ændringer af fleks-
jobordningen, som er gennemført som led i reformen, giver styrkede muligheder
for, at også mennesker med en meget begrænset arbejdsevne kan deltage i et fleks-
job og dermed blive en del af fællesskabet på en arbejdsplads.
Ved at give de største løntilskud til de fleksjobansatte, der har den mindste arbejds-
evne og den laveste løn, og ved at arbejdsgiverne nu kun skal aflønne de fleksjob-
ansatte for den indsats, som de reelt yder, har vi gjort det mere attraktivt for ar-
bejdsgivere at ansætte medarbejdere med en lille arbejdsevne.
Samtidig bliver de fleksjobansatte i højere grad tilskyndet til at øge antallet af ar-
bejdstimer, hvis de er i stand til det. Vi har dermed gjort fleksjobordningen mere
rummelig og realistisk for det mest udsatte borgere.
Jeg henviser i øvrigt til mit svar på spørgsmål nr. 361 (SOU alm. del).
Venlig hilsen
Mette Frederiksen
2