Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del
Offentligt
1378519_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 33 92 93 00
Dato: 6. juni 2014
Fax. 33 93 25 18
E-mail [email protected]
Ansvarlig: mtp
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 15. maj 2014
følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forholds endelige svar på spørgsmål nr. 362 (SOU alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karen Jespersen (V)
Sagsnr. 2014 - 4465
Spørgsmål nr. 362
”En
række anonyme jobcentermedarbejdere har over for Landsforeningen
LEV oplyst at, at en række jobcentre landet over fortolker reglerne omkring
førtidspension således, at hvis borgeren kan arbejde blot 1 time om ugen, så
er man for "god til førtidspension", også selv om der så skal tildeles person-
lig støtte til at skifte ble, taxaordning til at hente og bringe, og ydes hjælp når
man eksempelvis skal spise frokost. Er ministeren enig i sådanne fortolknin-
ger af loven, og hvordan vil ministeren sikre, at loven bliver fortolket efter
hensigten?
Svar:
Med reformen af fleksjob og førtidspension blev reglerne for tilkendelse af
førtidspension og visitering til fleksjob ændret.
Det fremgår direkte af lovforslaget, at:
”Jobcenteret
kan endvidere give tilbud
om fleksjob til personer, der aktuelt har en meget begrænset arbejdsevne,
hvis der er mulighed for, at deres arbejdsevne inden for en rimelig periode
kan udvikles.”
Som opfølgning på vedtagelsen af lovforslaget, der udmønter reformen af
fleksjob og førtidspension, blev der udsendt en vejledningsskrivelse, skrivel-
se nr. 9623 af 20.december 2012, hvoraf følgende fremgår:
”En
person, hvis
arbejdsevne er varigt og væsentligt nedsat, og hvor det vurderes, at perso-
nen aktuelt har en meget lille arbejdsevne, kan blive visiteret til et fleksjob,
hvis der er mulighed for, at den pågældendes arbejdsevne kan udvikles,
således at personen kan øge sin arbejdsindsats inden for en rimelig periode.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Hvis arbejdsevnen ikke vurderes at kunne forbedres, og den pågældende
kun kan arbejde få timer om ugen, skal kommunen vurdere, om der skal
indledes en sag om førtidspension. Personer, hvis arbejdsevne permanent
er meget begrænset, eller personer, der er så syge eller har så betydelige
funktionsnedsættelser, at arbejdsevnen ikke vil kunne forbedres, vil således
stadig kunne tilkendes førtidspension.”
Jeg har naturligvis en forventning om, at det er sådan reglerne bliver fortol-
ket.
Borgere, som får et afslag på førtidspension og fx visiteres til fleksjob eller et
ressourceforløb, har mulighed for at klage til Ankestyrelsen, som så skal
tage stilling til kommunens afgørelse. Ankestyrelsen har samtidig en vigtig
praksiskoordinerende rolle i forhold til at sikre, at kommunerne implemente-
rer reformen korrekt. Det sker dels gennem praksisundersøgelser og dels
gennem de konkrete afgørelser, der træffes i forbindelse med konkrete kla-
ger fra borgerne.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at jeg følger implementeringen af reformen tæt, her-
under udviklingen i antal tilkendelser af førtidspension
samt visitationen til
ressourceforløb og fleksjob.
Manu Sareen
/ Bent Nielsen